0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag var ju inte orolig för att Kamprad skulle förlora pengar, jag sa bara att de fick räkna hem investeringarna utan hjälp av oss.
Detta är en principskiss som var och en kan använda efter egna förutsättningar och eget förstånd.
Den skall främst ställas mot förslagen i licentiatavhandlingen som Sfinx postade tidigare idag och som väl alla hunnit läsa vid det här laget?
Det är en cirkulationspump och en värmeväxlare som behövs extra. Har man varken värmepump eller solfångare, så har man förstås ingen användning av skissen alls....
Jag har ju t.ex. ingen värmepump, så jag har själv ingen nytta alls av skissen
Nu äntligen hann jag rita skissen på hur jag tycker solen bäst hjälper en värmepumpoch faktiskt hur värmepumpen hjälper solfångaren:http://cid-10d274b219a9fa73.skydrive.live.com/self.aspx/Energi/solenhj%c3%a4lperv%c3%a4rmepumpar.jpg
Att solen inte skiner nattetid på vintern det är också helt rätt (det är för övrigt en truism!)och det är precis det man har tankarna till (åtminstone lågtemp.tanken).Om man däremot tror att solen inte ens skiner på dagen på vintern så tror man fel.Det största feltänket i det sammanhanget är dock att solfångaren inte behöver solskenför att fungera, det räcker med ljus!
All energi som finns på jorden har sitt ursprung i solen och när vi talar om"Geothermal Energy" så är det alltså inte energi som vi själva matat ner föratt senare kunna hämta upp igen och använda. Den som bor så till att energispontant stiger upp ur jorden på temperaturnivåer 60 grader och uppåt harju inget lagringsbehov alls. Det är bara att förbruka så mycket man vill.