0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag stödjer inte tanken att ta in hetluft i huset överhuvudtaget när solen skiner Och man får aldrig skapa övertryck i huset. Gammal luft skall bort och ny skall in och dettafår till följd att allt för små volymer luft finns som kan passera solfångaren. Tänk på förhållandet4000 - 1 i värmekapacitet mellan vatten och luft....
Du lyssnar inte på vad jag säger, utan vränger till en egen variant...
Vi kan börja med specifik värmekapacitet för vatten jämfört med luft,så har du alldeles glömt bort vilken väldig volym luft du måste ha för att denskall ha massan 1 kg.
Jag jämförde inte massa, jag jämförde hela tiden volym.Jag pratade om liter och kubikmeter. Kolla tabellen för luftens densitet b00k
Jag pratade även om volymer när det gällde stenlagret och där antog jag förenkelhets skull att värmekapacitet för makadam, var samma som för betongvilket kanske inte är helt korrekt, men det kan inte vara långt ifrån
Om jag hade massor av het och kanske fuktig luft och solen skiner för fullt,så är jag tämligen säker på att jag inte vill köra in den rakt in i huset i alla fall.
Jag skulle inte heller få för mig att BLÅSA in sådan luft och skapa ett övertryck i huset.Det är inte jag som skall vara rädd för övertryck, det är alla som följer dittexempel som skall vara rädda.
Om jag kunde mata en luftvärmepump med förvärmd luft, så vore ju läget ett annat.
Eller varför inte köra det ner i ett stenlager under huset (har du hört det förut?)
Se'n har vi ju inte alls diskuterat hur man bäst distribuerar energi med ett vattenburet system...Jag tycker golvvärme är bra om man har isolerat ordentligt under bottenplattan, alternativt omenergin är gratis.
"Att inte fler nappat på den idén...", ja du, det beror väl på att det är ganska svårt att få tillen rejäl ackumulator under huset när huset redan står där
Varför talar du inte om för oss hur du tänker transportera runt de volymer luft som krävs för attdet skall bli vettiga effekter? Ange luftflödena i volym/tidsenhet till och från solfångaren.Tänk också på att luftrörelser i rummet på över 0,5 m/s brukar anses som olämliga ut komfortsynpunkt.
Varför talar du inte om för oss hur du skall lagra energi till dess den behövs och om lagringen skallske i vatten, hur skall energin komma över från luft till vatten?
När solen skiner är det ju ingen konst att hålla huset varmt, däremot får vi ofta det omvända problemet:Hur skall vi hålla nere rumstemperaturen vid solsken?
Lexus: läs Johans senaste inlägg så ser du att han själv inte vill räkna på denanläggning som visas i: http://www.solenergiutveckling.se/images/husprojekt/hpa7.jpgDet beror förstås på att då blir kostnadskalkylen väldigt lik den som gäller för solfångaremed vätska och energiutbytet bara en bråkdel.
Att återcirkulera förbrukad luft borde inte ens diskuteras. Den skall bort helt enkelt.