Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lagring av solenergi  (läst 34331 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Lagring av solenergi
« Svar #15 skrivet: 15 juli 2009, 08:31:06 »
Absolut bästa sättet att lagra solenergi är att använda värmeöverskottet till att göra sprit.  :)
IOFS förbjudet men rent tekniskt är det så.
Energiinnehållet i en liter sprit är större än den solvärmeenergi som behövs för att destillera fram det ur mäsk. Får alltså ut mer energi än vad som förbrukas. Tack vare jästen.
Lättlagrat och inga värmeförluster under lagringen. Bra bränsle som kan användas till mer än att värma huset.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Lagring av solenergi
« Svar #16 skrivet: 15 juli 2009, 08:43:59 »
 Thumbsup

Värmer det inte pÃ¥ ena sättet värmer det alltid pÃ¥ det andra  ;D
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Lagring av solenergi
« Svar #17 skrivet: 15 juli 2009, 10:15:40 »
Hej !

Ett bra försök är kanske försöka kombiniera solvärme med "termisk byggnadsdel aktivering". Pumpa in värmen i massiva byggnadsdelar som betongtrappor. Det fungerar dock bara med låga temperatura skulle jag tro. När temperaturen är för låg för att överföra värme till ack-tanken. ... t.ex. 25 °C

Vad tycks ?

//Ewald

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Lagring av solenergi
« Svar #18 skrivet: 15 juli 2009, 10:32:24 »
Ja inte vill då jag ha ännu varmare inne på sommaren! Skall värmen lagras så blir det i tank.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Lagring av solenergi
« Svar #19 skrivet: 15 juli 2009, 10:43:34 »
För att komma på idén med sprittillverkning med solenergi krävs verkligen
en kreativ hjärna. Det är väl sÃ¥n't som kallas lateralt tänkande  a:gl

All energi som finns på jorden har sitt ursprung i solen och när vi talar om
"Geothermal Energy" så är det alltså inte energi som vi själva matat ner för
att senare kunna hämta upp igen och använda. Den som bor så till att energi
spontant stiger upp ur jorden på temperaturnivåer 60 grader och uppåt har
ju inget lagringsbehov alls. Det är bara att förbruka så mycket man vill.

Observera att Eviheat i den länkade texten inte påstår annat än att man kan använda
borrhålet som "dumplast" när lagren ovan mark är mättade. Givetvis får man tillbaka delar
av denna energi ur hålet, men man får skynda sig innan energin letts bort i berget.
De påstår alltså inte att det blir någon lagringseffekt att tala om i berget.

Att eftervärma brine med sol innan den går tillbaka till värmepumpen kan man göra
i vilken värmepumpsanläggning som helst. Jag återkommer med en skiss på hur
man kan koppla.

Hur man bygger ett eget marklager under huset beskrevs i den allra första länken
jag postade. Den trodde jag alla hade läst  ;)

Jag letar förtvivlat efter länkar till ett liknande exempel i Sverige, men hittar bara en graf
som visar temperatur på värmelager samt elförbrukning under den gångna vintern.
I september i fjol låg lagret på 17 grader och vände uppåt från ca 8 grader i februari/mars.
Elförbrukningen låg som högst på 17 kWh/dygn i början av januari. Solen matar ett stort
jordmagasin under huset och en värmepump hämtar tillbaka igen. Skall bli spännande att
se vad lagret startar på till hösten...
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Lagring av solenergi
« Svar #20 skrivet: 15 juli 2009, 10:51:18 »
Apan: Vi pratar om årslagring av stora energimängder med låga temperaturnivåer.
Lagret skall vara isolerat åt alla håll och i den mån huset behöver värme så hämtar
vi från lagret med värmepump. En rejäl ackumulatortank med vatten klarar bara behovet
för något eller några dygn.

Man mÃ¥ste förstÃ¥s inse behovet innan man börjar bygga.  ;D
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Lagring av solenergi
« Svar #21 skrivet: 15 juli 2009, 11:54:34 »
All energi som finns på jorden har sitt ursprung i solen och när vi talar om
"Geothermal Energy" så är det alltså inte energi som vi själva matat ner för
att senare kunna hämta upp igen och använda. Den som bor så till att energi
spontant stiger upp ur jorden på temperaturnivåer 60 grader och uppåt har
ju inget lagringsbehov alls. Det är bara att förbruka så mycket man vill.

