Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Stor Luftsolvärme anläggning!  (läst 41225 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #45 skrivet: 11 juli 2009, 14:20:25 »
Raffen: Du har ju inga problem alls, jämfört med trådskaparen som fortfarande inte
har fattat riskerna med övertryck i huset. Man kan inte "VENTILERA" bort ett övertryck.
Antingen har man övertryck eller inte...Om man har ett övertryck som ständigt pyser ut
genom ventiler så blir inte problemet mindre för det!

Att dina luft/luftvärmepumpar tar in rumsluft som sedan släpps ut i samma rum påverkar
ju inte lufttransporten från friskluftintag till utsugen i kök och våtrum nästan alls.
Det blandar ju inte heller ihop friskluft och förbrukad luft. Inga problem alltså!
Men om du skulle tagit luft från ett rum och blåst ut i ett annat, då är saken inte lika klar längre.

Jag tycker mig ha svarat ganska klart på de två alternativen varifrån luftsolfångaren skall
ta sin luft:

Alt. 1. Ta luft bara direkt utifrån och släpp den direkt in. Den får då INTE blåsas in utan att
man samtidigt har andra fläktar som ser till att undertrycket i huset upprätthålles. Vi kan bara
tillgodogöra oss små energimängder på detta vis eftersom vi bara kan värma precis den
luftmängd som samtidigt behöver ventileras bort. I detta alternativ skulle jag helst se en "passiv"
lösning där vi inte har några fläktar alls. Jag gillar inte sån't som surrar och brummar och väsnas.
Luftsolfångare + huvudluftintag + inglasat uterum är väl en bra kombination? Det är precis vad
jag själv har. Jag kan duka upp middag till 10 personer i min luftsolfångare.

Alt. 2. Att ta inneluft från ett utrymme köra ut i luftsolfångare och sen tillbaka till samma utrymme
blir ju precis samma sak som dina L/L-värmepumpar och tämligen problemfritt. Även detta ger
ett ganska litet och dessutom bara lokalt energitillskott.

Alt. 3. Att försöka ta luft från flera utrymmen, ut i luftsolfångaren, eventuellt blanda in friskluft och
se'n blåsa in den i flera utrymmen i huset utan att göra denna design ihop med ventilationssystemet
är att be om problem.

Alt. 4. Här kommer slutligen förslaget som skulle kunna leverera energimängder av någon större
betydelse för husets totala energiförsörjning... Stora volymer luft blåses runt i ett slutet system från
solfångaren till en luft/vatten-värmepump, kall luft går tillbaka till solfångaren och så upprepas cykeln
så länge som solen kan bjuda på ett överskott. Men vänta nu....detta liknar ju en alldeles vanlig L/V-
värmepump med utedel....  Sc:,h

Alt. 4 (förbättrat). Köp en vanlig L/V-värmepump, placera pumpens utedel vid utblåset från luftsolfångaren,
Nu kan man blåsa eller suga luft så mycket man vill genom solfångaren för detta är ju utomhus alltihop  *roflmao*
Jag har heller aldrig fattat varför luftvärmepumparnas utedelar nästan alltid sitter skuggan på nordsidan huset?
De skulle förstås vara integrerade med en rejäl luftsolfångare. Vem blir först med att bygga??
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 436
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #46 skrivet: 11 juli 2009, 14:40:23 »
Bla, bla, bla...

Jag tror inte risken för fuktskador är speciellt överhängande i mitt hus eftersom det är gammalt och inte hermetiskt tillslutet på något vis. Efter två års drift så borde i annat fall någon liten fuktskada kunna upptäckas men tji!
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #47 skrivet: 11 juli 2009, 16:15:31 »
Sobris!! Jag har inte påstått att "bevisat" övertryck är "ofarligt"!! Men alla av oss som grejat med ventilation vet hur svårt det kan vara att få in tillräckligt med luft på rätt ställen i ett hus oavsett självdrag eller mekanisk frånluft! Oftast brukar man ju känna massa drag från golv, fönster och massa andra ställen som bevisar att förhållandet frånluft och tilluft inte alls stämmer! Men det ska ju tydligen bara vara bra att varm och fuktig luft "kondenserar" på sin väg genom byggmaterial och isolering in till huset....

