0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tycker det måste bli jävla varmt i skåpen i grovköket, hehe.
Har ritat in anslutningarna som jag har uppfattat att de är numrerade.Radiatorer och golvvärme får inte vara anslutna till andra ledningar än kombiberedarens anslutning 4 och 5. Som det är nu är dessa även anslutna till värmepumpens anslutning 1 och 2.Värmepumpens anslutning 7 ska sammankopplas med kombiberedarens anslutning 1. Fel angivet i IVT:s manual, där det anges att Kombiberedarens 1 ska kopplas till VP 1 för C-modellen. Däremot är det rätt angivet för E-modellen d.v.s. VP anslutning 4 (stigare VVB) skall anslutas till Kombiberedarens anslutning 1. På min bild kan vi se att anslutning 7 på C-modellen är stigare VVB d.v.s. den anslutning som är ombyggd/tillbyggd och kan jämföras med anslutning 4 på E-modellen.Pump G2 (P2) kan med fördel ställas om till "drift med kompressor" i meny 5.10.
Värmepumpens anslutning 7 ska sammankopplas med kombiberedarens anslutning 1. Fel angivet i IVT:s manual, där det anges att Kombiberedarens 1 ska kopplas till VP 1 för C-modellen. Däremot är det rätt angivet för E-modellen d.v.s. VP anslutning 4 (stigare VVB) skall anslutas till Kombiberedarens anslutning 1. På min bild kan vi se att anslutning 7 på C-modellen är stigare VVB d.v.s. den anslutning som är ombyggd/tillbyggd och kan jämföras med anslutning 4 på E-modellen.
Tittar lite mer och funderar. Där den lila linjen kommer ut på beredar-sidan (till höger under T3-givaren), borde det inte sitta en backventil i den röda linjen så att det endast går att skicka värmen uppåt? Eller det kanske är overkill?
Ja, jag har förstått det, och därför laddar den kombiberedaren bakvägen som jag antydde om via PM. Under värmesäsong så är enda vägen för värmebärarens retur genom kombiberedarens yttermantel. Genom att beredaren blir nerkyld av värmebärarens returvatten, så får kompressorn ofta ladda varmvatten. Övrig tid är kompressorn avstängd eller går med framledningstemp mellan 50°-60° mot värmesystemet.
Du ska klara dig med kombiberedarens cirkpump på läge 2, om nu dina raddar är injusterade. De tre 5006 ska ges ett Kv-värde om 0,09 samt 5016 Kv-värde 0,21. Om du vill testa så plocka bort termostaten. Skruva bort nålen med den yttersta muttern. Inne i ventilen ser du en typ torx, där du justerar flödet. Testa på en av 5006 och skruva torx:en i högervarv mot stopp. (räkan varven) Öppna sedan 1,3 varv. På 5016 öppna 2 varv efter att dragit den i botten. Tror inte det är torx-storlekar, så det kanske är större lycka med en skruvmejsel av passande mått.Om du plockar bort eller har termostaterna på fullt öppet, samt t.ex. golvvärmen i garage, VC och andra utrymmen som inte är komfortkänsliga, kan (måste) bypass på golvslingefördelaren blockeras/strypas. Därefter plockas push-pumpen bort samt kombiberedarens cirkpump sätts i läge 2. Naturligtvis måste även rördragningen byggas om.Med 15 kPa:s tryckfall får du ett flöde om 0,5 lit/s från kombiberedarens cirkpump i läge 2. Läge 1 ger den 0,2 lit/s. Ditt behov är 0,3 lit/s.
Men även kombiberedarens 4:a och 5:a samt radiator och golvvärme är sammankopplad med värmepumpens 1:a och 2:a.
Med 15 kPa:s tryckfall får du ett flöde om 0,5 lit/s från kombiberedarens cirkpump i läge 2. Läge 1 ger den 0,2 lit/s. Ditt behov är 0,3 lit/s.
Pump G2 (P2) kan med fördel ställas om till "drift med kompressor" i meny 5.10.
Tack så mycket, kul att kunna vara till hjälp.Du ska koppla bort push-pumpen, eller rättare sagt hela push-kopplingen d.v.s. rör från kombiberedarens arbetstank ska anslutas till golvslingefördelaren utan push-koppling och pump.Genom att dina radiatorer endast avger 1,1 kW vid 40/36/21 (fram/retur/rum), så räcker 15 mm. (0,07 l/s)Tryckfall är de tryckförluster som sker efter ledningen t.ex. böjar, t-rör, friktionsförluster i rör, strypventiler osv. Det du nämner är tryckhöjden d.v.s. det tryck som krävs för att trycka upp vatten ett antal meter. Genom att vattnet ramlar tillbaka samma väg, så tar dom trycken ut varandra. Det skulle bli ganska jobbigt annars, att snurra vätskan i en 200 meter borra. Du kan också titta på de tryckfall som golvslingorna har t.ex. 14,6 kPa på en slinga som ligger i våg.Jag undrar vart det t-rör märkt med ljusgrönt tar vägen?Undrar också vart det rör märkt med mörkgrönt är ansluten i andra änden.P3 ska gå kontinuerligt, men ska stanna med sommarurkoppling.