0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lexus: Hur vill du att jag skall tolka det när du skriver:"Tror nog de flesta andra ser att jag påstår att sol och geotermisk energi återladdar borran,men inte med så stor mängd energi."
"I ett bra borrhål tar ju inte energin slut trots att man hämtar år efter år...."
Lexus: Det är ju bra att du själv förtydligar ditt eget feltänk, så slipper jag göra det
Trodde det var vedertaget att bergets ledningsförmåga är låg, det är istället grundvattenströmning som gör att ett borrhål ger bra med vörme och inte kyls ner.
Roland: Jag har inte tillgång till boken. Hur gjorde Wolgast för att ladda sin grund?Förbrukad inomhusluft verkar väl vara det enda han hade att tillgå?
Citat från: drjukebox skrivet 15 juli 2009, 19:44:06Trodde det var vedertaget att bergets ledningsförmåga är låg, det är istället grundvattenströmning som gör att ett borrhål ger bra med vörme och inte kyls ner.Enligt SGU är på de flesta ställen grundvattenströmningen obetydlig.Vilken information anser du ska vara vedertaget? Vem är upphovsman till den informationen?
Surt för Lexus om han hade haft en "grundvattenström" som hjälpte till att förabort laddad solenergi ur borrhålet
Edit - hittade lite mer från Veijo geologen från våra fortsatta diskussioner:"...grundvatten, och markvattnet är de viktigaste värmekällorna tillvärmepumpens energiproduktion. Borrar du i ett hypotetiskt helt tätt berg,utan sprickor är installation av värmepump en dålig investering. Ju mersprickor i berget, desto bättre investering. Grund och markvattnets värmekommer främst från solinstrålningen från marklager, men även delvis frångeotermik."