Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ska värmepumpen ställas in?  (läst 7743 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maria G

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kattarp utanför Helsingborg
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Hur ska värmepumpen ställas in?
« skrivet: 03 juli 2009, 23:53:21 »
Hej alla,

Är sedan idag lycklig ägare till en Electrolux ESD09HRA.

I värmen ställdes den in för att kyla på 21 grader. Fungerar finfint men hur ska pumpen ställas in i dagligt användande? Ska den stå på "alltid" och i så fall i vilket läge?
Efter att den kylt ner huset ställde jag in den på auto gällande både MODE och FAN. Är detta rätt?

Fick en bra beskrivning av användningen av installatören men det har jag glömt hälften av Sc:,h
Och det står inte i manualen hur den ska ställas in för daglig drift.

Tacksam för svar från er som vet :)
/Maria

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hur ska värmepumpen ställas in?
« Svar #1 skrivet: 04 juli 2009, 10:04:45 »
Den behöver ej gå för jämnan.

Autoläge är ju enbart om du vill ha en exakt temperatur - då kyler/värmer maskinen omväxlande.

Sätt på värme när du fryser och kyla när du svettas. Stäng annars av maskinen.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Maria G

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kattarp utanför Helsingborg
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Hur ska värmepumpen ställas in?
« Svar #2 skrivet: 04 juli 2009, 10:18:37 »
Så enkelt var det alltså :)
Tusen tack!

Utloggad Maria G

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kattarp utanför Helsingborg
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Hur ska värmepumpen ställas in?
« Svar #3 skrivet: 04 juli 2009, 22:51:59 »
Pratade idag med installatören som sa att pumpen absolut INTE ska stängas av.
Den ska ligga på tex 21 grader/värme i daglig drift.
Autoläget skulle jag hålla mig borta ifrån eftersom pumpen då jobbar mellan värme/kyla=mer kostnad.
Avstängning/påsättning av pumpen skulle också leda till högre kostnader.
Synpunkter på detta?
« Senast ändrad: 04 juli 2009, 22:53:47 av Maria G »

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hur ska värmepumpen ställas in?
« Svar #4 skrivet: 04 juli 2009, 22:52:40 »
Rena dumheterna.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Maria G

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kattarp utanför Helsingborg
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Hur ska värmepumpen ställas in?
« Svar #5 skrivet: 04 juli 2009, 22:55:16 »

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ska värmepumpen ställas in?
« Svar #6 skrivet: 04 juli 2009, 23:10:12 »
Pratade idag med installatören som sa att pumpen absolut INTE ska stängas av.
Den ska ligga på tex 21 grader/värme i daglig drift.
Autoläget skulle jag hålla mig borta ifrån eftersom pumpen då jobbar mellan värme/kyla=mer kostnad.
Avstängning/påsättning av pumpen skulle också leda till högre kostnader.
Synpunkter på detta?


 installatören har lite rätt i Autoläge sÃ¥ kommer pumpen
 att förbruka mer ström.
 Men nog kan du stänga av pumpen som du vill
 kör pumpen pÃ¥ cool när du behöver kyla &
 Heat när du behöver värma
 PS snÃ¥la inte pÃ¥ kylan (cool)
 det kostar nästan gratis att köra AC
 kjell
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hur ska värmepumpen ställas in?
« Svar #7 skrivet: 04 juli 2009, 23:33:50 »
Vad gör du om du vill ha kyla?

Hur ofta använder du pumpan sommartid ?

Ställ önskad temp i HEAT läge vintertid.


Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Maria G

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kattarp utanför Helsingborg
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Hur ska värmepumpen ställas in?
« Svar #8 skrivet: 05 juli 2009, 12:18:37 »
Pratade idag med installatören som sa att pumpen absolut INTE ska stängas av.
Den ska ligga på tex 21 grader/värme i daglig drift.
Autoläget skulle jag hålla mig borta ifrån eftersom pumpen då jobbar mellan värme/kyla=mer kostnad.
Avstängning/påsättning av pumpen skulle också leda till högre kostnader.
Synpunkter på detta?


 installatören har lite rätt i Autoläge sÃ¥ kommer pumpen
 att förbruka mer ström.
 Men nog kan du stänga av pumpen som du vill
 kör pumpen pÃ¥ cool när du behöver kyla &
 Heat när du behöver värma
 PS snÃ¥la inte pÃ¥ kylan (cool)
 det kostar nästan gratis att köra AC
 kjell


Tack Kjell,
Jag trodde det skulle vara dyrt att ha AC på men installatören sa att det endast kostar ca 1 kr/h. Kan det stämma?
Vill ju köra så ekonomiskt som möjligt, men även på bästa sätt för pumpen.
Vilket kostar mest: stänga av och på eller ha den på tex värme/21 grader som jag har nu?
Blir lite förvirrad eftersom alla säger olika, men någon måste ju ha rätt? ::)

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hur ska värmepumpen ställas in?
« Svar #9 skrivet: 05 juli 2009, 12:28:57 »
Det är enkelt för dej att se vad AC:n kostar per timme. Det finns en etikett på gaveln av ute- och innededelen där effekten visas. 1 SEK/timme stämmer.

Istället för att oroa dej, så läs dej till korrekt info i bif. bruksanvisningar.

Brist på kunskap skapar oro.

Kvinnor oroar sig i betydligt högre utsträckning än män.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Maria G

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kattarp utanför Helsingborg
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Hur ska värmepumpen ställas in?
« Svar #10 skrivet: 05 juli 2009, 12:48:27 »
Det är enkelt för dej att se vad AC:n kostar per timme. Det finns en etikett på gaveln av ute- och innededelen där effekten visas. 1 SEK/timme stämmer.