Nåja, oftast finns det säkert utrymme för sk övertryck som i praktiken visar sig fortfarande vara undertryck eller hur man ska uttrycka sig... Och om man vill vara på den säkra sidan så är det ju inga problem att komplettera med någon/några extra frånluftsfläktar i tex våtutrymmen och källare som är kopplade till LSF-anläggningen! Sen har vi ju också återcirkulations alternativet genom LSF som inte alls skapar något ev övertryck.

Sen tycker jag inte Sobris förslag att låta middagsgäster förvärma tilluften så jättebra heller... Lär väll inte bli så jätte bra luft efter en lång middag  :-\

Mvh. Johan
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med långvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat några VP-installationer genom åren...   Så lite VP intresse finns det allt också vid behov...

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #48 skrivet: 11 juli 2009, 17:21:55 »
Boek: Du gör ju i princip helt rätt, så du behöver inte försvara dig alls.
Om du läser lite "Bla, bla, bla...." och försöker förstå, så är det säkert så
att du faktiskt har undertryck i din källare. Du behöver dock se upp med
att inte blåsa in mer luft än vad som försvinner upp genom huset och ev. skorsten.
Det är riskabelt att tro att man har undertryck, man skall veta...

Du bör också se upp med risken att den varma luft du tillför under sommar/höst inte
stöter på ytor som har väsentligt lägre temperatur än utomhustempen.
Exempel på sådana ytor är kallvattenrör, vattenmätare o.likn.

Installationskostnaden är även den föredömlig, liksom att du inte har för stora förväntningar
på vad en "direktkopplad" luftsolfångare kan bidra med!
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #49 skrivet: 11 juli 2009, 17:40:53 »
Ojdå! Nu kan man helt plötsligt tydligen "ventilera bort" övertryck??? "Du behöver dock se upp med
att inte blåsa in mer luft än vad som försvinner upp genom huset och ev. skorsten."


Sen detta: "Du bör också se upp med risken att den varma luft du tillför under sommar/höst inte
stöter på ytor som har väsentligt lägre temperatur än utomhustempen.
Exempel på sådana ytor är kallvattenrör, vattenmätare o.likn."
Visst är det så, men inte heller allt för ovanligt fenomen i ett "vanligt" hus med undertryck!

Sobris! Bara för att du själv förespråkar och säljer vattenburna solanläggningar så kan det ju faktiskt finnas andra alternativ som funkar och spar energi!!

Mvh. Johan   
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med långvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat några VP-installationer genom åren...   Så lite VP intresse finns det allt också vid behov...

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #50 skrivet: 11 juli 2009, 17:51:04 »
Johan: Du fortsätter att slingra dig om undertryck och övertryck i huset. Strålande mening du fick till här:

"Nåja, oftast finns det säkert utrymme för sk övertryck som i praktiken visar sig fortfarande vara undertryck
eller hur man ska uttrycka sig... "


Den säger ju faktiskt ganska mycket om kunskapsnivån  Sc:,h

Som jag förstått det så säljer du dina "lösningar" till intet ont anande kunder, eller hur?
Om det bara varit ditt eget hus du sätter på spel hade jag lagt min kraft någon annan stans,
men i det här läget så ger jag inte upp. Man kan inte bara leverera prylar, man måste bidra
med kunskap också.

Man kan faktiskt ha undertryck i huset även om man blåser in luft med en fläkt, men det
gäller att VETA, inte gissa...Det räcker till exempel inte med ventiler i väggarna i det rum
där luften blåses in!

