Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT-490 stänger av sig  (läst 20538 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rqu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: IVT-490 stänger av sig
« Svar #15 skrivet: 08 augusti 2009, 07:47:12 »
Hej igen,såg att du fått fler larm. Be servicekillen kolla upp givaren och kompressorn,nåt är galet där. Tala om för honom vad larmet betyder om han inte vet det. Det står ju inte i klartext direkt :). Vart bor du? Tänkte på vilken firma du anlitar.
Energisystem Stockholm AB/Energiservice Stockholm/Åbergs Värme står det på fakturan. Huset är i Mörtnäs, Värmdö. Jag spolade varmvatten och det mättes hit och dit när han var här, han verkade kunna menyerna i alla fall som ett rinnande vatten, han verkade ha koll, men det är ju lite svårt att se som lekman, inget fel hittades...

Utloggad ta450

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Cert kyltekniker Kat 1
SV: IVT-490 stänger av sig
« Svar #16 skrivet: 09 augusti 2009, 18:41:54 »
Hej,man måste mäta med en extern termometer på hetgasröret precis när kompressorn startar för att kolla givarfel. Kan man göra själv om du har en sån termometer, gå samtidigt in i menyn och titta på GT:6= hetgasgivare och jämför.

Utloggad rqu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: IVT-490 stänger av sig
« Svar #17 skrivet: 10 augusti 2009, 01:16:55 »
Hej,man måste mäta med en extern termometer på hetgasröret precis när kompressorn startar för att kolla givarfel. Kan man göra själv om du har en sån termometer, gå samtidigt in i menyn och titta på GT:6= hetgasgivare och jämför.
Tack för tipset, men hetgasröret, var sitter det, jag kanske kan ta min digitala ugnstermometer? Kan det ge problemet med att den stänger av sig också, eller är det troligen kompressorn ändå?

Utloggad Beatdiz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Säljare
SV: IVT-490 stänger av sig
« Svar #18 skrivet: 17 augusti 2009, 07:56:56 »
Kraftkortet släpper inte kontaktorn för drift av 4,5kW elpannesteg, vilket i sin tur stundtals ger övertemperatur i tanken och naturligtvis också på varmvattnet.

Detta löser du enklast med att byta kraftkort.

Det är så som jag kan se av den information som du skrivit.

Lycka till...

Utloggad rqu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: IVT-490 stänger av sig
« Svar #19 skrivet: 17 augusti 2009, 12:08:03 »
Kraftkortet släpper inte kontaktorn för drift av 4,5kW elpannesteg, vilket i sin tur stundtals ger övertemperatur i tanken och naturligtvis också på varmvattnet.

Detta löser du enklast med att byta kraftkort.

Det är så som jag kan se av den information som du skrivit.

Lycka till...
Det är alltså antagkigen ett trasigt kort då antar jag, jag fick ett till larm igår, har för mig killen som var här tyckte att varmvattnet var lite varmt också...

Utloggad ta450

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Cert kyltekniker Kat 1
SV: IVT-490 stänger av sig
« Svar #20 skrivet: 18 augusti 2009, 20:43:17 »
"Larm motorskydd uppstart " har inget med nåt trasigt kort att göra! Och skulle 4,5 kw steget hänga sig så skulle säkerhetsventilen lösa ut,för värmen måste ju ta vägen nånstans. Du har ett givarfel eller ett kompressorfel om du får det larmet.

Utloggad rqu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: IVT-490 stänger av sig
« Svar #21 skrivet: 19 augusti 2009, 10:03:43 »
"Larm motorskydd uppstart " har inget med nåt trasigt kort att göra! Och skulle 4,5 kw steget hänga sig så skulle säkerhetsventilen lösa ut,för värmen måste ju ta vägen nånstans. Du har ett givarfel eller ett kompressorfel om du får det larmet.
Och det kan få hela värmepumpen att stänga av sig också? Det händer ju också ibland, 4 gånger har det hänt hittills.

Utloggad rqu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: IVT-490 stänger av sig
« Svar #22 skrivet: 19 augusti 2009, 22:22:38 »
Nu larmade den igen om motorskyddet, jag sätter det i samband med att frugan duschade, men det kanske inte alls har med det att göra.

Sammanfattning:
Stängde av sig 2 gÃ¥nger i vÃ¥ras, samt en gÃ¥ng  i juni eller juli.
"Larm motorskydd uppstart" en gång i våras.

Sedan dess har jag hållit reda på datumen bättre, nu kommer larmen oftare.

3 augusti, stänger av sig.
6 augusti, "Larm motorskydd uppstart"
7 augusti, "Larm motorskydd uppstart"
16 augusti, "Larm motorskydd uppstart"
19 augusti, "Larm motorskydd uppstart"

Utloggad ta450

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Cert kyltekniker Kat 1
SV: IVT-490 stänger av sig
« Svar #23 skrivet: 20 augusti 2009, 16:55:39 »
Hej igen! Vi gör så här: Gå in i menyn genom att trycka en gång på högerknappen. Bläddra fram till nr 3 med ratten "här kan du se alla temperaturer". Tryck 1 gång på högerknappen,bläddra fram med ratten tills det står "kompressor GT:6. Be någon tappa varmvatten så att kompressorn vill starta,när den startar höjs tempen på GT:6 ganska fort. Gör den inte det så visar givaren fel eller komp går inte alls. Lycka till!