Istället för att oroa dej, så läs dej till korrekt info i bif. bruksanvisningar.

Brist på kunskap skapar oro.

Kvinnor oroar sig i betydligt högre utsträckning än män.

Om jag hade förstått alla tekniska specifikationer och vad de betyder i pengar osv hade jag inte behövt be om hjälp ???
Visst jag oroar mig mer för att jag är kvinna..snacka om dumheter ;D ;D ;D

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hur ska värmepumpen ställas in?
« Svar #11 skrivet: 05 juli 2009, 14:14:13 »
Pratade idag med installatören som sa att pumpen absolut INTE ska stängas av.
Den ska ligga på tex 21 grader/värme i daglig drift.
Autoläget skulle jag hålla mig borta ifrån eftersom pumpen då jobbar mellan värme/kyla=mer kostnad.
Avstängning/påsättning av pumpen skulle också leda till högre kostnader.
Synpunkter på detta?
Tack Kjell,
Jag trodde det skulle vara dyrt att ha AC på men installatören sa att det endast kostar ca 1 kr/h. Kan det stämma?
Vill ju köra så ekonomiskt som möjligt, men även på bästa sätt för pumpen.
Vilket kostar mest: stänga av och på eller ha den på tex värme/21 grader som jag har nu?
Blir lite förvirrad eftersom alla säger olika, men någon måste ju ha rätt? ::)

Hej Maria!  Kjell har ju rätt i att det är ganska billigt att köra AC och installatören högg väl till lite extra. Skulle väl tippa att det kostar ca 25-50 öre/tim att köra AC:n i snitt för dig.
Sen är det väl självklart att man bara har igång pumpen under sommaren endast om man har behov av att köra AC vid värmeböljor alt om det skulle bli en så kylig och fuktig väderlek så att man får behov av viss uppvärmning i huset, annars har man pumpen f.ö helt avstängd och dessutom med helt bruten strömförsörjning antingen du nu har en s.k arbetsbrytare eller jordad stickpropp vilken då skall vara helt urdragen isf. Detta inte minst beroende på den stora risken för åska som i huvudsak förekommer på somrarna som kan skada pumparna (elektroniken) och orsaka stora kostnader och besvär, och helt självklart så sparar du både energi och pumpen på att ha pumpen helt avstängd ifh till att den står på tex värme/21 grader som du har för tillfället. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 05 juli 2009, 14:16:54 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Maria G

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kattarp utanför Helsingborg
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Hur ska värmepumpen ställas in?
« Svar #12 skrivet: 05 juli 2009, 22:10:11 »
Pratade idag med installatören som sa att pumpen absolut INTE ska stängas av.
Den ska ligga på tex 21 grader/värme i daglig drift.
Autoläget skulle jag hålla mig borta ifrån eftersom pumpen då jobbar mellan värme/kyla=mer kostnad.
Avstängning/påsättning av pumpen skulle också leda till högre kostnader.
Synpunkter på detta?
Tack Kjell,
Jag trodde det skulle vara dyrt att ha AC på men installatören sa att det endast kostar ca 1 kr/h. Kan det stämma?
Vill ju köra så ekonomiskt som möjligt, men även på bästa sätt för pumpen.
Vilket kostar mest: stänga av och på eller ha den på tex värme/21 grader som jag har nu?
Blir lite förvirrad eftersom alla säger olika, men någon måste ju ha rätt? ::)

Hej Maria!  Kjell har ju rätt i att det är ganska billigt att köra AC och installatören högg väl till lite extra. Skulle väl tippa att det kostar ca 25-50 öre/tim att köra AC:n i snitt för dig.
Sen är det väl självklart att man bara har igång pumpen under sommaren endast om man har behov av att köra AC vid värmeböljor alt om det skulle bli en så kylig och fuktig väderlek så att man får behov av viss uppvärmning i huset, annars har man pumpen f.ö helt avstängd och dessutom med helt bruten strömförsörjning antingen du nu har en s.k arbetsbrytare eller jordad stickpropp vilken då skall vara helt urdragen isf. Detta inte minst beroende på den stora risken för åska som i huvudsak förekommer på somrarna som kan skada pumparna (elektroniken) och orsaka stora kostnader och besvär, och helt självklart så sparar du både energi och pumpen på att ha pumpen helt avstängd ifh till att den står på tex värme/21 grader som du har för tillfället. :)

Mvh Raffen.

Tack Raffen för ett utförligt svar som jag dessutom förstår ;)
Förutom kyla nu i hettan testade jag idag att köra avfuktningsfunktionen då det var så kvavt i huset. Vips blev det bra luft och dessutom har jag märkt att luften inomhus generellt är mycket bättre än innan jag blev med pump.
En makalös maskin verkligen Thumbsup

Utloggad kattjaevel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nyland
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ska värmepumpen ställas in?
« Svar #13 skrivet: 06 juli 2009, 18:02:55 »
Åsså hoppar jag in lite här. Jag hade åxå hört att AC kostar massa pengar att köra.Hur räknar man på hur mycket det kosta per timme. Har jag haft värmeslag i onödan? Skojar bara ;D Man jag har varit sparsam kanske i onödan med AC.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hur ska värmepumpen ställas in?
« Svar #14 skrivet: 06 juli 2009, 18:19:03 »
Den exakta förbrukningen kräver sep elmätare, men om du utgår ifrån den maximala strömförbrukningen i kylläge....så får du iaf hum om nivån.
De flesta normala onoff och inverterpumpar maxar ca 1000 W/h i elförbrukning.

En inverterpump som ställs in på ex. 21 grader och klarar den temperaturen varvar ju upp och ned, så ibland kanske den bara drar 300 W/tim.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!