I lågenergihus står människorna för en stor del av energin, 100 W kontinuerlig effekt i vila.
Det blir 1 kW med 10 vid bordet. Med 5 par uppe och dansar får vi ut 2 kW. Se'n finns det sätt
att komma upp i högre effekter också, men det är många som inte orkar mer än några minuter  --/
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #51 skrivet: 11 juli 2009, 18:52:10 »
För det första så säljer jag inte något än och har inte heller presenterat några färdiga lösningar!!!! Att man sen kanske uttrycker sig lite "tokigt" har inget med kunskapnivå att göra!!!! Sen kan man ju undra om alla företag världen runt som säljer LSF-lösningar också har så fel i allt??? Dom förespråkar ju samma system som jag!!!!

Jo, det här med "kunskapsnivå" Visst alstrar vi människor mycket energi! Men handlar inte ventilation om att få bort den förbrukade luft vi människor alstrar istället för att använda den igen som tilluft??? Hmm..

"Slingra mig"... Nä, tycker allt jag mest försökt förklara att gräset inte allt är grönare på andra sidan, typ att "normalt" undertryck inte alltid heller är det optimala vid otillräcklig tilluft!!          
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med långvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat några VP-installationer genom åren...   Så lite VP intresse finns det allt också vid behov...

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7747
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #52 skrivet: 11 juli 2009, 19:23:06 »
Kan man få för lite luft vid undertryck? Och att undertryck stort eller litet alltid är många gånger bättre än övertryck. Övertryck i hus skapar alltid förr eller senare fuktskador.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #53 skrivet: 11 juli 2009, 19:32:30 »
Kan man få för lite luft vid undertryck? Och att undertryck stort eller litet alltid är många gånger bättre än övertryck. Övertryck i hus skapar alltid förr eller senare fuktskador.

Hej Svenske kocken!  Javisst kan man få in för lite luft vid tilluftsventilerna och då blir givetvis undertrycket ännu större i huset, risken är då dessutom uppenbar att man t.om suger in radon i huset vid ett för stort undertryck. Så inluft och utluft i huset måste vara lagom balanserat för att kunna få till en bra ventilation och i kombination då med ett lagom undertryck. Sen håller jag helt med dig om att oavsett om undertrycket är stort eller litet så är det alltid till fördel eftersom med övertryck riskerar man alltid fuktskador i huset. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #54 skrivet: 11 juli 2009, 19:55:20 »
Om nu denna tråd fn tyvärr mest handlar om att "leta fel" så får väl jag också bidra med lite "åsikter"

Jo, Sobris skrev så här i ett inlägg:

Alt. 4 (förbättrat). Köp en vanlig L/V-värmepump, placera pumpens utedel vid utblåset från luftsolfångaren,
Nu kan man blåsa eller suga luft så mycket man vill genom solfångaren för detta är ju utomhus alltihop  
Jag har heller aldrig fattat varför luftvärmepumparnas utedelar nästan alltid sitter skuggan på nordsidan huset?
De skulle förstås vara integrerade med en rejäl luftsolfångare. Vem blir först med att bygga??


Vilken storlek av L/V pump hade du tänkt dig? Själv har jag en NIBE F2025 8kW L/V-VP! Den vill ha 2000m3/h vintertid och 1700m3/h sommartid. Helt klart ganska stora luftflöden att mata den med! Skulle allt behövas ganska redigt med kvm LSF för att få till en fungerande lösning som gav något tillskott i praktiken, och börjar det handla om luftflöden på 2000m3/h så räcker inte ett 100mm Spirorör så långt utan det skulle allt bli en ganska klumpig och utrymmeskrävande  anläggning, sen gillar inte en L/V-VP allt för hög lufttemp heller! Risk för massa utlösta högtryckvakter sommartid!

Nä, iden är inte fel men lär inte vara så praktiskt genomförbar! Däremot så skulle nog iden funka bättre på en frånlufts-VP. Typ köra frånluften till FLVP:en genom en lågtemp-LSF och med någon form av termostat reglera så max temp in till FLVP blir max 25grader! Här skulle man kunna vinna en del verkningsgrad på VP:en!

