Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad för skydd till skorstenen?  (läst 29652 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Vad för skydd till skorstenen?
« Svar #15 skrivet: 14 juli 2009, 23:12:48 »
Det lät ju sådär bra, haha.

Förra sommaren var inspektörerna här och godkände den, fast de ville ha ramper osv för sota bekvämare.
Sotaren själv har besökt en gång i kvartalet.

Det är mellanrum mellan innertak och garagetaket. Ett rum i rummet så att säga. Byggt 1980.

Tjärpappen kanske var nåt desperat för få stop på läcka kanske, jag vet inte men ska lägga om pappen då det rötnat i andra änden av garagetaket. Lägger eventuellt plåt istället för papp.

Lite osäker om den ligger direkt mot väggen men jag tror det, ser så ut iaf.

Detta du beskrev om raka sprickor = sprickor i fog. Är detta ett stort projekt eller är de bara att knacka ner allt ytligt puts, sen täta lite fogar, och på med ny puts av modern finess som inte tar åt sig vatten?

Har inte tänkt på kolla hur det är gjort för styra bort vattnet från tak faktiskt, får väl samla mod att trotsa höjdskräcken och kikaefter sen.

Stön... :)
Uppskattar svaret dock för ingen har orkat svara såpass angagerat tidigare berörande denna fråga.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Vad för skydd till skorstenen?
« Svar #16 skrivet: 15 juli 2009, 11:19:37 »
Är det så att putsen är hel ovanför passagen av husets yttertak?

Den stora boven i dramat är då det vatten som kommer uppifrån husets
tak och trycker på skorstenen. Vattnet går in under putsen och putsen
släpper. Därefter kan vatten komma in var som helst i alla sprickor och t.o.m.
ytor som saknar puts. Väl innanför putsen fortsätter vattnet rakt ner
genom garagetaket och den tjärpapp som någon "kladdat" dit hjälper inte ett dugg.

När det gäller en murad tegelskorsten så får den inte ligga an mot brännbart
material någon stans. Den skall stå helt fristående och allt som har kontakt med
skorstenens yta skall vara av icke-brännbart material.

En så hög och "spinkig" skorsten som din kan knappast vara fristående, för då
skulle den riskera att blåsa omkull. Jag sätter en tia på att den är förankrad i
väggen på minst ett ställe rakt in i gavelns träkonstruktion. Vad en sprucken
skorsten i kontakt med brännbara material kan ställa till med vid en skorstensbrand
kan man ju lätt räkna ut. Den enda som skulle rädda brandsäkerheten här vore
ju ett heldraget stålrör inne i pipan

Är de möjligen så att inspektören också var höjdrädd och inte ens såg hur det
ser ut på bilden från garagetaket  Sc:,h
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Vad för skydd till skorstenen?
« Svar #17 skrivet: 15 juli 2009, 17:29:34 »
putsen är inte borta ovanför, det är "bara" små sprickor, de stora skadorna är de som syns på bild annar är är allt kvar i övrigt.

då huset är relativt nytt och ägaren allmänt paranoid så har jag svårt att tro att bygget inte är lagligt efter att haft så täta besök av sotare och att han bara var sur över att inspektören krävde en sotar-ramp.

Jag fattade mod och rusade upp på taket nu för fota lite till,

såhär ser den ut uppe i toppen, ser kanske ut som om det fattas lite men...


kände på tegelstenarna, de var smått lösa intill väggen där de saknades puts, kanske säger sig själv. putsen i övrigt satt fast även fast de ser fallfärdigt ut på sina ställen, ståltråd/armeringen var avrostad.


såhär har de löst för avleda vattnet kring taket.


här ska då faen inte byggas nån ful ramp, blir ju hur stor som helst isf, ne, en sotlucka lät intressant lite längre ner.. :)


mycket möjligt att det är byggt ihop med väggen. vart vänder man sig för få tag på sånna inspektörer?
« Senast ändrad: 15 juli 2009, 17:33:33 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Vad för skydd till skorstenen?
« Svar #18 skrivet: 15 juli 2009, 21:21:20 »
Detta ser ut att vara en "modulskorsten" av något slag eftersom rökgången är cikulär!!
Den är då tillverkad av pimpsten eller något cementbaserat material. Varje modul är
troligen ca en halv meter hög (se avståndet mellan de två horisontella sprickorna i putsen)
och modulerna jackar i varandra som "sockertoppar". En bra modulskorsten blir inte farligt
varm på utsidan och så länge den håller tätt och drivs med naturligt undertryck så skall det
inte vara någon fara ur brandsynpunkt.

