Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Stor Luftsolvärme anläggning!  (läst 41136 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4832
  • Karma +7/-5
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #30 skrivet: 10 juli 2009, 15:21:37 »
Har du fortfarande inte räknat rätt på hur mycket (=lite) energi som
finns i luften inne i ett hus?

Men snäll Solbris

Vad är det jag ska förstå. Har jag gjort något felaktigt uttalande om energi i luft? Vad är det jag ska bli övertygad om, som jag inte redan vet. Sjung ut!

Citera
Lägg därtill att de stora volymer luft som måste runt i solfångaren för
att överhuvudtaget transportera någon energi
Är det så att du har missat att tempökningen minskar kravet på flöde?

Jag sitter på jobbet nu, och har endast papperskopia på loggbild från ett Bahco ACJ. Kan ändå berätta att flödet i det aktuella aggregatet är ca: 160 l/s och  33% av den luften kommer från FTX. Temperaturen ökar ca: 15° i medel d.v.s. ca: 2,7 kW vid ±0° utetemp.

Ser inget problem med den typen av uppvärmning, annat att just det här aggregatet hade el för uppvärmning. Finns möjlighet att bygga in ett värmevattenbatteri i systemet, för t.ex. värmepump eller fjärrvärme.  Kanske ett kanalbatteri med kylmedia, för både värme och kyla hade passat bäst. Med bra styrning ges snabb respons på väderomslag.

Eftersom du verkar vara seriös med din idé om stenkista.
Du skrev själv att:
Citera
” När solen skiner är det ju ingen konst att hålla huset varmt, däremot får vi ofta det omvända problemet:
Hur skall vi hålla nere rumstemperaturen vid solsken?”

Hur stänger man av en stenkista, när värmen inte längre behövs?
« Senast ändrad: 10 juli 2009, 15:23:15 av Lexus »

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #31 skrivet: 10 juli 2009, 15:27:47 »
Raffen: Att förvärma friskluft i en luftsolfångare ser jag inga problem med,
men man skall inte "blåsa" in den i huset som du skriver, för då stör du tryckbalansen
i huset.
Hur skall man kunna skilja på frisk och förbrukad luft om allt blandar sig hela tiden?

Hej Sobris!  Med all respekt för dina kunskaper och ditt engagemang inom området så känner jag ändå inte att jag har fått något riktigt svar på min fråga Sobris.
Personligen så har jag ingen större kunskap inom området luftsolfångare men man kan ju ändå inte undgå att ha lite funderingar omkring dessa. :)
Alltså om vi säger att man nu har en luftsolfångare på husväggen, sen har man 2 st alternativ, det 1:a är att man har 1 st luftintag i huset och det 2:a är att man har 2 st luftintag.
Normalt är det om jag har förstått det rätt så att man bara har 1 st intag i huset från solfångaren och det 2:a uttaget finns från solfångaren och rakt ut i det fria.
Detta innebär normalt att man tar luften som skall värmas upp rakt utifrån och som då sugs in i solfångaren och blåses sedan vidare in i huset uppvärmd.
Med det alternativ som jag har frågat om så skulle man alltså ha 2 st uttag i huset där då luften sugs ut från det 1:a uttaget och in i solfångaren och blåses vidare uppvärmt in i det 2:a uttaget i huset.
På detta sätt anser jag att riskerna för ett ev övertryck i huset skulle vara högst minimala samtidigt som det givetvis skulle bidra till uppvärmningen genom att man tar befintlig luft inne i huset och som då värms upp via solfångaren och åter förpassas tillbaka till huset.
Vad det gäller ev förbrukad luft så anser jag att den hanteras precis som vanligt dvs via husets ordinarie ventilationssystem, dvs via ordinarie inluftsventiler samt utsugskanaler (mekanisk frånluft alt självdrag) och har som jag ser det ingenting med själva luftsolvärmaren att göra alls.
Vilket av dessa 2 st alternativ när det gäller uppvärmningen från luftsolvärmaren anser du vara bäst?? Jag är f.ö helt med på ditt övriga resonemang inom området. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 10 juli 2009, 20:17:43 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #32 skrivet: 10 juli 2009, 20:27:09 »
Jo, tänkte på detta med det påstådda sk "skadliga" övertrycket... Finns allt en del scenarier som då också borde vara "skadliga" i praktiken eller... Hur är det med dom husen som eldar med ved/pellets för att fixa VV sommartid? En större panna i drift skapar ju ett redigt undertryck som suger in varm och fuktig luft in i huset, har man sen pannan i källaren så kommer ju all den "skadliga" luften passera genom hela huset på vägen till pannan!

