Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Frånluftsvärmepump eller inte?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Frånluftsvärmepump eller inte? (läst 3098 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hasse2
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Hasse2
«
skrivet:
18 augusti 2009, 22:56:58 »
Citera
Vi bor i en enplansvilla på ca 150 kvm i Småland byggd 1982 med vanlig vattenburen elvärme. Elpannan är från då huset byggdes - alltså ca 30 år gammal. Vi har en total elförbrukn (inkl hh-el) på ca 19000 kWh/år. Min bedömning är att ca 13500 kWh går till uppvärmning och vv. Vi har även braskamin som vi stödeldar i så gott som dagligen under höst, vinter, vår.
Jag har fått rådet att byta ut elpannan mot en frånluftsvärmepump vilket jag också tittat och räknat på. Jag har följt en del trådar här samt läst en del om dem. Min fråga är då: Ska man satsa på frånluftsvärme eller finns det andra/bättre alternativ, t ex luft/vatten, luft/luft, solvärme el dyl. Om man ska satsa på frånluftsvärme - vilken är då bäst i förhållande till pris/prestanda. Jag har själv tittat på Nibe 360 alt Nibe 410 och även Comfort Zone som verkar få väldigt bra kritik, men är dessvärre ungefär dubbelt så dyr i inköp. Enl tillverkarna ska man kunna spara ca 6 - 9 000 kWh/år, men jag är rädd att det kanske är glädjekalkyler. Är det någon som har erfarenhet av dessa "pannor" och kan delge lite info om de fungerar tillfredsställande, kostar mycket i service, har lång livslängd, om besparingen är relevant o s v. Tacksam för svar och synpunkter.
Loggat
cheetah1
Knappast någon
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Skåne
Antal inlägg: 910
Karma +0/-1
Kön:
Arbetslös energitok
cheetah1
SV: Frånluftsvärmepump eller inte?
«
Svar #1 skrivet:
18 augusti 2009, 23:04:28 »
Citera
Hurdan är planlösningen?
Loggat
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Lund
Antal inlägg: 3087
Karma +4/-3
Kön:
Jag älskar värme, men inte för mycket.
hplp
«
Svar #2 skrivet:
18 augusti 2009, 23:39:52 »
Citera
Har du mekanisk ventilation? Tänker du fortsätta elda?
Om du har mek ventillation är CZ s pumpar, menar jag, ett bra alternativ om du inte tänker ha någon annan värmekälla. Väl beprövade flvp är 2kw-pumparna, snarlika oavsett märke, men då tror jag du måste elda när det blir kallt ute för att slippa eltillskott. Å andra sidan blir det ganska mycket el för mellanskilnaden cz resp 2kw vp. Har du ingen mekanisk frånluft är förmodligen huset byggt till att klara sig utan. Då skulle jag som totallösning rekomendera LV-vp och för entusiasten en bergvärmepum eller ytjord värmepump. För prisskilnaden mellan den förstnämnda och de två senare får man också en hiskelig massa el men säkert också en del annat att yvas över.
Att tänka på om du skaffar fl-vp och inte tidigare haft mek ventillation är att braskaminen måste vara bra tät med egen tilluft, annars kommer undertrycket som bildas att dra in rök/sot i huset. Något man i viss mån, mer eller mindre, måste räkna med sker, eftersom man måste slänga in en vedklabbe då o då.
Loggat
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.
Hasse2
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Hasse2
«
Svar #3 skrivet:
19 augusti 2009, 16:53:50 »
Citera
Hej igen. Jo det är mekanisk ventilation och vi tänker fortsätta att elda. Vi har egen ved och gillar "mysfaktorn".
Betyder det att det kan räcka med t ex Nibe 360? Är det en s k "2 kW-pump"? Tanken är att ev om något eller ett par år komplettera med solfångare för i första hand varmvatten. Efter vad jag förstår så ska det gå att komplettera/bygga till möjlighet för extern värmekälla typ solvärme. Kan det stämma?
Loggat
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-3
Kön:
hplp
«
Svar #4 skrivet:
19 augusti 2009, 18:43:27 »
Citera
Då tycker jag det vettigaste är en 2kw frånlufts-vp. Det blir ju lite pengar över att satsa på solenegi då om du går på det billigaste alternativet. Och visst är de förberedda för yttre värmekälla. Huruvida det är det optimala eller ej finns det kunnigt folk här på forumet som kan yttra sig om, så om de inte har tagit ledigt kommer de kanske med förslag. Vilket märke du väljer kan bestämmas av vilken typ av vatten du har, rostfri, koppar eller emalj-beredare. Tror det var någon som hade ett inlägg om när det är lämpligt med vad. Man kan byta det mesta på en vp men går beredaren sönder är det bara skrot.
Hittade en sida.
http://www.vvsonnet.se/varmvattenberedare-c-118.html
«
Senast ändrad: 19 augusti 2009, 19:21:04 av hplp
»
Loggat
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.
rocas
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 4036
Karma +3/-2
Kön:
rocas
«
Svar #5 skrivet:
19 augusti 2009, 19:14:27 »
Citera
Jag skulle ej byta ut elpannan förrän den går sönder. Din elförbrukning är för låg för att det skall vara någon mening.
När/om du byter så finns ju även Nibe 640. Den är ett alternativ till Comfort Zone .
Loggat
Bor i Örebro/Närke.
Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installerad sept 2024
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-3
Kön:
hplp
«
Svar #6 skrivet:
19 augusti 2009, 19:19:30 »
Citera
Nibe 640 är absolut ett intressant alternativ. Thumbsup
Solenegi ligger dock mer i tiden och det kan väl bli en o annan panel för mellanskilnaden.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 659
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
RaveG
Gardenier
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info