Tegelstenarna in mot väggen var bara ett villospår och de har ingen funktion alls.
Ställer snarare bara till besvär eftersom se suger upp fukt som sedan levereras in i väggen
och leder till att putsen sprängs.

Hur såg det ut när du tog bort all fuktig mossa o, jord från plåten ovanför skorstenen.
Där borde det kunna vara ett rejält rosthål   huvuddunk

Hur kan du vara säker på att inget vatten letar sig in under pannorna och därmed kommer
under den plåten?

När jag tittade på bilden från "pannrummet" igen så reagerade jag på det oisolerade rökröret
som ligger väldigt nära taket. Har inspektören godkänd det med?
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Vad för skydd till skorstenen?
« Svar #19 skrivet: 15 juli 2009, 21:41:53 »
Så,

1. vad sägs om att jag knackar bort all puts, och lägger ny av moderniserad sort som ej tar åt sig fukt och armering som inte rostar.
2. på med lämplig huv i toppen.
3. kanske en sotlucka och en ramp vid tegelnivån så de inte behöver gå till toppen.
4. Kanske lägger någon plåt mellan vägg/put/skorsten isf - det bör väl hindra att fukt leds mot väggen?
5. och en nya metall detaljer uppe vid tegelpannorna, plåten var hel under mossan.
6. sen en ny lösning vid garagetaket, jag undrar om man kunde kunde lagt en metall krage runt sen puts.
kanske dra plåt runt hela skiten och puts ovanpå (bara plåt vore så fult).
Biter puts på plåt?
7. kanske klä hela pannrummet i rostfri plåt :)

berörande den svetsade kanal mellan panna och skorsten - antar de godkänt det så många år som de besökt. minst 30cm från innertaket, pluss då den luftspalt mellan innertak och riktiga taket.

Men annan lösning lär nog bli ifall jag nu ändå kommer byta ut vedpannan mot en ny modell. Denna var redan som ny i så dålig verkngingsgrad så försäkringsbolagen sände ut information hur man kunde bygga om dem osv. Elpannan som står intill går inte att få tag på delar samt funkar knappt.
(därav den andra diskussionen jag har om vedpanna och jordvärme)

Hur som helst, renovering av huset är planerat nu och garagetak och förhindra nya gavel läckor (såsom skorstenen) står högt på brådskandelistan, hehe. Bara att jag inte vet riktigt hur man bör gå till väga så återigen - uppskattar denna diskussion.
« Senast ändrad: 15 juli 2009, 21:52:35 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Vad för skydd till skorstenen?
« Svar #20 skrivet: 15 juli 2009, 23:07:21 »
1. Ja, putsen och armeringen måste bort. Då får du absolut INTE luta stegen mot skorstenen
som på bilden. Risken är mycket stor att det är putsen och armeringen som skall hålla ihop
halvmetersmodulerna och hindra hela skiten från att välta!!
2. Huv på toppen skadar inte och hindrar inte heller mer än vad det hjälper vid eldning.
Själv har jag en hemmagjord halvrund huv över båda rökgångarna.
3. Sotlucka in i sidan på skorstenen funkar inte alls. Man sotar hela kanalen uppifrån och ner.
Se'n tar man ut nedfallet sot i botten av kanalen.
4. Om du pillar bort de lösa tegelstenarna en och en som en första åtgärd och håller tummarna
för att väggen inte skall vara allför skadad, så kan vi gå vidare från det läget med fortsatta åtgärder.
5. Jag skulle hellre se att vattnet leddes åt sidan, in mot taket och förbi skorstenen. Mellan takfall
och skorsten vill jag helst se luftspalt. Kontakt mellan tak och skorsten kan bara leda till skador
antingen på tak eller på skorsten eller både och....
6. Här har du nog svåraste och känsligaste punkten på hela konstruktionen. Ett, i princip, platt tak
och i det vill du ha en genomföring av en skorsten. Bondgenerna i min ryggrad säger nej, nej ,nej
det går inte hur man än gör! Men du vill veta i alla fall eller hur?

