Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dagens dummaste ide?  (läst 13480 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bjarredsbon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Dagens dummaste ide?
« skrivet: 04 juli 2009, 00:12:55 »

Nu när det är varmt ute går säkert många och funderar på hur man får det kallare inomhus.
Min tanke är att kyla golvvärmeslingorna. Fel?

Luft-luft tilltalar nämligen inte mig - Hatar ljudet..
Jag har en luft-vatten anläggning med golvvärme i två plan, totalt 190kvm. Jag har inga termostater i systemet, utan allt är "öppet".

Golvvärmen hos mig kan överföra 7kW värme om framledningstemperaturen är c:a 4-5 grader varmare än inomhustemperaturen. Enligt fysikens lagar borde jag kunna kyla huset 7kW om den är 4-5 grader kallare. Eftersom kall luft inte stiger, så blir det kanske 1-2 graders extra diff.

Jag är bara ute efter att mildra "topparna" och siktar på 22-24. Det borde bli 17-19 graders framledningstemperatur, och kanske en yttemperatur på golvet på 19-21. Borde inte skada golven. Borde inte riskera någon större kondens. Borde kyla rätt bra. (Mellanbjälklaget blir nästan som takkyla för bottenvåningen..)
Eller vad tror ni - kanske dagens dummaste ide?

Så återstår att hitta nån bra enhet med utedel och vattenbatteri. Här är jag helt novis och tar tacksamt emot tips! 5kW borde väl räcka fint.

Tack på förhand,
Peter

 



---
220 kvm hus från 1900. Värms med Optima700 (som öven värmer utomhus-jacuzzi och varmvatten) och stöds av elpatron. FTX med Flexit SL4R-EC. C:a 19MWh/år.

Utloggad ART

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dagens dummaste ide?
« Svar #1 skrivet: 04 juli 2009, 02:46:10 »
Har du klinkergolv så kanske du klarar kondensen. Kanske. Någon mer bevandrad får svara på det. :)

Men hur ska kylan komma upp i rummet? Jag får det till att luften längst ner blir kall och ... stannar vid golvet?

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Dagens dummaste ide?
« Svar #2 skrivet: 04 juli 2009, 07:41:06 »
Finns redan i bruk, vanligast i kommersiella fastigheter. När det gäller kyla i golv så styr man enkelt ut en lagom låg temperatur som inte understiger daggpunkten.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 4036
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Dagens dummaste ide?
« Svar #3 skrivet: 04 juli 2009, 09:45:57 »
ll-pump avfuktar samtidigt och är oerhört effektiva som nedkylare.

Jag har tre st ll pumpar, som egentligen inte används för värme längre, men som jag den senaste veckan har använt lite grand.

Snabbheten i nedkylningen är imponerande.
Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installerad sept 2024

Utloggad Bjarredsbon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dagens dummaste ide?
« Svar #4 skrivet: 04 juli 2009, 10:09:54 »
Finns redan i bruk, vanligast i kommersiella fastigheter. När det gäller kyla i golv så styr man enkelt ut en lagom låg temperatur som inte understiger daggpunkten.

LLVP är naturligtvis överlägset vad gäller respons och lokal effekt, men det är uteslutet i mitt fall.

Men ok, där ser man, det finns golvkyla kommersiellt... Och inga inlägg på detta forum? För mig
känns det som ett bra sätt att kyla hela huset några grader utan att få fläktljud. Och ett enkelt ingrepp.
Finns det VP som kyler och som kopplas in med värmeväxlare i stället för konvektor? Antar att man har köldmedia (inte vatten) ända ut till vvx..
Tacksam för fler tips o ideer!

Peter

---
220 kvm hus från 1900. Värms med Optima700 (som öven värmer utomhus-jacuzzi och varmvatten) och stöds av elpatron. FTX med Flexit SL4R-EC. C:a 19MWh/år.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Dagens dummaste ide?
« Svar #5 skrivet: 04 juli 2009, 11:10:20 »
Värme skall serveras underifrån och kyla ovanifrån... Kallt om fötterna är inte kul ens på sommaren  :(

Om man redan har en värmepump så kanske man kan "spara" kyla i en tank från de perioder VP tillverkar
värme eller varmvatten. Man tjuvar då från returen från berg/mark/vatten/utedel m.h.a en VVX och stoppar
in i en kyltank. Samtidigt blir ju vätskan förvärmd innan den kommer fram till VP. Möjligen är inte returen
från utedelen i en LVP tillräckligt kall? Någon som vet? Från berget är det i alla fall alltid kallt nog...

Tänk på att ett betongolv är en jättestor ackumulator för energi. Om du har betongbjälklag även i andra
våningen så har du ca 20 kubikmeter betong-ackumulator det kostar ca 13 kWh att värma golvet 1 grad.
Detta innebär att om du medvetet kyler betongackumulatorn ca 10 grader så får du mata i 130 kWh igen
innan du kommer tillbaka till värmeläget + att du har förbrukning för fullt under denna omställning från
kyla till värme. Var skall du få sådana energimängder ifrån?

