0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vill man ha in varm luft när solen skiner?
Några små kommentarer från en som tror mer på att ha vätska i solfångaren Det brukar väl inte anses som en särskilt bra idé att blanda in "förbrukad" rumslufti den nya luft man tar in? Om du inte blandar in stora mängder gammal luft så blirå andra sidan förlusterna stora om det är kallt ute. Moment 22....Se'n är det så att luft är värdelöst som medium för att överföra energi. Om du höjer enviss volym luft en grad och samma volym vatten också en grad så har vattnet tagit emotca 4000 gånger så mycket energi. Eller för att uttrycka samma sak på ett annat sätt:för att transportera energi som skall hämtas vid en viss hög temperatur och lämnas viden viss, annan lägre temperatur, behöver man transportera en luftvolym som är 4000 gångerså stor jämfört med om transporten utförts med vatten.Man får inte tro att hög temperatur är det samma som mycket energi Om man ändå skall ha både luft/vattenvärmeväxlare och ackumulatortank, var kommer då denstora besparingen?OK, om du använder torr och varm luft från luftsolfångare för att direkt värma/torka källare, garage,sommarstuga eller liknande. Då behöver man bara en låda på väggen och en liten fläkt.Jag fattar inte riktigt vitsen med luft istället för vätska i solfångaren...
Hej Luftsolvärme! Citat från din hemsida: Om LuftSolVärmeLuftSolVärme är en form av solenergi där man använder luft som värmebärare. Kall uteluft värms först upp i en LuftSolFångare och den uppvärmda luften blåses in med hjälp av en fläkt in i aktuellt utrymme. En mycket enkel, effektiv och ekonomisk Solenergilösning som har framtiden för sig! Slut citatEn fråga ang det här med luftsolvärme då till dig som kan det här, varför tar man inte luften direkt inifrån utrymmet ifråga istället och låter denna luft cirkulera ut och genom luftsolfångaren för att värmas upp och åter släppas tillbaka in i utrymmet?? Man slipper ju då t.ex riskerna med ett ev övertryck i utrymmet när man tar luften rakt utifrån och blåser in det i utrymmet. Mvh Raffen.
Hej Johan! Ja jag kanske har lite svårt att förstå varför man skulle få bättre verkningsgrad om man håller inkommande luft under +20 ºC ifh kanske till om temperaturen på inkommande luft inifrån utrymmet redan är +20 ºC eller högre, borde väl vara ännu lättare för luftsolfångaren att kunna höja temperaturen på luften då eller?? och därmed verkningsgraden på luftsolfångaren då kanske eller?? För själva ventilationen och luftväxlingen skall ju redan finnas i huset oavsett luftsolfångare eller hur?? Mvh Raffen!
Angående prisskillnad, kan det skilja så mycket i pengar mellan vattenburet och ditt system?
När det gäller att skapa ett övertryck i ett hus så är det MYCKET olämpligt p.g.a. fuktvandringoch kondensation i ytterväggar och bjälklag. Det går INTE att "ventilera" bort ett övertryck
Jag stödjer inte tanken att ta in hetluft i huset överhuvudtaget när solen skiner Och man får aldrig skapa övertryck i huset. Gammal luft skall bort och ny skall in och dettafår till följd att allt för små volymer luft finns som kan passera solfångaren. Tänk på förhållandet4000 - 1 i värmekapacitet mellan vatten och luft....Om luften hade passerat genom ett jättestort stenlager under huset och se'n ut i det fria, så hade sakenvarit helt klar. Jag har 80 kubikmeter makadam under mitt garage som jag byggde 1994. Mitt i makadamenlade jag ner 50 meter dräneringsslang. Ändarna på slangen går över i 110 mm avloppsrör som mynnari söderslänten + att en avstickare går upp i garaget. Hittills har jag inte använt slangen till något,men en användning skulle kunna vara att blåsa ner varm, förbrukad luft från hobbyrummet på andravåning i garaget. Att det blir övertryck i dräneringsröret gör inget och att det kondenserar för fulltgör inte något heller. Allt ligger ju under bottenplattan och där är det alltid 100% Rh i alla fall.Jag vill att det skall kondensera, det är ju då jag får ut max energi ur luften...80 kubikmeter sten motsvarar en vattenackumulator på ca 50 kubikmeter En annan användning skulle kunna vara att bygga enkla luftsolfångare, eller ännu hellre ett växthussöder om garaget. Blåsa in varm, fuktig luft i makadamen och ta tillbaka en del på nätterna för att hållafrosten borta. Energi som "spiller" uppåt kommer garaget till del.