0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur mycket kan man spara med solvärme att det ger varmvatten förstår jag men hur mycket värme får man ur panelerna. Tycker det känns mycket att lägga ca 40000 kr på enbart varmvatten. Jag har funderat på dubbla sfixs paneler med styrning en värmeväxlare en slinga att placera i botten på tanken för att förvärma varmvattnet samt byte till bivalent schunt. Hur mycket ved skulle man kunna spara med ett sånt system nån som har en aning ?
Hallåsv Gano<< vad är en vanlig panna för dej?olja -el-ved.Låt oss då se på 100kwh!!!på vilken tid?
Ta då istället och räkna med en villa brännare på 30kw/h,som går 5-10 min 2ggr om dagen för vv,åtgång ca 1,0liter.1 liter/ dag i 4mån= 120 l=1500kr/4mån. = 12,50kr/dag räknat på 12,50kr/liter.Jag tycker att den siffran står sig rätt bra i konkurens med solvärmen.
,men tänk på att soltimmarna ej är som dom varit.
bra bra men hur mycket sparar man?
1,0 liter olja för att tillverka en dags varmvatten ? 1,0 liter olja räcker kanske för att pannan inte ska kallna om alla är bortresta och ingen förbrukar varmvatten. Det går åt minst det dubbla. 1,0 liter olja motsvarar dessutom bara ca 8 kWh energi. Om du skulle mäta vad som går åt i en oljepanna skulle du finna att det går åt 2-3 liter olja per dag för att tillverka varmvatten. Orsaken är att det läcker värme från pannans ytterhölje. Dessutom rör sig luft genom pannan, upp i skorstenen och kyler pannan inifrån.
Det är inte så svårt att få ihop en kalkyl med solfångaranläggning, så länge det är till rätt verksamhet. I mitt fall är varmvattenberedaren 27 år gammal, en CTC 17MK. Vem vet hur länge den håller. Att byta den kostar säkert 10 000kr. Men om jag istället köper en solfångaranläggning som ger 3000 kWh / år så går den loss på ca 40 000:-. Om jag ändå måste byta VVB så kan jag ju räkna med en merkostnad på 30 000:- för solvärmen. Med ett elpris på 1,20kr/kWh rörlig kostnad och en besparing på 3000 kWh / år blir min pay-backtid 8,3 år. Då är inga underhållskostnader medtagna. Räknar vi sedan med att automatiken till solfångaren drar 50 Watt blir energiförbrukningen 50 Watt * 8766 tim = 438 kWh. Därmed sparar jag endast 2562 kWh / år, och pay-backtiden är 9,8 år.
Låt oss säga en oljebrännare på full effekt med andra ord full öppen shunt,samt fullt öppna termostater på radiatorerna och att oljepannan bara orkar upp till 50-60 gr,då går oljebrännaren på full effekt då skulle den ta ca 60-70L/dygn=30kw 70/30=2,33kw/h = 3kr/tim
själv gjorde jag av med under juni-juli augusti ca 200L under min tid som oljeeldare200/ 90 = 2,22L/dag/24tim =0,1l/tim 10kr/l = 1kr/dl.
http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Din-ovriga-energianvandning-i-hemmet/Vatten-och-varmvattenberedare/summan blir då 3,28kwh för varmvatten/dag låt oss säga att det är 0,35l olja =3,5kr om vi räknar med dina 10kr litern.Nej för mej kan aldrig kalkylen gå ihop,,tyvärr inte ännu
själv gjorde jag av med under juni-juli augusti ca 200L under min tid som oljeeldare200/ 90 = 2,22L/dag
men det om miljön och efterlämnandet av jorden köper jag inte,det är till solvärmens fördel visst men tänker man så så tycker jag nog att man skall vara grön hela vägen,och det är inte många som är det.