Utloggad rqu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: IVT-490 stänger av sig
« Svar #24 skrivet: 20 augusti 2009, 17:06:48 »
Hej igen! Vi gör så här: Gå in i menyn genom att trycka en gång på högerknappen. Bläddra fram till nr 3 med ratten "här kan du se alla temperaturer". Tryck 1 gång på högerknappen,bläddra fram med ratten tills det står "kompressor GT:6. Be någon tappa varmvatten så att kompressorn vill starta,när den startar höjs tempen på GT:6 ganska fort. Gör den inte det så visar givaren fel eller komp går inte alls. Lycka till!
Det var nog det snubben som var här tidigare i sommar gjorde, jag spolade varmvatten som attans medans han lurade med IVT:n , jag ska testa detta, tack för tipset!

Utloggad rqu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: IVT-490 stänger av sig
« Svar #25 skrivet: 26 augusti 2009, 07:58:45 »
Hej igen! Vi gör så här: Gå in i menyn genom att trycka en gång på högerknappen. Bläddra fram till nr 3 med ratten "här kan du se alla temperaturer". Tryck 1 gång på högerknappen,bläddra fram med ratten tills det står "kompressor GT:6. Be någon tappa varmvatten så att kompressorn vill starta,när den startar höjs tempen på GT:6 ganska fort. Gör den inte det så visar givaren fel eller komp går inte alls. Lycka till!
Nu har jag testat att spola som attans, först var GT6 på 24,9 grader, när kompressorn gick igång rusade den snabbt iväg och pilade sig uppåt i temperaturen, nu går det långsamt uppåt, 74,1, sedan några sekunder senare 74,4 etc... Ser väl fint ut gissar jag, nu är den uppe på 78,3 grader.

Killen som var här skrev att det "låter lite från relät i kraftkortet, byter säkringen och väntar med kortet", kanske är det det där nedrans kortet ändå?

Utloggad rqu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: IVT-490 stänger av sig
« Svar #26 skrivet: 23 september 2009, 07:43:42 »
I fredags var en reperatör på besök igen och bytte GT6-givaren (eller vad den nu heter). Förhoppningsvis så ska den sluta larma nu.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: IVT-490 stänger av sig
« Svar #27 skrivet: 23 september 2009, 16:06:24 »
Hejsan! En liten fråga! Har det funnits något värmebehov än, och skickar det ut någon värme till radiatorerna?

Mvh. Johan 
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad rqu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: IVT-490 stänger av sig
« Svar #28 skrivet: 23 september 2009, 18:40:03 »
Nej, jag misstänker att det är lite för varmt ute för att skicka ut några större mängder, är det normalt att den larmar flera gånger i veckan?
Idag larmade den igen med "Motorskydd uppstart"... Det kanske inte är något fel på den alls. Nu har den ju inte stängt av sig på länge, bara larmat. Det är ju ingen ide att laga något som inte är trasigt!
« Senast ändrad: 23 september 2009, 18:42:34 av rqu »

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: IVT-490 stänger av sig
« Svar #29 skrivet: 23 september 2009, 19:35:47 »
Hejsan! En liten fråga! Har det funnits något värmebehov än, och skickar det ut någon värme till radiatorerna?

Mvh. Johan 

Hej igen! Jo, kanske skulle svara på min fråga själv.... Det kan faktisk vara så att tempgivarna är dåligt synkade och följande kan hända:

1. Uppstår värmebehov (kalla sommar..) växelventilen kärvar, alt styrfel vilket gör att radiatorvattnet går "fel väg" och börjar göra varmvatten istället. Vp:ens styrning väntar o väntar på att värmebehovet ska uppnås och stänga värmen (Vp:en fattar inte att varmvattnet går fel väg) men tillslut blir så returen så hög att "maxreturvärdet" ska stänga av kompressorn. Men oftast är skillnaden mellan max retur och högtrycksvakten väldigt liten/felaktig och kan göra att "Högtrycket" löser ut istället för max retur! Om/när högtrycken löser ut finns det en tid innan den "släpper" igen, oftast runt 10min. Detta för att kompressorn ska hinna tryckutjämna innan nästa start! Men i detta exempel har ju inte det felaktiga "värmebehovet" uppnåtts, så fort som tryckvakten släpper vill ju kompressorn starta för att fortsätta försöka uppnå "värmebehovet"!! Men nu är det inte säkert att kompressorn verkligen hunnit tryckutjämna klart och då slutar det garanterat med att motorskyddet löser ut!!

2. När Vp:en gör varmvatten ska kompressorn stanna alt växla över till radiatorerna när VV-tempen uppnåtts! Skulle nu den givaren visa fel/diffa så ska ju "maxretur" stoppa kompressorn, men då kan samma sak hända som i första exemplet och det slutar med utlöst motorskydd!!

3. Sen finns det ännu en sak som kan "spöka" lite. Om max retur löst ut och värme/VV kriteriet inte är uppfyllda och en snabbt "fall" av returtempen gör att kompressorn vill starta ganska omgående efter stoppet och då kan man också råka ut för "tryckutjämningsstrulet"

Så om det skulle bli mera bekymmer med stopp på Vp:en så kolla ovanstående saker! Om man inte vill mäta upp allt så kan det oftast räcka med att sänka max retur några grader och öka på tryckvaktens "omstartid" till den dubbla.


Mvh. Johan          
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!