Mvh. Johan
« Senast ändrad: 11 juli 2009, 19:57:02 av Luftsolvärme »
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med långvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat några VP-installationer genom åren...   Så lite VP intresse finns det allt också vid behov...

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #55 skrivet: 11 juli 2009, 20:34:53 »
BBR kapitel 6:
http://www.boverket.se/Global/Bygga_o_forvalta/Dokument/Bygg-%20och%20konstruktionsregler/BBR_avsnitt_6/BBR_avsnitt6_hygien_halsa_o_miljo.pdf

Sammanfattning nedan:

6:2 Luft
6:21 Allmänt
Byggnader och deras installationer ska utformas så att de kan ge förutsättningar för en god luftkvalitet i rum där människor vistas mer än tillfälligt. Kraven på inneluftens kvalitet ska bestämmas utifrån rummets avsedda användning. Luften
får inte innehålla föroreningar i en koncentration som medför negativa hälso-effekter eller besvärande lukt. (BFS 2006:12).

Allmänt råd
Regler om luftkvalitet och ventilation ges även ut av Arbetsmiljöverket och Socialstyrelsen.  Vid projektering är det viktigt att ta hänsyn till hur nedsmutsningen av luften varierar över tid och i byggnaden. Nedsmutsning som kan förväntas vara lokal och tillfällig tas lämpligen omhand med punktutsugning, t.ex köks- och badrumsventilation med forceringsmöjlighet. Material som inte avger stora mängder föroreningar eller emissioner bör väljas i första hand för att undvika ökat behov av luftväxling. (BFS 2006:12).
 
6:211 Tillämpningsområde  
Dessa regler gäller för samtliga rum eller avskiljbara delar av rum där människor vistas mer än tillfälligt. (BFS 2006:12).
6:212 Definitioner
 
 Vistelsezon: Vistelsezonen begränsas i rummet av två horisontella plan, ett på 0,1 meter höjd över golv och ett annat på
2,0 meter höjd över golv, samt vertikala plan 0,6 meter från yttervägg eller annan yttre begränsning, dock vid fönster och dörr 1,0 meter. Vädringslucka: Öppningsbar lucka vars enda uppgift är att öppna en passage för luft genom klimatskalet för tillfällig
vädring.
 (BFS 2006:12).  
 
6:2228 Egenskaper hos luft som tillförs rum
Byggnader ska utformas och deras installationer ska utformas och placeras så att halten av föroreningar i tilluften inte är högre än gällande gränsvärden för uteluft. (BFS 2006:12).
Allmänt råd
Gränsvärden för vissa föroreningar i utomhusluft finns i förordningen (2001:527) om miljökvalitetsnormer för uteluft.
Kvaliteten på luften som tillförs byggnaden bör säkerställas genom lämplig intagsplacering, tilluftsrening eller dylikt. Uteluftsintagen bör placeras så att påverkan från avgaser och andra föroreningskällor minimeras. Rekommendationer om placering av uteluftsintag finns i VVS Tekniska Föreningens riktlinjer R1 – Riktlinjer för specifikation av
inneklimatkrav. (BFS 2008:6).
 
6:24 Mikroorganismer  
Byggnader och deras installationer ska utformas så att mikroorganismer inte kan påverka inomhusluften i sådan omfattning att olägenhet för människors hälsa eller besvärande lukt uppstår. Installationer för kylning och fuktning av ventilationsluften ska utformas och placeras så att inte skadliga mängder mikroorganismer kan avges till ventilationsluften eller till omgivningen.
Åtgärder mot tillväxt av mikroorganismer får inte i sig ge negativa hälsoeffekter. (BFS 2006:12).

Allmänt råd
Högsta tillåtna fukttillstånd i byggnadsdelar finns angivna i avsnitt 6:52. I installationer för kylning eller fuktning av luft med direktkontakt mellan vatten och luft bör hänsyn tas till risken för spridning av legionellabakterier. Se även avsnitt 6:62 och 6:63. Vatten för befuktning eller kylning bör inte avge skadliga, irriterande eller luktande ämnen till inneluften. (BFS 2006:12).
 
