0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har du fortfarande inte räknat rätt på hur mycket (=lite) energi somfinns i luften inne i ett hus?
Lägg därtill att de stora volymer luft som måste runt i solfångaren föratt överhuvudtaget transportera någon energiÄr det så att du har missat att tempökningen minskar kravet på flöde?
” När solen skiner är det ju ingen konst att hålla huset varmt, däremot får vi ofta det omvända problemet:Hur skall vi hålla nere rumstemperaturen vid solsken?”
Raffen: Att förvärma friskluft i en luftsolfångare ser jag inga problem med,men man skall inte "blåsa" in den i huset som du skriver, för då stör du tryckbalanseni huset.Hur skall man kunna skilja på frisk och förbrukad luft om allt blandar sig hela tiden?
Sen detta med paneler när man ser hus med stora vinklade tak med tegelpannor, varför kan ingen lägga ner lite energi på att ta fram något smart som utnyttjar dessa gratis-paneler.
Hejsan alla trådskribenter och läsare!Trevligt med några Luftsolvärmeförespråkare här!! Jo, har ju framkommit en del varningar ang övertryck som kan leda till ev fuktskador i hus. Ok, varm och fuktig uteluft som leds in i ett kallare hus kan ge kondens som i sin tur ev kan ge fuktskador. Men vad jag har försökt få fram är att samma sak kan händer vid "normalt" undertryck i hus och inte bara av en luftsolfångare typ "kasta sten i ett glashus".... Även vid undertryck sugs varm och fuktig luft in som kan "kondensera" i ett kallare hus!! Eller.... Så att en luftsolfångare och tillräckligt antal "frånluftsventiler" som ventilerar ut övertrycket skulle ge mer ev fuktskador än ett hus utan tror jag inte det finns belägg för i praktiken. Kan också nämna att i mitt förra hus hade jag en LSF som värmde och ventilerade med uteluft till gillestugan i källaren. Rummet hade isolering/träpanel både på väggar och tak samt trägolv med isolering. LSF:en hade varit i drift i ca 4år! I samband med husförsäljningen lät dom nya ägarna utföra en grundlig besiktning där dom även utförde fukttest i gillestugan genom borra hål i både vägg och golv och inga onormala eller höga fuktvärden uppmättes!!! Mvh. Johan
Jag tror inte heller det är tillåtet med återcirkulation av luft längre. Det var på 70-talet man gjorde så och detvar inte enda dumheten från den tiden