0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nej, oavsett om du har en växlingsventil som krånglar, och du har både värme och varmvatten på vintern, så är det här ingen förklaring till din höga förbrukning.Men hur kan GT1 ha ett så lågt värde, då den sitter i ett utrymme med en varmvattenberedare?Har du kallt i det rum som kombiberedaren finns, och är frontplåten borttagen? Snurrar värmevattnet i t.ex. ett garage, med golvvärme och låg temp i plattan? I så fall är det okey.
Oj oj....så himla fel det kan bli. Jag är till 99,9% säker på att min teori stämmer. Den cirkulationspumpen skapar ett undertryck på framledningen, som lättar på sliden i växlingsvetilen som i sin tur drar med sig varmt vatten. Returen från cirkpumpen går via kombitankens beredare tillbaka till värmepumpens beredare. Du tömmer bägge tankarna, som i sin tur kallar på en nu laddning.
Den andra åtgärden är att kommendera backjobb. Be dom koppla den gruppen till volymtanken, utan cirkulationspump. Har du fler pumpar så plocka bort dom också. Du har en cirkulations vid volymtanken, och jag kan inte tänka mig att inte den ska kunna förmedla 10 kW med deltaT 5°. Är det en likvärdig pump i kombitanken som i värmepumpen d.v.s. en 6-meters cirkulationspump, så ger den 0,6 l/s vid 30 kPa. Det betyder att den kan leverera 12 kW vid deltaT 5°. Klarar ytterligare ett par kW om man godtar någon extra grad deltaT när det är som kallast. Naturligtvis kräver det en kompentent man/kvinna för att strypa in systemet.
Ok nu tappade du mig direkt, vad är "sliden i växlingsvetilen"?
Kort så ska de bara plocka bort cirkulationspumpen från systemet? Har inga fler pumpar.
Pumpen som sitter i kombiberedaren är en Wilo Star 25/6-3, samma modell som sitter värmebärarpumpen i VP.
Borde jag se nån förbrukningsskillnad med bara cirkulationspumpen utdragen?
Gällande kompetenta män/kvinnor känner jag att problem uppstår igen, frågan om jag inte börjar begripa lika mycket som installatörerna snart
Absolut. Om det är som jag tror, så kommer du att hamna på normala drifttider och energiförbrukning d.v.s. ~ 2 timmar och 7 kWh per dygn.
Dina beredare med temperaturer runt 50°-58°, ger mer än dubbelt så mycket värmeförluster än normalt. Normalt vill jag påstå är 100-150 watt i timmen d.v.s. för dig blir det 16% högre eller med dubbla beredare 32% d.v.s. 232-348 watt i timmen. Uppstår självcirkulation mellan beredarna, blir förlusterna ännu högre.
Citat från: Lexus skrivet 07 augusti 2009, 11:38:14Dina beredare med temperaturer runt 50°-58°, ger mer än dubbelt så mycket värmeförluster än normalt. Normalt vill jag påstå är 100-150 watt i timmen d.v.s. för dig blir det 16% högre eller med dubbla beredare 32% d.v.s. 232-348 watt i timmen. Uppstår självcirkulation mellan beredarna, blir förlusterna ännu högre. Håller med, min inbyggda beredare läcker ca 150 W, ca 300 W i det här fallet är rimligt. Men 2 drifttimmar på 18 timmar, det blir uppemot 3 gånger så mycket.