Först måste du ju laga de skador som finns under tjärpappen och se'n på med ett nytt ytskikt.
Plåt är väl det enda som är godkänt för platta tak. Tjärpapp med klistrade skarvar kräver hyfsad
lutning för att fungera. Det finns även system där man "gjuter" på något slags asfalt/gummi-blandning
som ger ett helt tätt tak utan skarvar. Direkt ut från skorstenens kärna limmar du på rejäla strimlor
av tjärpapp som blidar "hålkäl" ut över taket. Se'n sätter du en plåt runt hela skorstenen som ligger
ca två cm infälld i kärnan. Se'n putsar man (troligen inte du) om skorstenen hela vägen ner till plåten.

Bonngenerna säger att det inte får finnas platta tak, så bygg om till ett tak med vettig lutning  huvuddunk

7. Mitt pannrum är byggt så att alla ytor antingen är putsade eller klädda med plåt.
Vet inte riktigt vad byggreglerna säger nu för tiden.

30 cm mellan oisolerat rökrör och tak verkar på tok för lite. Där uppe blir det hett när du eldar  fiR:
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Vad för skydd till skorstenen?
« Svar #21 skrivet: 16 juli 2009, 00:02:55 »
Aha, ingen stege alltså, det kan ju bli klurigt då.. hehe

Enligt en annan så godkände hans sotare att ha lucka lite längre ner på skorstenen, därav mitt hopp att även min anser att det vore okej.

Tror allt att väggen är okej, på insidan så är det inte isolerat - och där ser det inte så skadat ut iaf.

Garagetaket har viss lutning (och hål+stupränna på andra sidan) så helplatt är det inte. Mer vinkel vill jag inte bygga då jag leker med tanken att ha uteplats på taket.

-----

* Berörande vatten bortledningen så tycker jag att det är så som det är nu, det leds ju in mot taket, och teglet slutar ju en bit ifrån - men du kanske menade att plåten inte alls bör ligga direkt mot skorstenen utan leda vattnet från en tidigare punkt?

* 30cm förlite för oisolerat rökrör - med andra ord borde man kunna isolera röret?

* måste ALL puts bort, eller bara det som går inom rimliga krafter och sen kan man kludda på lite ny puts utanpå resterande?

* Går det att montera trappsteg när man ändå håller på, inte kan man väl bara borra hål och sätta plastplugg anar jag? jag vill bara inte ha en stor ramp däruppe... .. . Eller ifall de kanske godkände sån steg-hållare som man annars har till taket.

-----

vore det billigare att riva hela skiten, skippa vedpannan, och den dagen man skaffar vedpanna - då skaffa en plåtrörsskorsten? hehe
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4450
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Vad för skydd till skorstenen?
« Svar #22 skrivet: 16 juli 2009, 07:39:14 »

6. Här har du nog svåraste och känsligaste punkten på hela konstruktionen. Ett, i princip, platt tak
och i det vill du ha en genomföring av en skorsten. Bondgenerna i min ryggrad säger nej, nej ,nej
det går inte hur man än gör! Men du vill veta i alla fall eller hur?

Först måste du ju laga de skador som finns under tjärpappen och se'n på med ett nytt ytskikt.
Plåt är väl det enda som är godkänt för platta tak. Tjärpapp med klistrade skarvar kräver hyfsad
lutning för att fungera. Det finns även system där man "gjuter" på något slags asfalt/gummi-blandning
som ger ett helt tätt tak utan skarvar. Direkt ut från skorstenens kärna limmar du på rejäla strimlor
av tjärpapp som blidar "hålkäl" ut över taket. Se'n sätter du en plåt runt hela skorstenen som ligger
ca två cm infälld i kärnan. Se'n putsar man (troligen inte du) om skorstenen hela vägen ner till plåten.

Bonngenerna säger att det inte får finnas platta tak, så bygg om till ett tak med vettig lutning  huvuddunk

Även om jag håller med om att platta tak skall undvikas om möjligt, så finns det fungerande lösningar.

Jag har ett par platta tak, och det går inte med vettig insats att bygga om till nåt med vettig lutning. Det ligger gummiduk på dessa, och de har legat där i 30 år, och fungerar fortfarande, även om vi kommer att byta ut den i år.