Observera att Eviheat i den länkade texten inte påstår annat än att man kan använda
borrhålet som "dumplast" när lagren ovan mark är mättade. Givetvis får man tillbaka delar
av denna energi ur hålet, men man får skynda sig innan energin letts bort i berget.
De påstår alltså inte att det blir någon lagringseffekt att tala om i berget.


Menar du att olja, kol, gas och kärnkraft har sitt ursprung från solen?

Menar du förnyelsebar energi?
Då finns det 3 olika energikällor som kan klassas som förnyelsebar.

Vid bergvärmedrift och energi som hämtas upp från berglagret är till större delen förbrukad d.v.s. solen har liten möjlighet att återladda berget. Den geotermiska energin har låg effekt, så den bidrar inte heller så mycket.

Att då tro en aktiv återladdning är bortkastad, är för mig ofattbar.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Lagring av solenergi
« Svar #22 skrivet: 15 juli 2009, 12:49:26 »
Jag menar verkligen att "olja, kol, gas och kärnkraft har sitt ursprung från solen".
jag har dock aldrig sagt att den är förnyelsebar.

Det var inte jag som tog upp exemplet "Geothermal Energy", däremot har jag försökt
förklara i vilka lägen den kan vara direkt användbar utan värmepump...

Den energi vi tar upp ur berget har åtminstone tre ursprung: solen som faktiskt värmer
jordens ytskikt, energi som vandrar utåt från jordens heta inre. Dessutom finns lite här
och var spontan kärnklyvning som kan ger massor av energi. Jag vet inte om man har
tur eller otur om man rÃ¥kar bo ovanpÃ¥ en spontan atomreaktor  Sc:,h

Om det är som du säger, Lexus, att varken solen eller värme från bergrunden har något
att leverera till borrhålet, så skulle det ju bli kallare och kallare enligt en linjär kurva om
vi hela tiden tar ut lika mycket energi. I ett bra borrhål i bra berggrund blir det inte så.
Temperaturen sjunker de första åren för att sedan plana ut på den nivå där berget klarar
av att leverera den energi som tas ut. Temperatursänkningen är nödvändig för att
energitransporten i berget skall starta.

Återladdning av, ett enstaka, vanligt bergvärmeborrhål med vårens, sommarens och
höstens energiöverskott från solen för att sedan hämta tillbaka under uppvärmnings-
säsongen tror jag är en dum idé. Om berget är bra på att transportera fram energi
till ett kallt borrhål är det precis lika bra på att transportera bort energi från ett varmt
borrhål. Om man är kvick på att hämta tillbaka energin igen (inom en vecka eller så)
kan vi nog få tillbaka "vår egen" energi.

När vi kyler vårt borrhål med värmepumpen så uppstår en temperaturkurva i berget
som ser ut som en bred "tratt" med pipen neråt, vilket illustrerar att vi har de lägsta
temperaturerna invid borrhålet och energitranport mot borrhålet.

När vi se'n matar ner energi i borrhålet får vi en temperaturkurva som ser ut som
en liten smal "tratt" med spetsen uppåt, inuti den stora tratten. Detta visar då att vi lokalt
har höga temperaturer runt borrhålet. Hänger ni med???

Om vi nu fortsätter mata ner energi så får vi en stor tratt med spetsen uppåt och
den visar att nu pågår energitransport i berget bort från borrhålet. Värre och värre blir
det ju varmare borrhålet blir.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Lagring av solenergi
« Svar #23 skrivet: 15 juli 2009, 13:18:37 »
Köper inte riktigt detta med lagring, bättre att ha ett hus med bra isolering och leva snålt och nån form av värmepump och ev solvärme.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Lagring av solenergi
« Svar #24 skrivet: 15 juli 2009, 14:03:02 »
Sobris
Jag upplever en röd tråd i dina inlägg. Det är din annorlunda tolkning av vad jag skriver.

Till exempel skriver jag:
"Vid bergvärmedrift och energi som hämtas upp från berglagret är till större delen förbrukad d.v.s. solen har liten möjlighet att återladda berget. Den geotermiska energin har låg effekt, så den bidrar inte heller så mycket."

din tolkning av mitt påstående:
"Om det är som du säger, Lexus, att varken solen eller värme från bergrunden har något
att leverera till borrhålet"

Tror nog de flesta andra ser att jag påstår att sol coh geotermisk energi återladdar borran, men inte med så stor mängd energi.