Sen har vi frånluftsvärmepumpar som redan nämnts här! Även dom suger in varm och fuktig luft!

Knappt inte man vågar nämna det farligaste av allt... Matlagningen! Tänk när man är tvungen sätta på den farliga köksfläkten som vill suga in bortåt 400m3/h luft! Uj, uj...

Mvh. Johan 
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med långvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat några VP-installationer genom åren...   Så lite VP intresse finns det allt också vid behov...

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #33 skrivet: 10 juli 2009, 20:36:48 »
Hej Johan!  Ja du har helt rätt i vad du säger här att allt detta som du nämner skapar ett ordentligt undertryck i huset, det är ju bara det att just undertrycket är inget som är direkt farligt för huset alls utan faktum är att man faktiskt via ventilationen skall sträva efter ett ständigt undertryck i huset. Däremot om man riskerar ett övertryck i huset så är det inte alls bra eftersom det är då man kan riskera att få fuktskador, och det är väl vad vi i huvudsak har diskuterat tidigare i samband med luftsolfångarna eller hur?? :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 436
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #34 skrivet: 10 juli 2009, 21:51:54 »
Nu har jag haft min hembyggda luftsolfångare på 5kvm. i drift under två år och jag har bara positiva erfarenheter av detta. Luftsolfångaren tar endast frisk luft utifrån och blåser in den i källaren (gillestugan) med hjälp av en radialfläkt och inte någon fjuttig datafläkt. Fläkten som har ett mycket bra luftflöde kan jag styra varvtalet på med hjälp av en hembyggd PWM-styrning. Fläkten startar när luften i solfångaren uppnått 30 grader och stannar när lufttemperaturen sjunkit till 20 grader. Detta styrs naturligtvis av en elektronisk termostat, även denna hembyggd.

Jag värmer ungefär halva källaren (50kvm) med luftsolfångaren men den förmår inte höja temperaturen så förskräckligt mycket, det rör sig bara om 2-3 grader. En källare kräver enormt mycket energi för uppvärmning på grund av de relativt kalla väggarna och det kalla golvet. Däremot så sjunker den relativa luftfuktigheten och klimatet i källaren upplevs mycket mer behagligt. Någon uppenbar risk för att få fuktskador i källaren på grund av övertryck har jag inte kunnat konstatera, tvärtom så är källaren betydligt behagligare att vistas i numera. Dessutom så sänker jag min elförbrukning också genom att luftsolfångaren hjälper luftvärmepumpen, som sitter i gillestugan, vår och höst. Sammanfattningsvis så kan jag  bara rekommendera den som funderar på en luftsolfångare att göra slag i saken.
Totalt har luftsolfångaren med styrelektronik kostat mig 3000kr, vilket jag anser är väl investerade pengar.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #35 skrivet: 10 juli 2009, 22:06:39 »
Trillar in sent här, har följande synpunkter:

Din fläktplacering på absorbatorn, stämmer det att den sitter som sugande på varmluft in (enl din ritning)
Det är bara Östbergs fläktar som pallar max 70 ºC, så om du har en limit på +60 lär inte fläkten hålla så länge, vore det inte bättre att utnyttja konvektionen i panelen och sen sätta fläkten som sugande efter vvx-batteriet för att klara temp-problemen.

Att värma hus med varmluft gör halva Usa och Kanada, inga problem med detta förutom att det alltid blir snabba värmeväxlingar (liten tröghet i systemet jämfört med vatten) samt att det alltid krävs balanserande fläktar in/ut så man inte får övertryck. Man kan som sagt ha lite eller mycket undertryck i kåken - inga problem, men när man får övertryck flyttar man daggpunkten i husets yttre väggar, med mögel som följd efter något år redan om oturen är framme och då lär försäkringsbolaget bråka om deras skadereglerare får veta orsaken till det plötsliga problemet i väggarna.