Den gamla är ca 1mm tjock och installerades nog av samma amatör som gjorde mycket annat på vårt hus. Det låg ett lager naturgrus ovanpå, antagligen för att hålla duken på plats och skydda mot UV-strålning. Problemet med detta är att det samlas massor av frön och annat och så växer det mossa, vilket binder en massa vatten.

Vi kommer att använda Resitrix duk, vilken är ca 4mm tjock och kräver inget grus eller annat.

http://www.takcentrum.se/00141/00150/default.asp

Beräknad livslängd är minst 50 år, och eftersom den vi har idag bevisligen klarat åtminstone 30 år tvivlar jag inte på det.

Under vårt letande efter alternativa lösningar blev vi även rekommenderade en Icopal papp, men vi kände mindre förtroende för detta.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Vad för skydd till skorstenen?
« Svar #23 skrivet: 16 juli 2009, 09:49:57 »
Har du köpt huset nyligen...?  Är nyfiken vad dom egentligen skrev i besiktningsprotokollet om din skorsten.
Jag tar tillbaka mina rekommendationer då jag trodde det var en vanlig murad skorsten, detta är en insatsskorsten som är påmurad för att få ett amerikanst "stuk", och jag är dålig på insats-skorstenar.

Däremot ser jag direkt på toppen av din skorsten att cementen mellan modulen och teglet är svårt sönderfrätt, där tar sig fukt in direkt och sipprar ner mellan modulen och cementen mot teglet. Jag skulle skippa häxa helt och lägga en syrafast plåt på toppen med 160mm runt hål (om den storleken nu passas-annars mindre) som vinklas så att regn åker ifrån centrum, i hålet skulle jag sen trycka ner ett mindre syrafast rör som nyper mot rökgången och på detta rör sätta en syrafast "kinahatt" enl tidigare bilder.
I skarven mellan plåt och kinahatt kan man trycka in en massa som klarar upp till c:a 250 ºC som tätar.

Plåtarna på taket visar på felaktigheter så att vattnet läcker in där också, helt galet med en uppstickande skarv som bromsar vattenflödet, när snön kommer blir det första stället där du får problem, du kan se detta på samlingen med mossa. Enklast bör vara att lyfta takpannorna runt om, lägga ny gummiduk som viks upp runt skorstenskransen, sen på med ny plåt utan uppstickande skarvar som bör gå upp c:a 20cm mot skorstenen.

Om du är osäker tar du in en riktig hantverkare och så tar du Rot-bidraget på detta jobb, speciellt om nu sotaren kräver stege, alternativt ringer du din kommuns brandingengjör och hör om du själv kan få ett sotarintyg så slipper du sotaren och stegkostnaden under förutsättningen att du sotar själv.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Vad för skydd till skorstenen?
« Svar #24 skrivet: 16 juli 2009, 15:14:11 »
Historien om huset är att det är arv, min far gick bort både oväntat och förtidigt så nu har jag hoppat in här. Har en ruskig samling pärmar men inte haft orken att tugga igenom alla - någonstans finns säkert protokollen.

Det jag hittat hitils är bara ifrån de byggde huset, redan då klaga dom på fukt kring skorstenen (pannrumstaket) vilket säkerligen åtgärdades då såsett.

Är så himla mycket som behöver fixas (har ej vatten,värme osv) och så lite pengar att jobba med, pluss att det vore en god erfarenhet att försöka göra själv också.

Sen även om man tar in yrkesfolk så är det ju en fördel att jag vet vad jag vill få gjort - så de är skojare som bygger nåt nytt misslyckat projekt.

-------------

Detta med en kinatopp som är lite special lät bra.

Detta med lägga gummi på taket igen - tja, det är delade åsikter, ena skaran säger att plåt inte går, andra säger att plåt vore bäst. så jag vet inte... borde väl rinna bättre på plåt tycker jag...
Hur som helst så kommer jag ta yrkesfolk till detta iaf. mura och dona med skorstenen borde man väl klara någolunda själv hoppas jag.

