Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin FTXS20G ?  (läst 20863 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad orust12

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Daikin FTXS20G ?
« skrivet: 12 augusti 2009, 11:11:45 »
Hej! Har ett enplanshus på ca 100kvm öppen planlösning med direktverkande el. Funderarar på luft/luft-pump. Alla försäljare talar ju för sitt eget märke och priserna varierar ju onekligen ;D. Har nu fått ett pris på daikin FTXS20G monterat för 18 000kr, är detta en bra pump (och är priset vettigt)? Tips om andra pumpar?

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Daikin FTXS20G ?
« Svar #1 skrivet: 12 augusti 2009, 12:21:43 »
Vet inte om det är ett bra pris för en Daikin och just en FTXS20G.
Den har 2.8 i kyleffekt och 4.3 i värmeeffekt.
För 18000 går det nog att hitta en LLVP med bättre värden än så om man letar lite.
Gäller även för COP (4.29) tycker jag nog.

http://www.daikin.se/binaries/LR_EPLSV_08-005A_tcm169-110338.pdf
« Senast ändrad: 12 augusti 2009, 12:41:39 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4750
  • Karma +7/-5
SV: Daikin FTXS20G ?
« Svar #2 skrivet: 12 augusti 2009, 12:37:13 »
Det är en riktigt bra pump.
Driftsäker, tyst med bra kvalitet.

COP över 3 vid -10°.

18 000 kr.ink.moms är ett okey pris.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Daikin FTXS20G ?
« Svar #3 skrivet: 12 augusti 2009, 12:45:46 »
"COP över 3 vid -10°."

Vet du vad den har också vid -15°?
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4750
  • Karma +7/-5
SV: Daikin FTXS20G ?
« Svar #4 skrivet: 12 augusti 2009, 13:42:52 »
"COP över 3 vid -10°."

Vet du vad den har också vid -15°?

Sista uppgiften jag hittar är -10° ute, +20° inne och COP 3,13.

Gör man en trend på de uppgifter som finns mellan +10° och -10°, så blir COP ~2,8 vid -15°.

Utloggad orust12

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Daikin FTXS20G ?
« Svar #5 skrivet: 12 augusti 2009, 17:02:40 »
Där vi bor är värderna vid -15 grader inte så intressant, dessutom finns en kamin i monteringsrummet som säkert kommer att hjälpa upp vid tillfälliga köldknäppar! Är mer intresserad av god driftsäkerhet/kvalitet samt att priset är "rätt".

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Daikin FTXS20G ?
« Svar #6 skrivet: 12 augusti 2009, 18:11:05 »
"Där vi bor är värderna vid -15 grader inte så intressant, dessutom finns en kamin i monteringsrummet som säkert kommer att hjälpa upp vid tillfälliga köldknäppar!"

Då låter det som att det nog blir bra med en Daikin FTXS20G om priset blir rätt.
« Senast ändrad: 12 augusti 2009, 18:34:00 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Daikin FTXS20G ?
« Svar #7 skrivet: 12 augusti 2009, 18:28:27 »
Hej Ubbe0!  Tycker väl kanske att en pump på max 4,3 kw låter i vekaste laget för dina ca 100 m2. Daikin är säkert en mkt bra pump men nackdelen är väl då den kanske att den har för liten kapacitet om det biter till och blir kallt + att den har en minsta värmeavgivande effekt på ganska höga 1300 watt vilket gör att den går i off-läge ofta vid de årstider när värmebehovet är lågt. :)

Mvh Raffen.   
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4750
  • Karma +7/-5
SV: Daikin FTXS20G ?
« Svar #8 skrivet: 12 augusti 2009, 19:01:34 »
Hej Ubbe0!  Tycker väl kanske att en pump på max 4,3 kw låter i vekaste laget för dina ca 100 m2. Daikin är säkert en mkt bra pump men nackdelen är väl då den kanske att den har för liten kapacitet om det biter till och blir kallt + att den har en minsta värmeavgivande effekt på ganska höga 1300 watt vilket gör att den går i off-läge ofta vid de årstider när värmebehovet är lågt. :)

Mvh Raffen.   

Vilket värmebehov har orust när "det biter till och blir kallt"?
Hur mycket ger FTXS20G när "det biter till och blir kallt"?
Ska luft/luftare vara heltäckande, eller hur många procent av värmebehovet bör de täcka vid typ -10°?

Är det ekonomiskt lönande, att köra den maskin under 1300 watt?
Vad är nackdelen att den hamnar i on/off-läge?

Utloggad orust12

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Daikin FTXS20G ?
« Svar #9 skrivet: 12 augusti 2009, 19:40:12 »
Tanken är att den skall täcka ca 70 kvm, till resten finns golvärme + att planlösningen inte känns tillräckligt öppen, Rummet där innerdelen skall sitta är ca 45-50 kvm, i detta rum finns även en braskamin som i nuläget är primär uppvärmningskälla i detta rum. Större delen av väggisolering i rummet är 170mm och ca 250mm i tak. Temperaturen under vinterhalvåret är sällan under 6-8 minus, det kan dock bli ganksa blåsigt. Huvudsyfte med pumpen är att slippa gå upp tidigt på morgonen och elda och ändå ha en behaglig tempratur. Vi ser mkt till hur lång totalgaranti som följer pumpen och det verkar som daikin och sverigepumpen (panasonic) ligger bäst med 5 år. Övriga märken har något som snarare kan liknas vid självriskeliminering kopplat till hemförsäkringen, vilket känns snudd på oseriöst när säljare kallar detta garanti :D! Tycker många tar ganska mkt i sina offerter för monteringen 5000-10 000kr. Anledningen till att jag tycker det är att jag förberett ganska mkt, fundament i betong gjutet, på detta murat lecablock (dvs inget stativ tillkommer), håltagning i yttervägg är gjord och eget säkrat (10 amp) uttag finns inom en halvmeters avstånd från innerdelens monteringsplats och längd på kylrör är max 2,5 meter.