Du beskriver återladdning från "tre ursprung".

Geotermisk energi är värmeenergi från radioaktivt sönderfall i jorden inre. Det genererar ett energiflöde mot jordytan om ca: 0,07 w/m² snitt Sverige.

Som du skriver så bidrar även solen till återladdning, genom solinstrålning mot jordytan och värme till regnvatten/grundvatten.

Det är "två ursprung" inte tre.

Energi kan inte förstöras, men läser man ditt inlägg så verkar det så. I alla fall tycks din granne hämta upp den värmeenergi som du laddat ner.

Angående tratten så tycker jag mig känna igen den från något PDF-dokument på nätet. Absolut visst är det så....om man belastar borran hårt, så blir tratten större. Inga som helst konstigheter.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Lagring av solenergi
« Svar #25 skrivet: 15 juli 2009, 14:21:15 »
Hej

Apropå värmelager under hus:

Mats Wolgast byggde 1980 ett mycket välisolerat hus i Uppsala, det "superisolerade huset" som även beskrivs i boken med samma namn. I konstruktionen ingick en isolerande krage som gick ut från husets ytterväggar och 45 grader ner i marken. Syftet var att stänga in ett värmelager under huset för att minska värmebehovet vintertid. Författaren påstod att det skulle ta något år innan det började fungera.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Lagring av solenergi
« Svar #26 skrivet: 15 juli 2009, 15:19:25 »
Så vad hände med Wolgast? Funkade som tänkt? Eller ligger han och laddar än idag och hoppas? Tror nog mer på det "superisolerade" huset..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9762
  • Karma +19/-4
SV: Lagring av solenergi
« Svar #27 skrivet: 15 juli 2009, 17:01:31 »
Hej

Apropå värmelager under hus:

Mats Wolgast byggde 1980 ett mycket välisolerat hus i Uppsala, det "superisolerade huset" som även beskrivs i boken med samma namn. I konstruktionen ingick en isolerande krage som gick ut från husets ytterväggar och 45 grader ner i marken. Syftet var att stänga in ett värmelager under huset för att minska värmebehovet vintertid. Författaren påstod att det skulle ta något år innan det började fungera.

MVH/Gano

Tittar man på bilden i Wolgasts bok får man intrycket att det mer handlar om att minska värmeläckaget via bottenplattan. Men som bilden är ritad skulle jag vilja hävda att Wolgast har tänkt fel. Största delen av värmeläckaget kommer att ske nedåt, kragen kommer inte att hjälpa mycket enligt min mening.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Lagring av solenergi
« Svar #28 skrivet: 15 juli 2009, 17:08:26 »
Lexus: Hur vill du att jag skall tolka det när du skriver:

"Tror nog de flesta andra ser att jag påstår att sol coh geotermisk energi återladdar borran,
men inte med så stor mängd energi."


Borrhålet måste ju återladdas från berget, med lika mycket energi som man tar upp?
I ett bra borrhål tar ju inte energin slut trots att man hämtar år efter år....
I ett dåligt borrhål däremot, där berget har så låg värmeledningsförmåga att det inte klarar
transportera fram så mycket energi som vi behöver, kan vi råka ut för att temperaturen
fortsätter sjunka. Vattnet i borrhålet fryser så småningom till is och sedan fortsätter temperaturen
sjunka tills värmepumpen inte orkar längre.

Sä här säger Wikipedia om geotermisk energi:
"Den geotermiska energin har sitt ursprung i den energin som bildades vid jordens formation,
från radioaktivt sönderfall av mineraler och från solenergi som absorberats av jordens yttersta skikt"


Visst är det väl en form av "energiförstöring" om grannen hämtar upp den energi som du har lagrat ner  ;D
Jag har dock inte pÃ¥stÃ¥tt att energi kan förstöras  ???

Så fort du har lyckats vända "tratten" upp-och-ner så förlorar du energi. Grannen märker troligen ingen
påverkan alls eftersom energin ger sig av i alla riktningar bort från ditt borrhål.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Lagring av solenergi
« Svar #29 skrivet: 15 juli 2009, 17:13:26 »
Apan: Det är bra med bra isolering, det hörs ju pÃ¥ namnet  ;)
Snålt vill nog de flesta inte leva, däremot är det få som vill slösa...
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!