6:25 Ventilation
Ventilationssystem ska utformas så att erforderligt uteluftsflöde kan tillföras byggnaden. De ska också kunna föra bort hälsofarliga ämnen, fukt, besvärande lukt, utsöndringsprodukter från personer och byggmaterial samt föroreningar
från verksamheter i byggnaden. (BFS 2006:12).

Allmänt råd
Vid projektering av byggnaders ventilationsflöden bör hänsyn tas till påverkan av personbelastning, verksamhet, fukttillskott, materialemissioner samt emissioner från mark och vatten. Svensk Byggtjänsts handbok Fukthandboken avsnitt 51 tar upp fukt-
belastning. Regler om effektiv elanvändning finns i avsnitt 9:6. Regler om skydd mot brandspridning via luftbehandlingsinstallationer finns i avsnitt 5:65. (BFS 2006:12).
 
6:25130 Ventilationsflöde
Ventilationssystem ska utformas för ett lägsta uteluftsflöde motsvarande 0,35 l/s per m2 golvarea. Rum ska kunna ha kontinuerlig luftväxling när de används. I bostadshus där ventilationen kan styras separat för varje bostad, får ventilat-
ionssystemet utformas med närvaro- och behovsstyrning av ventilationen. Dock får uteluftsflödet inte bli lägre än 0,10 l/s per m2 golvarea då ingen vistas i bo- staden och 0,35 l/s per m2 golvarean då någon vistas där. (BFS 2006:12).

Allmänt råd
Kraven avseende ventilationsflöde bör verifieras genom beräkning och mätning.  Vid projektering av uteluftsflöden bör hänsyn tas till att flödet kan komma att minska på grund av smuts i ventilationskanaler, ändring av tryckfall över filter m.m.  
För självdragsventilation kan Boverkets handbok Självdragsventilation, användas som vägledning. (BFS 2008:6).

För andra byggnader än bostäder får ventilationssystemet utformas så att reducering av tilluftsflödet, i flera steg, steglöst eller som intermittent drift, är möjlig när ingen vistas i byggnaden. (BFS 2006:12).

Allmänt råd
Efter en period med reducerat luftflöde bör normalt luftflöde anordnas under så lång tid som krävs för att åstadkomma en omsättning av luftvolymen i rummet innan det åter används. (BFS 2006:12). Reduktion av ventilationsflöden får inte ge upphov till hälsorisker. Reduktionen får inte heller ge upphov till skador på byggnaden och dess installationer orsakade av t.ex. fukt. (BFS 2006:12).

6:252 Luftdistribution  
6:2521 Tilluft  
Tilluft ska i första hand tillföras rum eller avskiljbara delar av rum för daglig samvaro samt för sömn och vila. (BFS 2006:12).

Allmänt råd
Regler om termisk komfort med avseende på drag finns i avsnitt 6:42.
(BFS 2006:12).
                                                
6:2522 Luftföring i rum
Ventilationssystemet ska utformas så att hela vistelsezonen ventileras vid avsedda luftflöden. (BFS 2006:12).
Allmänt råd
Föreskriftens krav kan anses uppfyllt om
– det lokala ventilationsindexet är minst 90 % vid användande av Nordtestmetod NT VVS 114 eller
– luftutbyteseffektiviteten är minst 40 % vid användande av Nordtest- metod NT VVS 047. (BFS 2006:12).

