0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hmm.. Sobris skrev "Jag trodde i min enfald att det skulle räcka med att konstatera vad som "gällde", men trotsatt det var det enda jag gjorde, så fick jag mothugg. Det ena mer förvånansvärt än det andra!,"Man undra varför Sobris startade denna tråd om det ändå inte finns något att diskutera?? Är ju tydligen bara att läsa BBR och amen eller... Tydligen är vanligt sunt förnuft tabu enligt Sobris - Följ bara "lagen", eller rättare sagt försöka förstå vad som menas!!Nu vill jag inte "uppvigla" folk till att strunta i "regler" och rekommendationer från myndigheterna men samtidigt måste vi vara medvetna om att det myndigheterna går ut med typ BBR bara är en kompromiss! Finns det någon här som verkligen tror att BBR:n är heltäckande och komplett för samtliga ca 4 miljoner hushåll i Sverige? Nä, vi alla har olika tekniska förutsättningar och ekonomi och att börja kräva att vi alla ska bygga om och anpassa oss till "föreskrifterna" tror nog inte ens myndigheterna på utan vi får göra det bästa av läget och använda sunt förnuft istället för att stirra oss blinda på "regler" som kanske inte alls stämmer in på oss själva! Man kan också undra över när Sobris nämner "bevisbörda för oss privatpersoner"!! Vi kanske ska vända på det, vad är det som säger att våra myndigheter garanterat här rätt i vad dom går ut med?? Borde inte bevisbördan ligga på myndigheterna istället?? Finns nog ingen här som kan förneka att föreskrifter och rekommendationer ändras hela tiden från våra kära myndigheter eller...?? Varför ändras dom då? Jo, för att det finns personer som inte bara sagt amen utan ifrågasatt och tänkt själva! Vilket även bör gälla detta ämne eller? Om det tex finns andra "regler" i andra länder vad är det då som säger att våra är dom "rätta"Nu vet vi ju att trådskaparen har kontaktat tillverkare av VVB och VP i ämnet, men det vore nog mer intressant om han kontaktade myndigheterna och fick bekräftat på heder och samvete av dom att tex BBR stämmer till 100% nu och i all framtid för alla tänkbara och otänkbara tillämpningar/installationer vi har hemma!! Lycka till Sobris!!Mvh. Johan
Legionellabakterierna finns redan i kallvattnet som kommer in till huset....För förrådsberedare är rådet att hålla 60 grader i hela den lagrade volymen.För genomströmningsberedare gäller 55 grader på det vatten som lämnarberedaren.50 grader bör inte understigas för det vatten som kommer fram till tappstället.
"Jag och flera med mig försöker bara hänvisa till lagar, regler och råd "