0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
I produktbroschyren på daikins hemsida står det -20 ºC:
Ringde idag till Octopus. Hybriden kan man få för ca 60000.Och då levererar den max 9kW.
Värmekurvan går att ställa för lägst -20°.
Är Daikin något att ha?
Hur ska man tolka COP i denna tabell? COP i förhållande till VAD?
Men jag antar att det är mätt enligt gängse standard, dvs 7 grader ute och 35 grader framledning...
Det var ett bra pris! Är det rea? Eller: hörde du rätt? Jag blev själv erbjuden en offert på totalt ca. 90 000 inkl. diverse installationer, grävningar och rotavdrag, av en fristående aktör som inte var direktkopplad till företaget. Troligen i mesta laget, således. 50% ska ju väck i installationskostnad, och hur dyrt kan det vara med en extra varmvattenberedare i installationen (som Kurt Karlsson tycker man ska ha, pga. att varmvattnet ska "förvärmas".)
Absolut! Daikin är en av värdens största på området, och har både kvalitet och funktion. Har bl.a. en modell som ger 80° på framledningen, direkt från kondensorn utan att passera någon el-patron.
Det var bara pump med tillbehör. Komplett dock utan installation. Mannen som lämnade priset så att om jag vill veta mer om pumpen, skulle jag ringa hans barnbarn Kurt.
Under tabellen står det:Mätningsförhållanden EKHBH(X)008AA: Värme Ta TT/VT 7°C / 6 °C - LWC 35 °C (DT=5 °C) - Kyla Ta 35 °C - LWE18 °C (DT=5 °C)Mätningsförhållanden EKHBH(X)016AB: Värme Ta TT/VT 7°C / 6 °C - LWC 35 °C (DT=5 °C) - Kyla Ta 35 °C - LWE18 °C (DT=5 °C)Modellbeteckningarna EKHBH* är dock innedelarna, så det är lite oklart vad som gäller utedelarna. Men jag antar att det är mätt enligt gängse standard, dvs 7 grader ute och 35 grader framledning...
Jag skulle tro att han sade Knut och inte Kurt (du pratade nog med Kurt). Se http://www.energiknut.com/fset.html - här görs reklam för Ispinnen!
Är det Altherma? Det är en split-pump, men kompressorn står väl ute i ur och skur - eller?