Att mixa utgående avluft med inkommande friskluft vet jag inte om man får göra längre, det var populärt förut men man spred då också sporer och annan skit och en del fick besvär, det är därför som man kör med vvx idag typ plattor eller roterande aluhjul som flyttar över värmen. Jag själv får rensa avluftkanalen i badrummet 1 gång per år då den blir duktigt belagd med massa skit, jag skulle inte vilja låta denna luft fara in igen ihop med friskluften. Tror till och med att man får anmärkning på sådana lösningar om det utförs en s.k ovk-besiktning när man ska energicertifiera kåken, är osäker som sagt men det var något som fick hela branshen att sluta med att mixa in/utluft för några år sedan.

Sen detta med paneler när man ser hus med stora vinklade tak med tegelpannor, varför kan ingen lägga ner lite energi på att ta fram något smart som utnyttjar dessa gratis-paneler. Även om taket på t.ex ditt hus nu ligger i väst-öst riktning får du då rejält med energi på morgon och kväll. Anta att man lägger svarta tegelpannor och har en bra tätning emellan så att luften enbart sugs in längst ner vid stuprännan-sen gör konvektionen sitt och så har man en stor spalt högst upp på nocken där varmluften sugs ner och används. Naturligtvis lär det lukta tjärpapp med dagens teknik men då borde man kunna köra en vvx eller annan lösning. Om din kåk ligger på 2 x 100m2 i boyta lär då ditt tak ha en yta på runt 140 - 160 m2, vilket lär ge mer energi än en 7m2 panel även med halvdan effekt.

Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4832
  • Karma +7/-5
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #36 skrivet: 11 juli 2009, 10:23:43 »
Sen detta med paneler när man ser hus med stora vinklade tak med tegelpannor, varför kan ingen lägga ner lite energi på att ta fram något smart som utnyttjar dessa gratis-paneler.

http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article548545.ece

http://www.soltechenergy.com/site/page.php?pg=131&menu=24

Utloggad R Göran

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
Fler aspekter
« Svar #37 skrivet: 11 juli 2009, 10:42:55 »
Intressant diskussion. Men jag tycker att de flesta lyckats missa den stora finessen med luftsolfångaren. Enligt svensk standard skall ju luften i ett hus bytas (var det 2 ggr/timme?). Det innebär att kall uteluft tillföres huset. Kan man värma upp denna luft någon grad, så har man ju minskat energibehovet. Detta fungerar även i februari när det är 20 grader kallt ute. Har man dessutom en frånluftvärmepump eller en värmeväxlare, båda med fläkt, så behöver bara passiva luftsolfångare.

Många hus idag har alldeles för dålig luft med mögel och radonproblem, som följd. Man skall inte undervärdera värdet av en god innemiljö.
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #38 skrivet: 11 juli 2009, 11:47:22 »
Hej R Göran!  Njae luftväxling 2 ggr/timme är det nog inte frågan om du. Normalt räknar man att ventilationsbehovet i ett bostadshus är 0,5 oms/timme, det vill säga att hälften av den totala luftmängden byts ut varje timme. Menar du då alltså att man helt eller delvis skulle kunna byta ut vissa inluftsventiler mot luftsolfångarens luftinsläpp så är det givetvis möjligt, huvudsaken är bara att man kan få till en balancerad ventilation med vederbörligt undertryck så att man inte riskerar att få ett övertryck i huset. Detta eftersom man ju annars alltid skall ha ett ordinarie fungerande ventilationssystem i husen och där då luftsolfångaren kan få en negativ effekt map på ev fuktskador beroende på hur den används. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #39 skrivet: 11 juli 2009, 12:33:42 »
Nu börjar det ta sig...skönt  att få lite stöttning, jag började känna mig lite ensam  :'(

En lite sammanfattning av vad jag försökt få fram:

Så fort man börjar BLÅSA in luft i ett hus så duger det inte att GISSA om man har
övertryck eller inte. Det måste man MÄTA och hela tiden vara redo att SUGA ut luft
så att man åtminstone får balans, men helst ett säkert undertryck i huset.