Värmegolv är svåra nog att reglera p.g.a. sin tröghet, gör inte saken värre genom att kyla golven.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Dagens dummaste ide?
« Svar #6 skrivet: 04 juli 2009, 13:02:05 »
Ja jag är nog benägen att helt hålla med Sobris här att kyla via golvet måste vara helt galet och gör synnerligen skäl för "dagens dummaste idé"  enklaste och bästa lösningen är isf en L/L-AC och strunta i ljudet för det är ju ändå i det närmaste försumbart i sammanhanget. :)

Mvh Raffen.   
« Senast ändrad: 04 juli 2009, 13:03:58 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Bjarredsbon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dagens dummaste ide?
« Svar #7 skrivet: 04 juli 2009, 13:26:03 »

Jag gjorde ett experiment med min LVVP. Det var 8 graders diff vatten/ute (28/20) och då kyldes returen c:a 0.4 grader. C:a 300-400W uppskattar jag.

Nu har jag iofs träbjälklag, så det är nog betydligt mindre energi som behövs.
Och jag är med på principen "varma golv, kalla tak". Då får man en naturlig rörelse på luften så att temperaturerna jämnas ut.

Dock förväntar jag mig inte att någon tycker illa om golv som blir 21 grader - knappast obehagligt när det är 28 grader i luften. Det är nog många som har betydligt kallare än 21 grader på sina golv på vintern! Eller hur tänker du?

Jag är med på att det inte kommer att kännas som att gå in i ett kylskåp, men det borde gå betydligt snabbare att kyla ner huset på kvällen. Är inte helt övertygad om att det är en dålig ide.

Ett alternativ är att kylla tilluften på FTX. Inte lika äventyrligt :)

Någon som kan tipsa om kylare med värmeväxlare?
Någon som kan tipsa om kylare för kanalinstallation (till FTX)?

Peter

---
220 kvm hus från 1900. Värms med Optima700 (som öven värmer utomhus-jacuzzi och varmvatten) och stöds av elpatron. FTX med Flexit SL4R-EC. C:a 19MWh/år.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9870
  • Karma +19/-4
SV: Dagens dummaste ide?
« Svar #8 skrivet: 04 juli 2009, 14:53:11 »
Jag tycker det är värt att prova. Det är ett tvåplanshus så övervåningens golvslingor kyler undervåningens tak. Skulle det bli problem med kylningen på övervåningen pga avsaknaden av naturlig cirkulation borde några fläktar kunna avhjälpa det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Dagens dummaste ide?
« Svar #9 skrivet: 04 juli 2009, 16:31:29 »
För att utveckla mig lite. ::) Den lösning jag sprungit på är att trägolv och klinkersgolv är separerade på olika golvfördelare. Alltså går det att köra värme på klinkersgolven och värme/kyla på trägolven. Golvärmekretsen med kyla har en separat värmeväxlare där kylan kommer från brine/borrhålet. Tempen på vattnet som cirkulerar när det är kyla det handlar om regleras med en shunt för att inte få kondensutfällning. Om det är bra eller inte överlåter jag till de boende att uttala sig om, men de verkar nöjda.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Dagens dummaste ide?
« Svar #10 skrivet: 04 juli 2009, 22:09:53 »
Varför envisas med att försöka utveckla iden med att få kyla genom golvena när marknaden är nästan översvämmad av LL-pumppar ?
Ifall man köper en maskin och ämnar ha den enbart för kyla går det nog med en billigare variant om man kör den på lägsta fläkt så står väl de flesta mäniskor ut med dem .
Om man nu då inte har känsliga öron som t.e.x en Hund förstås.

Genom att kyla golvet så blir det självklart kallt bara nere vid golvet. Fötterna kalla men huvudet får fortsättningsvis svettas . Kyla ska komma uppifrån . Det är ju så självklart något kan bli !   :,v(
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Dagens dummaste ide?
« Svar #11 skrivet: 05 juli 2009, 00:05:34 »
Visserligen får du inte alls samma ackumuleringseffekt i ett träbjälklag, men någon vidare
kylning lär det inte bli i övervåningen i alla fall. Bjälklaget är säkerligen ordentligt ljudisolerat
och då blir det också värmeisolerat. Det kommer alltså att ta ett bra tag innan kylan slår igenom
ner till taket i bottenvåningen. Om du i detta läge får en plötslig höjning af luftfuktigheten så
borde det kunna bli problem med kondens i bjälklaget.

Börja att leta efter orsakerna till de höga temperaturerna. Det brukar vara mycket bättre än att
åtgärda symptomen. Har du elprylar som står på i onödan? Har du stora fönster där solen fritt
kan stråla in? Avskärmning av solstrålning skall göras på utsidan glaset, annars får man växthuseffekt.
Går det att ta in kall luft från nordsidan när kyla behövs och varm luft när värme behövs.

