0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min önskelista på energilager börjar så här:- billigt- kompakt- hög värmekapacitet- förmåga att ta emot skördad solenergi på låga temperaturnivåer- förluster från lagret skall helst komma huset till del- lagret skall gå att pressa till låga temperaturer utan att problem uppstår
Fasomvandling av salter och paraffin verkar alltså fortfarande inte vara klart att användaför att lagra solvärme hemma i villan
"Geothermal Energy" är ju faktiskt exempel på solenergi som lagrats i jorden.Heta källor och geysrar är ju inte helt vanliga i Sverige, men i Skåne blir detganska fort varmt när man kommer ner en bit under backen.
Att själv försöka mata ner överskottsenergi i sitt borrhål för bergvärme för att senarekunna hämta tillbaka, verkar inte vara någon bra idé.
Enligt vad jag förstår beror det på att om man har ett borrhål som är bra på att dra till sig energi från berget när borrhålet kyls, så är det precis lika bra på att föra bort energi därifrån när borrhålet värms...
Att däremot eftervärma med sol när returen kommer tillbaka från berget på väg till värmepumpen verkar klokt. Värmepumpen får bättre verkningsgrad och soltanken kyls, vilket ger fler timmar som solpumpen kan gå = större skörd av solenergi.
Ett bra långtidslager för solenergi bör nog ligga rakt under huset, enda nackdelen med den idén är att det skulle man tänkt på innan man byggde (och det gjorde ju jag!).