0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nyheten släpptes på VVS-Slussen idag...Frågan är väl snarare hur den står sig i jämförelse med DAIKIN Altherma?Forumet upptas av 42 sidor med frågor och problem kring denna modell. Alla är samstämmiga om hur krånglig den är att justera och DAIKINS hemlighetsmakeri om data och fakta. Och utan VVB går den inte att köpa. Jag har provat! Ser med spänning fram mot fackfolks inlägg om NIBE Split! En snabb koll i NIBE's manualer visar att denna modell jobbar mycket lika Altherma; Varvtalsstyrd kompressor, hetgasen in i pannrummet (alltså igen frysrisk för vattenrör). En skillnad är att inomhusdelen är EN enhet och inte "Hydrobox" och separat VVB. Inomhusdelen hos NIBE Split är mer likt en konventionell beredare, med en vattenvolym på 270 liter och plattvärmeväxlare till varmvatten. Med detta följer alla de möjligheter som önskas för dockning av andra värmekällor som ved, sol, pellets, you name it! Det beskrivs dessutom i installationsmanualen! NIBE Split har samma möjlighet som Altherma att producera KYLA också om man känner för att dra fram två rör och sätta en fläkt-konvektor i sovrummet t.ex.(Vete tusan om inte utedelen rent av produceras av Daikin förresten... 10 augusti är en vändpunkt i MITT liv i alla fall. Efter ett ½ års grävande i möjligheter att få tag i en Luft/Vatten VP i split-utförande OCH dockning mot annan värmekälla, känns det som om jag nått i mål! Ska bli spännande att se vart denna tråd leder!
Hej.Fick offert förra veckan på en Nibe Split (AMS 10-12 + ACVM 10-270) och alternativt en Nibe Fighter 2025-8 + VVM300.Lite intressant att Spliten var ca 5000:- billigare än fightern.. Har även fått en offert på en Thermia Atria 8 som ligger på ungefär samma nivå som Fightern..Den stora frågan nu är bara vad man ska satsa på... HJÄLP!
Ja då har man bestämt sig det blev en nibe split beställd idag leverans om ca en månad Ronnie