Däremot lät det bra med det då finns någon brandingengjör man kanske kan hitta och be om råd...
vad håller dom hus, på brandstationen eller kommunhuset? hehe


* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad lången

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad för skydd till skorstenen?
« Svar #25 skrivet: 16 juli 2009, 18:01:38 »
Hej rallykalle ja någon expert på murning är jag inte men jobbat som plåtslagare i 35 år, kan säga att den som utfört neder beslaget vid tak genomföringen i gaveltakfoten troligtvis har haft brister i sitt kunnande skorstensrännan borde ha fall inåt taket så att inget vatten kan bli stående bakom, lika så borde det finnas gavlar med puts rutor som förhindrar vattnet att komma ut på skorsten sidorna.
På garage taket borde en plåtis anlitas före du lägger nytt ytter tak, borde inte vara någon svårighet  att fixa ett neder beslag med puts kant, då blir det tätt.
Tror att det vore bra att ta bort det lösa teglet som ligger mellan skorstenen och huskroppen, och kolla infästningen och eventuella fukt/rötskador och låta det vara öppet om det går. :) ;)
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Vad för skydd till skorstenen?
« Svar #26 skrivet: 17 juli 2009, 00:11:53 »
så, jag ska alltså försöka ha luftspalt mellan skorsten och vägg? inte vara rädd för regn som lättare hamnar mellan? bättre att det kan blåsa fritt och få chans att torka?
-eller tolkade jag fel? hehe


aha, jag tar väldigt gärna emot fler tips, ska sätta mig och sammanställa det ni skrivit sen, justnu känns det bara rörigt.

Satt och sökte på eniro efter brandingenjörer fast hittade ingen inärheten(??).

och återigen - kan man efterisolera det heta röret mellan panna och skorsten? Såg att någon annan hade tunn-plåt runt sitt rör?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Vad för skydd till skorstenen?
« Svar #27 skrivet: 17 juli 2009, 12:25:10 »
Just precis så, fri luftpassage mellan vägg och skorsten är bättre än
"sura" tegelstenar och murbruk!

Brandsäkerheten i själva skorstenen behöver du nog inte fundera så mycket
på eftersom det verkar vara en "modulskorsten" ungefär som denna:

http://www.schiedel.se/produkter/block-skorstenar/schiedel-isokern/

Obrännbart material i taket (eller alla ytor i pannrummet?) till att börja med.
Se'n en ordentlig plåtskärm med fri luftpassage ovanför, som fångar upp
strålningen från rökröret och hindrar den att nå taket.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad lången

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad för skydd till skorstenen?
« Svar #28 skrivet: 17 juli 2009, 12:57:59 »
Ja det skulle jag säga utan att var expert på detta men att stänga in fukt kan bara leda till bekymmer.
Vad gäller röret i pannrummet så verkar det som det sitter eternitskivor (aspets) åtminstone på väggen ? om väggar och tak är murade ( valvet gjutet ? )  så är risken liten att det börjar brinna, men för att eliminera den risken är det bara att isolera rökröret.

Vad gäller överbeslag på skorstenen kolla med plåtis (gäller alla plåtarbeten vid takgenomföringar )  :)
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Vad för skydd till skorstenen?
« Svar #29 skrivet: 17 juli 2009, 16:26:06 »
Obrännbart material i taket (eller alla ytor i pannrummet?) till att börja med.
Se'n en ordentlig plåtskärm med fri luftpassage ovanför, som fångar upp
strålningen från rökröret och hindrar den att nå taket.

Mjo kanske det är, nån form av gipsskivor både väggar och tak - sen är det då luftspalt mellan det gipstaket och garagetaket...  byta ut några skivor (aspets lät väl inte så hälsosamt kanske?) och sen klä allt med nån plåt som inte rostar eller kostar förmycket, så kan det ju bli fint och snäppet brandsäkrare hoppas jag.

Ser på grannens svartbygge, hans skorsten är inte över takspetsen, skorstenar måste väl egentligen vara det eller kan jag kanske korta ner min lite måntro?
(retar mig som tusan på detta med ramper å skit vilket i sig är förståeligt för sotarns skull men...)

Appropå den länken, http://www.schiedel.se/produkter/block-skorstenar/schiedel-isokern/

den plåten där har ju inte sånna vatten bortledande vinklar som ni pratar på, hur går det ihop? hehe

aja, usch, nu börjar "semestern" och allt ska man lyckas fåtill nu under veckorna... hujja

* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!