0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man kan höja tempen i pannan vintertid genom att sätta upp "VP min".Sätter man exempelvis "VP min" till 45º, kör pumpen till 50º och startar vid 45º.Har man låga framledningstemperaturer, kan man testa med att höja VP min, om man har varmvattenproblem.//Ronnie
Tackar för svaren...Skönt att höra att det går att få att funka....Hur är det med funktionen "extra vv",blir det el-spets eller kör kompressorn upp högre temp?
Lite märkliga synpunkter från CTC. Kan pumpen köra mellan 50º och 55º hela sommaren, så kan den väl köra mellan 45º och 50º under vintern.Min pump kör ju i det området flera månader pga att jag behöver över 40º redan från cirka +5º ute. Sedan går den ju mellan 50º och 55º hela sommaren.Den är ju gjord för att klara 55º, inte menar väl CTC att pumpen skulle ta skada av att gå mellan 45º och 50º några vintermånader.//Ronnie
Den går ju till 55º var fjärde start på vintern, och den körningen kan ta några timmar ibland.Klarar den det, kan det nog inte vara några problem att köra till 50º de andra starterna.Min pump går till mellan 50º och 55º i stort sett dygnet runt, när det blir några minusgrader ute och än så länge verkar den helt ok, efter tre år.Skulle den inte klara att gå till 50º hela vintern, kunde åtminstonne jag lika gärna behållit oljepannan, deras polarvariant ska ju kunna gå i norrland, det är bara gasen som skiljer den från den vanliga.Jag har inte sett någonting i deras reklam, där de säger att den tar stryk av att köra till 50º under vinterhalvåret. Under vintern när temperaturen ligger nedåt -10º, är det väl inte helt ovanligt, att man behöver runt 45º - 50º på framledningen. Menar CTC på fullt allvar, att pumpen inte klarar av eller kan ta skada av att då köra upp vattnet till 50-55 grader när den går nästan dygnet runt. Det kan inte vara särskillt bra reklam för deras grejor.//Ronnie
Citat från: erp skrivet 04 juli 2009, 23:18:20men att köra mot ett högre tryck drar mer ström och som jag fattat sliter mer på kompressorn. ( gäller alla märken.)om det är skadligt kan jag inte svara på. men de kanske minskar livslängden på kompresson med något eller några år?
Citat från: kullabacken skrivet 05 juli 2009, 09:09:52Citat från: erp skrivet 04 juli 2009, 23:18:20men att köra mot ett högre tryck drar mer ström och som jag fattat sliter mer på kompressorn. ( gäller alla märken.)om det är skadligt kan jag inte svara på. men de kanske minskar livslängden på kompresson med något eller några år?Det drar väl knappast mindre ström, om man ska köra på elpatron. Sedan har jag svårt att förstå logiken, om pumpen kan köra varmvatten och gå mellan 50 och 55 grader hela sommaren, och hålla runt 50 grader i pannan för värmens skull under vintermånaderna, varför skulle man inte kunna hålla 45-50 grader i pannan vår och höst för varmvattnets skull då, om man har väldigt låg framledningstemperatur.Den slits väl inte mer under höst och vår än under resten av året.//Ronnie