6:2523 Överluft
Spridning av illaluktande eller ohälsosamma gaser eller partiklar från ett rum till ett annat ska begränsas. Avsiktlig luftföring får endast anordnas från rum med högre krav på luftkvalitet till rum med samma eller lägre krav på luftkvalitet.
(BFS 2006:12).
Allmänt råd
Kraven på luftkvalitet är vanligen lägre i t.ex. kök och hygienrum jämfört med rum för daglig samvaro samt rum för sömn och vila. (BFS 2006:12).
6:252431 Frånluft  
Frånluft ska i första hand tas från rum med lägre krav på luftens kvalitet. Vid dimensionering av frånluftsflöden i hygienrum och kök ska hänsyn tas till fuktbelastning och förekomst av matos. Ventilation i kök ska utformas så att god
uppfångningsförmåga uppnås vid matlagningsplatsen. (BFS 2006:12).

Allmänt råd
Regler om avluft finns i avsnitt 6:72. (BFS 2008:6).
 
 
6:2525 Återluft  
Återluft till rum ska ha så god luftkvalitet att negativa hälsoeffekter undviks och besvärande lukt inte sprids. Återföring av frånluft från kök, hygienrum eller liknande utrymmen får inte ske. Återluft i bostäder tillåts endast om installationen
utformas så att luft från en bostad återförs till en och samma bostad.
(BFS 2006:12).
Allmänt råd
Återluftsflödet bör kunna stängas av vid behov. (BFS 2006:12).
                                                
6:253 Vädring  
Rum eller avskiljbara delar av rum i bostäder avsedda för daglig samvaro, matlagning, sömn och vila samt rum för personhygien, ska ha möjlighet till forcerad ventilation eller vädring. Vädring ska kunna ske genom ett öppningsbart fönster
eller vädringslucka. Dessa ska kunna öppnas mot det fria eller mot en enskild inglasad balkong eller uteplats, som har öppningsbart fönster eller vädringslucka mot det fria. I bostäder avsedda för endast en studerande ska avskiljbar del av rum för mat- lagning minst ha indirekt tillgång till öppningsbart fönster eller vädringslucka.
(BFS 2006:12).

6:25432 Installationer  
Ventilationsinstallationer ska vara placerade och utformade så att de är åtkomliga för underhåll och rensning. Huvud- och samlingskanaler ska ha fasta mätuttag för flödesmätning. (BFS 2006:12).

Allmänt råd
För lämplig utformning av kanalsystem och rensluckor, se SS-EN 12097. Regler om utformning av driftutrymmen finns i avsnitt 3:4. Regler om utförande samt drift- och skötselinstruktioner m.m. finns i avsnitt 2:31 och 2:5.
Regler om ljud från byggnadens installationer finns i avsnitt 7:2. (BFS 2008:6).

6:255 Täthet
Tryckförhållandena mellan till- och frånluftsinstallationer ska vara anpassade till installationernas täthet så att strömning av frånluft till tilluft inte sker.
(BFS 2006:12).
Allmänt råd
För att föroreningar inte ska återföras genom värmeväxlare där luftvandring kan ske från frånluftssidan till tilluftssidan bör trycknivån vara högre på tilluftssidan än på frånluftssidan. Klimatskärmen bör ha tillräckligt god täthet i förhållande till det valda ventilationssystemet för en god funktion och för injustering av flöden i de enskilda rummen. Även ur fuktskadesynpunkt bör klimatskärmens täthet säkerställas. Regler om lufttätheten hos en byggnads klimatskärm finns i avsnitt 6:531.

Mätning av läckage i kanaler i plåt kan ske enligt SS-EN 12237.
(BFS 2006:12).
« Senast ändrad: 11 juli 2009, 20:36:30 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #56 skrivet: 11 juli 2009, 21:19:15 »
Ja så har då Art Deco utalat sig via Boverkets regelverk ang ventilation i ett inlägg som man knappt orkar att läsa igenom, och trots att jag anstängde mig så hittade jag inte ett dugg om vare sig undertryck eller övertryck i bostadsutrymmen med anledning av ventilation eller ev användning av luftsolfångare kontra ev fukt och mögelskador som vi i huvudsak har diskuterat här. Dessutom så får man väl ändå betrakta en luftsolvärmare som en uppvärmningsanordning och inte som ett ventilationssystem som reklamen ibland framhåller. :)  

Mvh Raffen.  
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #57 skrivet: 11 juli 2009, 21:46:39 »
Jodå, där stod allt många relevanta saker, t.ex.