Man pratar om "frikyla", men jag tycker man skall söka efter "fri kyla". Med det menas jag att efter
en viss rimlig investering skall kylan vara gratis. Detta utesluter därmed alla typer av kylmaskiner.
En sådan lösning finns hos en släkting till mig. Han har en dricksvattenbrunn som ligger ca 20 m
högre än huset och den flödar ständigt över. Detta överskottsvatten leder han in till ett kylelement
på andra våning och ett på första våning och därifrån rinner kylan vidare ner i källaren. Här behövs
varken pumpar eller fläktar för att det skall fungera. Ett strålande exempel, men inte allom givet
att göra lika dant.

Ett annat exempel på "fri kyla" är att investera i behållare med ämnen som har sin smältpunkt just
vid den önskade inomhustemperaturen, säg 22 grader. När innetempen överstiger 22 grader börjar
ämnet i behållarna smälta och tar då upp stora mängder energi och hindrar temperaturen att stiga.
När temperaturen så sjunker igen avges energin åter till huset vid temperaturen 22 grader.

Se'n kan vi väl glädja oss åt att värmeböljan verkar vara över. Nu är det normal sommar med regn
och kyla som gäller  ::)
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Bjarredsbon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dagens dummaste ide?
« Svar #12 skrivet: 05 juli 2009, 02:05:05 »

Ja, det finns en massa LLVP. Men med 8 rum (plus tvättstuga o badrum) så blir det antingen ett himla plotter eller en miljö där man går från bastu till kyl stup i kvarten. "Think outside the box" är svenskar vanligtvis dåliga på - jag försöker.

Om det är möjligt att ha ETT kylaggregat som sitter centralt på framledningen är det naturligt vis MYCKET enklare. Om sedan kyleffekten bara blir 25%, fast i ALLA rum, så kanske det är en bra kompromiss? Inte perfekt, men om HELA huset bearbetas så kommer det säkerligen märkas. När väl energin är borta, går det betydligt snabbare att kyla ner på kvällarna.

Kylbafflar kör med till 14 grader media (vad jag förstår) utan kondensproblem. Jag har iaf aldrig varit med om att det droppar, och har haft sådana på två arbetsplatser. Kanske är de någon grad högre vid ytan, kanske har de mer kontrollerad luftfuktighet än jag. Men jag tror inte att "en plötslig höjning av luftfuktigheten" skulle vara ett problem för den här lösningen. Har svårt att se att det skulle bildas kondens på golvytan. Och luftfuktigheten i bjälklaget påverkas inte så mycket av fuktigheten i rummen, eftersom de är (mer eller mindre) slutna.

Sedan har inte alla "bra" alternativ för kyla. Det är nog 10km till en punkt som är 20m över mitt hus, t.ex :) . Men jag håller med om att man först ska leta efter simpla/billiga lösningar.

Jag tar fortsätt gärna emot tips om enheter - både för aktiv kyla på FTX tilluft (=luftbatteri), och för golvkyla (=vvx)..
---
220 kvm hus från 1900. Värms med Optima700 (som öven värmer utomhus-jacuzzi och varmvatten) och stöds av elpatron. FTX med Flexit SL4R-EC. C:a 19MWh/år.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Dagens dummaste ide?
« Svar #13 skrivet: 05 juli 2009, 09:38:03 »
Kylbafflar kör med till 14 grader media (vad jag förstår) utan kondensproblem. Jag har iaf aldrig varit med om att det droppar, och har haft sådana på två arbetsplatser.

Varning !
Kylbafflar kondenserar visst med +13-14 ºC tillopp, värst brukar det vara i aug-sept när luftfuktigheten är som värst.
Har själv upplevt hur dessa "idiotsäkra bafflar" börjat droppa i kontrollrum och kontorslandskap.

Om du nu har ftx så gör bl.a systemair vattenbatterier för kyla med dimensioner från 100 -200mm.
Förslagsvis sätter du en sådan då direkt vid utblåset på din ftx, kopplar in vatten som sen t.ex går till din vattenspridare utomhus, då vattnar du ju gräsmattan samtidigt som du sänker lufttemp till c:a 16-20+. Batteriet går på 1500 till 2000:-
http://catalogue.systemair.com/SE/index.aspx?doc=http://194.17.239.19/SE/item/home.aspx
Klicka på ventilationstilbehör - vattenbatterier.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Dagens dummaste ide?
« Svar #14 skrivet: 05 juli 2009, 11:09:39 »
Du kan vara helt övertygad om att styrningen för kylsystemet på kontoret, antingen mäter
relativ luftfuktighet och anpassar kallvattnet så att kondens inte skall uppstå (=torr kyla),
eller isolerar rören fram och tillåter kondens (=våt kyla) vilket ger högst effekt p.g.a. att
vi får ut massor av energi vid kondenseringen. Kondensvattnet leds bort i avlopp eller utomhus.

Märk väl att isolering som skall förhindra kondens måste vara tät för vattenånga och det kan du vara
säker på att ditt mellanbjälklag inte är. Trä och mineralull duger inte!!

Torr kyla kräver alltså ett styrsystem som kan mäta luftfuktighet och räkna ut daggpunkt,
våt kyla kräver ångtät isolering mot kondens och avledning av kondensvatten, som vi avsiktligt
vill framkalla för att få hög effekt.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!