0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du kan vara helt övertygad om att styrningen för kylsystemet på kontoret, antingen mäter relativ luftfuktighet och anpassar kallvattnet så att kondens inte skall uppstå (=torr kyla),Torr kyla kräver alltså ett styrsystem som kan mäta luftfuktighet och räkna ut daggpunkt, våt kyla kräver ångtät isolering mot kondens och avledning av kondensvatten, som vi avsiktligt vill framkalla för att få hög effekt.
Citat från: sobris skrivet 05 juli 2009, 11:09:39Däremot undrar jag om han använder sommarkassett till sin ftx, om han nu hade en sådan..?Jag kör med Flexit SL4R-EC med roterande vvx. Man ställer in en måltemperatur, och så justeras varvtalet på vvx så att tilluften inte blir högre än inställt. Så på det viset funkar det bra.Däremot hade det varit nimmt med en ytterligare finess: När avluften är lägre än friskluften och rumstemperaturen är hög (över t.ex 22) så borde vvx kört på maxfart för att återvinna den relativa kylan i huset, i stället för att blåsa in 30 gradig luft utifrån. Fläkthastigheterna borde också kunna sänkas. Men den finnessen finns inte (än).Hittade även en tabell för temp/rel.fuktighet/daggpunkt. Vid 25 grader o 70% rel.fuktighet så är daggpunkten så hög som 19.1 grader. Betydligt högre än jag förväntat mig.Och en liten kommentar till trädgårdsbevattningsförslaget via vätskebatteri: Tittade på databladen, och det här ger nog inte mer än c:a 100W-300W kyleffekt (mest beroende på att vattnet i kranen är varmt på sommaren) . Eller tror någon den är högre (=väsentlig)?
Däremot undrar jag om han använder sommarkassett till sin ftx, om han nu hade en sådan..?
Hmmm.Du har en Nibe 310 P avpassad för 120m2 i en kåk på 190m2 samt en Flexit SL4R-EC som ligger på din ventilation.Om du har kommunalt vatten till kåken brukar temp kanske gå upp till +13 -+15 ºC. Nu får du ju gratiskyla genom din Nibe om man tar utgående avluft via spjäll till din Flexit, men det blir som sagt bara under varmvattentillverkningen. Ett vattenbatteri ger som du skrev kanske bara 3-4000W kyleffekt. Kanske du skulle titta på en L/L som har anslutning för kanalmontage istället för en innerdel, men jag är lite misstänksam mot din Flexit, är du 100 på att den inte bidrar till extra värme under värmeböljor, vanliga ftx:er får man sätta in sommarkassetter i för att det inte ska bli olidligt varmt, kan vara så att några rum ger rejält med värme som din flexit sen blåser ut i hela kåken. Har du mätt upp i din Flexit vad in/ut på båda sidorna ger för temp ?
Ska rensa filtren och kolla Flexit-temperaturerna - återkommer.
Citat från: Bjarredsbon skrivet 06 juli 2009, 09:12:09Ska rensa filtren och kolla Flexit-temperaturerna - återkommer.Filtren var rimligt rena, så jag bifogar temperaturen senaste veckan.Tilluften verkar ligga ganska precis mitt mellan frånluft och friskluft. Inte riktigt som (åtminstone jag) förväntat mig. Definitivt inte önskat. Måste kolla om rotorn snurrar. Om inte, så blåser jag ju in frånluften igen... Om ja, så gäller det att få stopp på den.Kanske dags att starta den diskussionen i en annan tråd. Någon expert på Flexit här?Tackar för tipset!
Fråga:Luftintaget för friskluften till din Flexit, hur långt är det beläget från din Optima 700 ?Min tanke är: Optiman:s fläkt rakt upp bör ge ut 5-9 ºC lägre temp beroende på utetemp och fuktighet.Så om man sätter en tratt ovanför med isolerad spiro till luftintaget till din Flexit så får du sänkt utetemp gratis när Optiman går, du körde visst pool också med den så då kan det ju vara en idé att titta på.
Jag gissar 5 felkällor på din Flexit.1: Hela boxen ligger på vinden, och du har en smällvarm vind som hettar upp själva lådan tillräckligt.2: Du har en EC-modell = likriktare till fläktarna = värmeutveckling från likriktaren - var sitter dessa kylflänsar till elen ?3: Du har även en elpatron, mät att denna verkligen är helt avslagen.4: Luftintaget är på solsidan och tar in högre temp än på skuggsidan.5: Rotorn går, eller leder värme över i alu-paketet från avgående rumsluft som hettar upp inkommande friskluft.