Utloggad orust12

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Daikin FTXS20G ?
« Svar #10 skrivet: 12 augusti 2009, 19:43:28 »
Tar gärna emot tips på andra märken, har absolut inte "snöat" in på ngt specifikt märke!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Daikin FTXS20G ?
« Svar #11 skrivet: 12 augusti 2009, 20:05:47 »
Hej Ubbe0!  Tycker väl kanske att en pump på max 4,3 kw låter i vekaste laget för dina ca 100 m2. Daikin är säkert en mkt bra pump men nackdelen är väl då den kanske att den har för liten kapacitet om det biter till och blir kallt + att den har en minsta värmeavgivande effekt på ganska höga 1300 watt vilket gör att den går i off-läge ofta vid de årstider när värmebehovet är lågt. :)
Mvh Raffen.    
Vilket värmebehov har orust när "det biter till och blir kallt"?
Hur mycket ger FTXS20G när "det biter till och blir kallt"?
Ska luft/luftare vara heltäckande, eller hur många procent av värmebehovet bör de täcka vid typ -10°?
Är det ekonomiskt lönande, att köra den maskin under 1300 watt?
Vad är nackdelen att den hamnar i on/off-läge?

Hej Lexus!  Jag känner inte direkt till Orusts väderförutsättningar men skulle väl kunna tänka mig att det inte är den allra bästa utav världar för en luftvärmepump.
Hur mkt FTXS20G ger när "det biter till och blir kallt" det vet jag inte exakt Lexus, och såvitt jag känner till så finns det inga tester gjorda heller på dessa pumpar, men uppskattningsvis så finns det väl ca 50% kvar av de här 4,3 kw, och det räcker då inte enligt min uppfattning.
När det gäller täckningsgraden för luftvärmepumpar så tvistar ju de lärde, men enligt min uppfattning så skall de givetsvis vara heltäckande ned till iaf minst -10 ºC. Personligen anser jag att pumpar skall kunna täcka värmebehovet ned till ca -15 ºC, själv har jag full täckning ned till iaf -18 ºC.
1300 watt i minsta värmeavgivande effekt anser jag vara ett ganska högt värde och hos mig personligen kommer det fortsättningsvis inte in några pumpar som ger över 500-600 watt i lägsta värmeavgivning det kan jag försäkra dig.
Nackdelen med att pumpar går i off-läge ofta är ju att man får en klart sämre driftsekonomi (verkningsgrad) på pumpen, detta eftersom man drabbas av onödiga uppstartsförluster genom att det tar ca 3-4 minuter innan kompressorn har byggt upp trycket efter varje off-läge och kan börja att generera ordentligt med värme igen, och den energiåtgången har man inte någon spec nytta av alls. Detta blir ju då spec påtagligt under den tid på året när värmebehovet är mindre i husen, dvs under vår och hösttiden, och det är en rätt lång tid av värmesäsongen som det är frågan om alltså, dessutom så får man en viss komfortförsämring genom den tempskillnad som givetsvis uppstår vid ständiga start och stopp av pumpen.
Jag kan väl då själv referera till en av mina pumpar som då kan gå ned till ca 600 watt i minsta värmeavgivning och då till en energiförbrukning på ca 120-125 watt, och under vårvintern/våren och höst/senhöst när värmebehovet är klart mindre (ibland behöver man bara köra pumpen på natten) så kan den gå i ca 8 timmar på natten/morgonen och tar då ca 1 kwh under den tiden och om det är kallare/råare dagar så kan den ta ca 3-3,5 kwh på ett helt dygn och detta då utan att gå i off-läge någon gång (såvitt jag känner till ivf) och det är guld värt kan jag lova dig. :)

Mvh Raffen.


« Senast ändrad: 13 augusti 2009, 10:12:34 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Daikin FTXS20G ?
« Svar #12 skrivet: 12 augusti 2009, 21:52:18 »
Vi ser mkt till hur lång totalgaranti som följer pumpen och det verkar som daikin och sverigepumpen (panasonic) ligger bäst med 5 år. Övriga märken har något som snarare kan liknas vid självriskeliminering kopplat till hemförsäkringen, vilket känns snudd på oseriöst när säljare kallar detta garanti :D! Tycker många tar ganska mkt i sina offerter för monteringen 5000-10 000kr. Anledningen till att jag tycker det är att jag förberett ganska mkt, fundament i betong gjutet, på detta murat lecablock (dvs inget stativ tillkommer), håltagning i yttervägg är gjord och eget säkrat (10 amp) uttag finns inom en halvmeters avstånd från innerdelens monteringsplats och längd på kylrör är max 2,5 meter.

Hej Orust12!  Även bl.a Toshibas pumpar som är sålda och installerade av Ventilationsutveckling samt Fujitsus pumpar som är sålda av FG Nordics återförsäljare har också 5 års totalgaranti för att nämna ytterligare några pumpfabrikat. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad orust12

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Daikin FTXS20G ?
« Svar #13 skrivet: 13 augusti 2009, 15:41:02 »
Tack för tipsen! Skulle en Toshiba RAS-10 SKVP-ND för 18 992 kr monterat vara ett bättre köp? Den är ju av invertertyp och 0,6 kw som lägsta värmekapacitet.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Daikin FTXS20G ?
« Svar #14 skrivet: 13 augusti 2009, 18:42:15 »
Hej Orust12!  Ja enligt min uppfattning så skulle en sådan pump vara ett klart bättre alternativ för dig. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!