- trycket i en frånluftkanal måste vara lägre än trycket i en tilluftkanal för att undvika
blandning av luftflödena

- "överluft" från ett rum till ett annat får bara ske från rum med högre kvalitetskrav, till
annat rum med samma eller lägre krav.

- man kan tänka sig "återluft" under vissa omständigheter, men den måste gå att stänga av

- "...så att halten av föroreningar i tilluften inte är högre än gällande gränsvärden för uteluft."
Detta blir ju inte lätt att åstadkomma om samma luft skall gå runt, runt

- "Regler om termisk komfort med avseende på drag finns i avsnitt 6:42." borde ju också innehålla
intressant läsning med tanke på att vi blåser runt luft i huset...

Och Raffen: vi kan inte blåsa runt stora mängder luft i huset utan att detta får inverkan på ventilationen.
Du borde nog läsa hela BRR du också. Bara kloka ord tycker jag.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #58 skrivet: 11 juli 2009, 21:58:50 »
Och Raffen: vi kan inte blåsa runt stora mängder luft i huset utan att detta får inverkan på ventilationen.
Du borde nog läsa hela BRR du också. Bara kloka ord tycker jag.

Tjenare Sobris!  Jaså säger du det, ja man vår väl skippa luftvärmepumparna också då och ta fram storvästen istället till vintern. Det är ju bra för då sparar man ännu mer energi. ;) ;D

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #59 skrivet: 12 juli 2009, 11:57:16 »
Kan vara dags att räta ut ett par frågetecken här:

Så gott som Sveriges samtliga hus är av ventilationsprincipen undertryck. (både som självdrag och med fläktar)

I ett "normal"hus är undertrycket högst i källare -medium på bv och lägst undertryck på övre våningen.
Under perioder med starka temp-växlingar inuti huset orsakar termiken då övertryck på övre våningen, och det är detta naturliga övertryck som ställer till med jävelskap avseende fuktskador upp mot t.ex vinden om diffusionspärren inte är 100% tät. Detta "naturliga" övertryck avhjälps som oftast av en liten fläkt typ i badrum på övervåningen som tillser att det alltid finns ett litet undertryck oavsett termik och temperaturer i huset.

En liten luftsolfångare är inga problem då fläkten inte kan generera så stort övertyck att man börjar riskera något, men med större anläggningar får man se upp.

Avseende temp ut från en luftsolfångare så är bästa funktion att temp är något lägre än innetemp, detta har sin naturliga förklaring i att man då får en termik som hjälper till att ny luft trycker ut den gamla fuktiga luften. Skjuter man ut varmare luft än innetemp går värmen/termiken från luftsolfångaren fort upp i taket eller stiger till övre våningen och luftutbytet blir sämre.

Själv anser jag att mindre luftsolfångare är utmärkta i sommarhuset för att få bort unken luft och också bra i källare i mindre hus. I ett året runt hus med uppvärmning funkar det säkert bra i källarna (vilket bo ek kan intyga). Men går man upp i storlek och med detta större effekter på tryck i utblåsande varmluft gäller det att se upp. Den anläggning som visats här kräver stor kunskap om ventilation och skyddsåtgärder för att undvika stora övertryck.

Grejen med luftsolfångare är att dom ska vara små och billiga till sommarhuset eller källaren utan krav på ständig bevakning.
Om jag hade byggt en så stor panel hade jag lagt ner pengar på att kunna spara energin till senare på dagen då en panel rakt i söder ger energi typ mellan kl 10:30-15:30, och de flesta behöver energin mellan 06-09 samt 16-21:00 som är peak i energi, så då känsn det fel att få in energin mitt på dagen då kåken går i nattsänknings-mode när ingen är hemma.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!