0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Okej, nu vet jag att det inte är lämpligt att göra så.
Jag vill inte ha minsta möjliga maskin, jag vill ha en maskin som funkar i det utrymmet, som även klarar att värma det från "ovärmt" vintertid, men som på samma gång går effektivt i det utrymmet och inte är "för kraftig".Sen blir det inte uselt isolerat heller, bra mycket bättre än huset.
Citat från: cheetah1 skrivet 11 september 2009, 17:17:32Jag vill inte ha minsta möjliga maskin, jag vill ha en maskin som funkar i det utrymmet, som även klarar att värma det från "ovärmt" vintertid, men som på samma gång går effektivt i det utrymmet och inte är "för kraftig".Sen blir det inte uselt isolerat heller, bra mycket bättre än huset.Det låter som att du både vill äta kakan och ha den kvar tyvärr.
Att stänga av elen till en on/off-pump med extern styrning kom vi fram till att det var ungefär det dummaste man kunde göra, för att den dels isar igen, och dels slits nåt ohyggligt, så det är troligen billigare att värma upp garaget med elradiatorer (min anm.)...
Citat från: Ubbe0 skrivet 12 september 2009, 18:28:45Citat från: cheetah1 skrivet 11 september 2009, 17:17:32Jag vill inte ha minsta möjliga maskin, jag vill ha en maskin som funkar i det utrymmet, som även klarar att värma det från "ovärmt" vintertid, men som på samma gång går effektivt i det utrymmet och inte är "för kraftig".Sen blir det inte uselt isolerat heller, bra mycket bättre än huset.Det låter som att du både vill äta kakan och ha den kvar tyvärr.Eh, nej, men det känns dumt att köpa en värmepump som ger typ 6-9 kW nånstans till mitt garage som enligt min ytterst primitiva uträkning kommer behöva 3,2 kW vid DUT.(räknade 80W/m2 och multiplicerade med faktor 1,2 för att jag har högre i tak än normalhuset..). Inverterpumpar har en lägsta effekt som dom kan lämna, och är denna för hög för utrymmet kommer den ändå gå som en on/off-pump, vilket är rätt mycket slöseri, och jag har hittills inte hittat några on/off-pumpar som har underhållvärme.Att stänga av elen till en on/off-pump med extern styrning kom vi fram till att det var ungefär det dummaste man kunde göra, för att den dels isar igen, och dels slits nåt ohyggligt, så det är troligen billigare att värma upp garaget med elradiatorer (min anm.)...Men det kanske inte är nån som kan rekommendera några pumpar på det här värmepumpsforumet.. >_>
Citat från: cheetah1 skrivet 12 september 2009, 19:02:23Att stänga av elen till en on/off-pump med extern styrning kom vi fram till att det var ungefär det dummaste man kunde göra, för att den dels isar igen, och dels slits nåt ohyggligt, så det är troligen billigare att värma upp garaget med elradiatorer (min anm.)...Ren BS.Men lycka till iaf.
Cheetah1 - Varför ska den funka ner till -20? Du får väl låta bli Carinan dom få dagarna.
Dom här reglerna, innefattar dom något annat än i princip att dra åt kopplingarna och öppna för köldmediat? Jagmenar, är det okej att skruva upp den, ordna med elen (det är väl stickpropp på innedelen gissar jag), och dra fram rör, och sen låta en kylmontör kraga och koppla, vacuumsuga och sen öppna kranarna bara? Det borde man ju kunna få för en rimlig peng, ett bra stycke mindre än dom 5-10 000:- dom flesta tar för installationen annars.