0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har talat en del med Nibes kundtjänst för att få klart för mig för- och nack delar med Spliten jämfört med 2025. Det dom anför är att man högst kan ha 9 kW tillsatsvärme i Spliten men 13,5 kW i 2025:an (i VVM 300 och EVP 270 samt EVP300 som är inneenheterna till F2025). Om huset vid -20 grader kräver mer än 9 kW kan man alltså få problem. Det är dock inget problem för mig eftersom jag redan har en elpatron på 9 kW i det existerande sytemet.Vidare anför man att F2025 är tystare än Spliten. Det är jag dock inte så säker på eftersom man anger ljudnivåerna vid olika effekter. Exempelvis anger man Ljudtrycket för F2025-10 till 36 dB(A) på 10 m avstånd men 39,5 dB(A) för Spliten. Då bör man tänka på att Spliten ju ger c:a 12 kW, d.v.s. 2 kW mer än 2025:an. Om Spliten drar ner varvtalet så att den bara ger 10 kW så är den förmodligen lika tyst som 2025:an.Ett annat problem med Sliten är att den kräver 205 cm takhöjd p.g.a. att det finns en frigolithuv under topplåten som vid service kan behöva dras rakt upp c:a 22 cm. Enligt Nibe skulle det dock eventuellt vara möjligt att skära itu denna huv horisontellt i två delar och därefter tejpa ihop den igen för att på så sätt sänka behovet av takhöjd till c:a 195 cm. Detta är ett problem för oss p.g.a. att vi bara har c:a 195 cm takhöjd.
Hej Lelle spliten täcker 99% energitäckningsgrad energikostnad år ett 11583:-2025 täcker 97% energitäckningsgrad energikostnad år ett 12213:-jag förbrukar annars 3 m3/år oljaRonnie
En nackdel jag hittat med Spliten är dock att kompressorn matas med en fas bara... Med en belastning på upp till 15A. Detta innebär att jag måste förmodligen säkra upp huset från 16A huvudsäkringar till minst 20A. Detta kostar ca 1000:- mer per år. Känns inte så kul.
b00k Ni som redan investerat i Nibe Split - Eller som i övrigt känner produkten;Vilket fäste har den inbyggda elpatronen? Flänsad eller gängad 50R?Är värmeelementen kopplade på 240V eller 400V? Jag har sedan många år den fantastiska Brukspatronen 9kW som stödvärme. Den har ju den "egenheten" att ha 6 st. en-fasiga slingor. 1kW + 2kW per fas. Den flyttar själv runt belastningen så att den alltid kopplar in den lägst belastade fasen.Har i 20 år kört denna (vintertid tillsammans med en "dum" 6kW patron) på 16A huvudsäkring i ett hus på 124m2 enplanshus (1974) med lika stor inredd källare. Vattenburet 1-rörs system.Nu riskerar man förstås med två olika strömkännande system att komma i konflikt. Finns det möjlighet att montera en Brukspatron istället för den 9kW som sitter monterad i original? Fördelen är då att man kan plocka effekt från L3 även om kompressorn går. Och med 16A huvudsäkring går det att köra 18-19A rätt långa stunder.... Kul om någon kan utveckla detta!PS: Jag vet att det går att koppla en extern värmekälla via de lediga in- och utloppsrören. Men där tänkte jag mig solvärme i framtiden.