"Messen ist wissen",  som sobris brukar säga. ;)

Det duger inte att ha två oberoende luftsystem, dels ett luftsolfångarsystem och dels det
"vanliga" ventilationssystemet som båda får ta luft från samma utrymmen. Man får då
ingen kläm alls på vilken luft som går vart!! Dessutom måste väl luftsolfångarfläktarna
vinna kampen i alla lägen p.g.a. de väldiga volymer som krävs. Jag tror inte heller det
är tillåtet med återcirkulation av luft längre. Det var på 70-talet man gjorde så och det
var inte enda dumheten från den tiden  huvuddunk

Så länge man bara tar in förvärmd luft via luftsolfångare ser jag inga problem.

Om man kör runt luft i en sluten cirkulation, ut i luftsolfångaren och tillbaka in till
värmeväxlare/värmepump och se'n ut igen, ser jag heller inga problem.

De flesta tillfällen då solen skiner vill man inte ha det varmare inne, men däremot några
timmar, dagar, veckor och helst månader senare. Det är i lagringen svårigheten ligger och
inte i själv skörden av solenergin.

Blanda inte ihop begreppet "hög temperatur" med begreppet "mycket energi".

Tänk på att luft är 4000 gånger sämre på att hålla energi än vatten när vi räknar på volym
och det är ju det vi gör. När hanterade någon senast ett kilo luft  :D
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #40 skrivet: 11 juli 2009, 12:58:05 »
Hejsan alla trådskribenter och läsare!

Trevligt med några Luftsolvärmeförespråkare här!! Jo, har ju framkommit en del varningar ang övertryck som kan leda till ev fuktskador i hus. Ok, varm och fuktig uteluft som leds in i ett kallare hus kan ge kondens som i sin tur ev kan ge fuktskador. Men vad jag har försökt få fram är att samma sak kan händer vid "normalt" undertryck i hus och inte bara av en luftsolfångare typ "kasta sten i ett glashus".... Även vid undertryck sugs varm och fuktig luft in som kan "kondensera" i ett kallare hus!! Eller.... Så att en luftsolfångare och tillräckligt antal "frånluftsventiler" som ventilerar ut övertrycket skulle ge mer ev fuktskador än ett hus utan tror jag inte det finns belägg för i praktiken.

Kan också nämna att i mitt förra hus hade jag en LSF som värmde och ventilerade med uteluft till gillestugan i källaren. Rummet hade isolering/träpanel både på väggar och tak samt trägolv med isolering. LSF:en hade varit i drift i ca 4år! I samband med husförsäljningen lät dom nya ägarna utföra en grundlig besiktning där dom även utförde fukttest i gillestugan genom borra hål i både vägg och golv och inga onormala eller höga fuktvärden uppmättes!!!

Mvh. Johan
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med långvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat några VP-installationer genom åren...   Så lite VP intresse finns det allt också vid behov...

