0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Apans siffror stämmer kanske ? Säg att Nibes 300 liters VVB är inställd på 70 grader från fabrik och då har 120 W i värmeförluster.Sänker man till 50 grader så sjunker värmeförlusterna med 20/(70-20) = -40%Och så plockar man bort 100 liters volym: -33 %.0,6 X 0,66 X 120 = 47,52 W....... X 24 = 1140 Wh. 1,14 kW sedan kanske tvättstugan är lite trång och solen lyser in i bland, då minskar värmeförlusterna litegrann.MVH/Gano
Att köra solslinga i botten och elpatron i toppen av samma tankär "kaka på kaka". Alla timmar som solen kunde jobbat mot enlägre temperatur "förstörs" av att elpatronen tvingas tillverka varmvatten.
Att köra solslinga i botten och elpatron i toppen av samma tankär "kaka på kaka". Alla timmar som solen kunde jobbat mot enlägre temperatur "förstörs" av att elpatronen tvingas tillverka varmvatten.Att jobba mot naturlagarna kostar alltid energi och är inget att göra något åt MGKea: Vad menar du när du säger:"...Hur du än vrider och vänder så kommer solen att kyla ner din vvb..." ?Om du menar att det förvärmda varmvattnet som kommer från soltanken inte alltidär lika varmt som vattnet i VBB, så är det ju helt korrekt. Att däremot påståatt det alltid inte är minst lika varmt är förstås helt fel Thumbsup
MGKea: Jag hänger inte med vad du menar heller, när du säger:"...Men du förespråkar att en "soltank" leverar bara när den har tillräcklig temperaturför att ersätta doppvärmaren?"Soltanken levererar förstås hela tiden efter sin förmåga..Har du möjlighet att uttrycka dig lite tydligare?
Kallvatten kommer in i en slinga i som börjar i botten av soltanken ochslutar i toppen av tanken. Vattenvolymen i en sådan slinga ligger typiskt mellan10 och 15 liter och detta är tillräckligt för att det vatten som strömmar genom slinganskall hamna väldigt nära den temp. som ack.tankens vatten har i toppen.Det förvärmda vattnet fortsätter sedan direkt till VVB, där det vid behov spetsas tillfärdigt varmvatten. OBS att el-VVB:n också kan vara av genomströmningstyp....Se'n kan vi ju koppla värmesystemet på tankens volym också om vi vill,men det är en helt annan pilsner
Nej, det är just det som inte blir samma sak
Om jag valde mellan en solvvb och en liten ack så skulle nog jag ta en ack tank.Då kan man i framtiden ansluta en annan värmekälla/radiatorer.Med en sol vvb är man ju helt låst
Citat från: Hansson skrivet 19 augusti 2009, 08:07:38Om jag valde mellan en solvvb och en liten ack så skulle nog jag ta en ack tank.Då kan man i framtiden ansluta en annan värmekälla/radiatorer.Med en sol vvb är man ju helt låstKan man inte köra annat i solslingeingången då?