0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Att öka den kapciteten med en push, känns inte vettigt. Men som jag skrev tidigare, så måste bypass justeras eller blockas. Jag såg minst 5 slingor du borde kunna klara dig utan termostater, varför bypass blir onödig. Radiatorerna känns som att de är underdimensionerade, varför även dessa bör klara sig utan termostater.
Kräver inte radiatorerna en temp på säg 40 och GV en temp på ca 30.
Är det det man kan fixa genom justering/blockering?
Är det en statisk lösning?.
Varför har man inte bara kvar en ventil med tempmätare på in & utledningarna?
Har olika 10 GV-slingor som i sin tur regleras av 7 st olika rumstermostater.
Citat från: IVT-Danne skrivet 17 augusti 2009, 20:55:49Kräver inte radiatorerna en temp på säg 40 och GV en temp på ca 30. Jag hoppas att de behöver samma framledningstemp, för i annat fall har någon missat i projekteringen.
Du redovisade en temp på T1 om 16°, och samtidigt en temp på LK-givaren om 45°. Har inte golvslingorna kontakt med värmepumpens värmebärare som jag tidigare antog, så bör det vara cirkulationspumpen som orsakar tempökningen.Troligtvis stod Grundforspumpen och jobbade mot stängda ventiler med högsta hastighet. Eftersom tempen låg på 35° efter ett dygns avstängd pushpump, så funderar man om det var en förklaring.
Jag har fått det förklarat det så för mig när det hela driftssattes. Att radiatorerna behöver varmare temp för att fungera och att golvvärmen lägre eftersom vid för hög temp skadar det parketten. Det är anledningen varför temperaturmätarna med ventilerna som man kan reglera in & utgående flöde för GV-slingorna sitter där.
Min fråga tidigare var då om man bara kan ta bort pumpen/push och låta resten vara kvar.
Faktum var att efter IVT-killen bytte ventilmotorn så gick tempen ner från 45 grader till 30, så det kan väl kanske ha läckt från den med...? Nu med avstängd pushpump så ligger tempen på 20.
Det är radiatorernas värmeavgivning (storlek) som bestämmer vilken temperatur som krävs. Små/tunna radiatorer kräver högre temp i jämförelse med en stora/tjocka radiatorer i samma rum.Exempel:Din 5016 typ 21 ger vid 40/36/21 440 watt. Om det istället monterats en 5016 typp 33, så hade den gett 763 watt vid samma temperaturer. 6016 typ 33 ger 890 watt d.v.s. dubbelt så mycket i jämförelse med idag, och endast 10 cm högre. Gissar att det skiljer 1 000-1 500 kr i inköp. Med rätt dimensionerat värmesystem i ditt hus, hade du klarat dig med kurva ~2,5. För varje kWh du stoppar in, får du en extra tillbaka i jämförelse med den kurva du kört på i vintras. Hade de lagt pengarna från pushen till bättre raddar, hade problemet med 27° på parkettgolvets yta....aldrig varit ett problem. Jakten på cirkulationspumpar med lägre driftkostnad hade aldrig uppstått, då det inte funnits några cirkulationspumpar att byta ut om de valt en D 200/90 istället för kombiberedaren. Den är dessutom endast 600x600 stor.
Kan det uteslutas att push-pumpen inte har lägre hastighet efter det att IVT-killen var på besök?
På ritningen visas att de små radiatorerna ska vara 90 cm breda, men du skrev att de som sitter på plats är 60 cm. Man kan på ritningen tro att det är ettrörssystem, men med tanke på radiatorernas storlek i förhållande till storlek på rummen får vi hoppas att så inte är fallet. Att de är underdimensionerade även för tvårörssytem gör inte saken bättre.Läge för ytterligare reklamation?
Vad är "ettrörssystem"? Jag har två rör som går in till varje element, är det tvårörssystem då?
Skillnaden mellan ett- och tvårörssystem är precis som det låter. I ett 2-rörssystem är radiatorerna parallellkopplade vilket innebär att du drar fram ett rör för tilloppet och ett för returvattnet. Det innebär att varje radiator har ungefär samma medeltemperatur och dimensioneras för transmissionsbehovet för det rum som den ska betjäna. I ett 1-rörssystem är radiatorerna seriekopplade och man drar ett rör fram till radiatorn där en radiatorventil fördelar en viss % till radiatorn och en del fortsätter.Efter radiatorn blandas vattnet med det vatten som passerade genom radiatorn och som då blivit lite avkylt. Det innebär vidare att nästa radiator får något kallare vatten och måste kompenseras för det genom att öka radiatorytan. Nästa radiator i slingan blir ännu något större eftersom förloppet upprepar sig. Man brukar ha en 5-6 radiatorer på en slinga och kostnaden minskar något eftersom man sparar rördragning. Det finns flera varianter på detta men de här två är de vanligaste.
För att se om det är ett 1 eller 2 rörs system kan du titta på tilloppsrörets tejpbit på radiatorn, är den blå är det 2 rörs röd 1 rörs.
Du har möjligtvis inte en varmvattencirkulation inkopplad? dessa kan ge enorma förluster om dom är fel gjorda och dåligt isolerade.
Citat från: henke1122 skrivet 18 augusti 2009, 20:26:03För att se om det är ett 1 eller 2 rörs system kan du titta på tilloppsrörets tejpbit på radiatorn, är den blå är det 2 rörs röd 1 rörs.Vart sitter tejpbiten? På "kopplet"?Citat från: henke1122 skrivet 18 augusti 2009, 20:26:03Du har möjligtvis inte en varmvattencirkulation inkopplad? dessa kan ge enorma förluster om dom är fel gjorda och dåligt isolerade.Vad är det? För radiatorerna?
Tejpen sitter på röret som går upp till termostaten på radiatorn.