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #41 skrivet: 11 juli 2009, 13:10:51 »
Hej Sobris!  Ja det här med ventilation inkl ev undertryck och riskerna med ett övertryck är ju välkända begrepp som man inte får experimentera med utan att veta säkert vad man håller på med. Sen pratas det en massa teorier om olika energilösningar i sammanhanget inkl någon teori om att återcirkulation av luft inte skulle vara tillåtet längre (berörde väl kanske ventilation och ventilationsluft då kanske isf), för annars så skulle det väl även vara förbjudet att återcirkulera den varma inomhusluften från t.ex mina luftvärmepumpar också om jag förstår det rätt.
Däremot så är det fortfarande ingen som har lyckats att ge ett besked på min konkreta fråga när det gäller dessa 2 alternativ avseende användandet av en luftsolfångare, så jag försöker igen då, vore bra med ett konkret svar. :)
Alltså om vi säger att man nu har en luftsolfångare på husväggen och sen har man 2 st alternativ, det 1:a är att man har 1 st luftintag i huset och det 2:a är att man har 2 st luftintag.
Normalt är det om jag har förstått det rätt så att man bara har 1 st intag i huset från solfångaren och det 2:a uttaget finns från solfångaren och rakt ut i det fria.
Detta innebär normalt att man tar luften som skall värmas upp rakt utifrån och som då sugs in i solfångaren och blåses sedan vidare in i huset uppvärmd.
Med det alternativ som jag har frågat om så skulle man alltså ha 2 st uttag i huset där då luften sugs ut från det 1:a uttaget och in i solfångaren och blåses vidare uppvärmt in i det 2:a uttaget i huset, dvs att luften passerar ut och igenom den slutna luftsolfångaren för att värmas upp och återkomma in i huset.  
På detta sätt anser jag att riskerna för ett ev övertryck i huset skulle vara högst minimala samtidigt som det givetvis skulle bidra till uppvärmningen genom att man tar befintlig luft inne i huset och som då värms upp via solfångaren och åter förpassas tillbaka till huset.
Vad det gäller ev förbrukad luft så anser jag att den hanteras precis som vanligt dvs via husets ordinarie ventilationssystem, dvs via ordinarie inluftsventiler samt utsugskanaler (mekanisk frånluft alt självdrag) och har som jag ser det ingenting med själva luftsolvärmaren att göra alls.
Vilket av dessa 2 st alternativ när det gäller uppvärmningen från luftsolvärmaren anser du/ni vara bäst?? :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 11 juli 2009, 13:25:26 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #42 skrivet: 11 juli 2009, 13:22:40 »
Hejsan alla trådskribenter och läsare!
Trevligt med några Luftsolvärmeförespråkare här!! Jo, har ju framkommit en del varningar ang övertryck som kan leda till ev fuktskador i hus. Ok, varm och fuktig uteluft som leds in i ett kallare hus kan ge kondens som i sin tur ev kan ge fuktskador. Men vad jag har försökt få fram är att samma sak kan händer vid "normalt" undertryck i hus och inte bara av en luftsolfångare typ "kasta sten i ett glashus".... Även vid undertryck sugs varm och fuktig luft in som kan "kondensera" i ett kallare hus!! Eller.... Så att en luftsolfångare och tillräckligt antal "frånluftsventiler" som ventilerar ut övertrycket skulle ge mer ev fuktskador än ett hus utan tror jag inte det finns belägg för i praktiken.
Kan också nämna att i mitt förra hus hade jag en LSF som värmde och ventilerade med uteluft till gillestugan i källaren. Rummet hade isolering/träpanel både på väggar och tak samt trägolv med isolering. LSF:en hade varit i drift i ca 4år! I samband med husförsäljningen lät dom nya ägarna utföra en grundlig besiktning där dom även utförde fukttest i gillestugan genom borra hål i både vägg och golv och inga onormala eller höga fuktvärden uppmättes!!!
Mvh. Johan

Hej Johan!  Självklart är det så att varm luft sugs in i huset (inkl källare mm) när man har ett undertryck i husets ventilation, men det gör inte någon direkt skada alls mer än att det möjligtvis kan höja luftfuktigheten något extra i källaren t.ex. Däremot så är det helt klart bevisat att vid ett övertryck i huset så löper man stor risk för fukt och mögelskador, och då talar detta för att du ändå har haft en ganska fullgod ventilation i huset Johan trots LFS:en. Om du inte har haft ett regelrätt undertryck så har du iaf haft så många ventiler öppna så att du ändå inte har fått något övertryck för då hade det säkert märkts av redan efter något år med aveende på skador alt åtminstone dålig lukt i huset. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 11 juli 2009, 13:40:59 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #43 skrivet: 11 juli 2009, 13:23:22 »
Hej Raffen!

Ungefär som med religion och politik, man väljer det man tror på! Självklart funkar återcirkulation utmärkt och praktiseras mkt i USA/Canada! Att man inte skulle kunna "cirkulera" inneluft talar ju mot sig själv med tanke på alla L/L-Vp, fläktkonvektorer mm!

Mvh. Johan    
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med långvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat några VP-installationer genom åren...   Så lite VP intresse finns det allt också vid behov...

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Stor Luftsolvärme anläggning!
« Svar #44 skrivet: 11 juli 2009, 13:47:33 »
Jag tror inte heller det är tillåtet med återcirkulation av luft längre. Det var på 70-talet man gjorde så och det
var inte enda dumheten från den tiden  huvuddunk

Hej Sobris! Förresten det här med att det inte är tillåtet med återcirkulation av luft, i vilket/vilka sammanhang skedde detta?? Var det i samband med ventilation eller??
Jag byggde mitt hus 1975 och jag har aldrig någonsin tidigare hört talas om begreppet återcirkulation av luft i något sammanhang faktiskt?? :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!