0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu har jag bara ägt kåken sen siste mars, och har aldrig fått äran att provåka elräkningen en vinter. Men med föregående ägares uppgifter om förbrukning, tillsammans med en energideklaration från ett rikstäckande företag så beräknas elen till 10 000 kWh, och med 92000 gradtimmar vid gränstemp 17 grader får jag en U*A=0,12. Multiplicerar jag Difftempen +20 till -15°C (35°C) med 0,12 får jag fram 4,2 kW effekt.Årsmedeltempen här är ca 5,7 ett normalår. Planlösningen är helschysst, inga korridorer, vardagsrum/kök/matsal är ett och samma rum på 70 m². Det borde nog funka med en Mitsu för min del.Men jag ger mig, Nocrian verkar vara jävligt grym! Kanske dumt att man inte köpte en sån.
Så just nu ligger mitsubishi Qheat 630 högst på listan, väntar bara på offerten från en firma i Umeå. Någon som vet ungefär vad priset ligger på inkl installation?
Vill bara poängtera vad gäller varmthem att dom inte har varit otrevliga eller något utan bara har en aggresiv försäljningstaktik vilket har gjort att jag fått en dålig bild av dom plus att man dom får en att känna sig dum då dom tror att man skulle gå på att köpa en avt pump.Utan att dom ens kan riktigt bevisa vad som är så bra med den.
Hej mcrave!Nocrian ger så mycket så test annläggningen klarar inte av den,har läst detta på detta forum tidigare.det pratades om att anläggningen skulle byggas om men jag vet inte vad som har hänt med det.kansk någon annan har mer detaljer.Mvh Meanstreak.
Citat från: Meanstreak skrivet 24 augusti 2009, 07:32:11Hej mcrave!Nocrian ger så mycket så test annläggningen klarar inte av den,har läst detta på detta forum tidigare.det pratades om att anläggningen skulle byggas om men jag vet inte vad som har hänt med det.kansk någon annan har mer detaljer.Mvh Meanstreak.Jo jag har läst detta också.Tror det är därför också den kallas monster pump Men det som skulle vara intressant att veta är vad värme effekten ligger på vid - 15 grader och cop.Års copen eller vad man ska kalla de ligger väl på 4.44.Och är det någon som vet om den ger värme ner till 30 minus?Nu är det aldrig så kallt här men kan ju vara bra om den klarar det.
En fundering varför tar firmorna ut en adrimistiv avgift på 500 kr för att dra av rot avdraget?Var även på på en annan firma och beställde ny varmvatten beredare och dom gjorde exakt samma sak där.Är det för att dom blir tvungen att vänta på sina pengar till nästa deklaration eller?
Ja idag var men då in till Umeå för att få offert på värmepumpar!Kollade som sagt på Mitshu.. Qheat 630, Ivt Jhr-n och fujitsi nocria.Efter många om och men så blev valet den sista.AWYZ 14 LB Nocria. Pumpen skulle med installation och efter rot avdrag hamna på ca 22000, vilket jag tycker är rätt okej pris för denna pump. Betydligt bättre än 40000 som en viss pump som jag inte ens tänker nämna vid namn längre En fundering varför tar firmorna ut en adrimistiv avgift på 500 kr för att dra av rot avdraget?Var även på på en annan firma och beställde ny varmvatten beredare och dom gjorde exakt samma sak där.Är det för att dom blir tvungen att vänta på sina pengar till nästa deklaration eller?Men nog om det, ser fram emot att få pumpen monterat någon gång i september..Nu går man och väntar Lite som när man var barn och väntade på Kalle på julafton.