0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Behöver lite råd om mina inställningar ,ge mig kommentaren angående nedanstående!VB-fram 46(40)CVarmvatten 50CUtetemp 4 CVB-r 41(A) CVV-Start 50(47) CKB-f 2 CKB-r -1 CKurvlutning 10VP Starter 25148VP-tid 7835hTS-tid 184hgrundinställning. 0 12Sverige.
Ser ok ut..3 starter/drifttimme gångtid ca 20 min i stöten.Bra delta på vb+kb
börjar med o tacka för er svar hitills...Sen till Rippe.enligt kartan så gäller desto lägre tal desto lägre dimensionerande utetemp.Ex Gällivare zon8 örebro där jag befinner mig zon10 och ystad zon 11.Så jag vet inte riktigt vad du menar med högt?Till Johan Den har varit i drift sen aug -02.Det jag har tyckt varit lite underligt är diffen mellan Kb-f och Kb-r från början var cirklationspumpen till hålet inställd på tre sänkte till två hade fortfarande bara en diff på 2 grader ,igår sänkte jag den ytterligare till ett,nu har jag en diff på 3 grader.Det dumma var att jag borde ha haft en logg på antal starter vilket jag inte har.Har sedan jag skrev det första haft hela 29 starter på ca 21 timmar.Man undrar om det har varit så många hela tiden..eller om det kom när jag sänkte cirkulationen på kb.Vad är normalt antal starter?Jag tänker nu återgå till hastighet två på cirkpumpen o se om jag får mindre starter av nån anledning.men som sagt ser man till hela tiden jag har haft den igång så är väl antalet helt okej,svårt o säga nåt när man inte har loggat.vill gärna ha mer funderingar!
VP Starter 25148
om man slår ut starterna på vptimmar så är varje start ca 20 min drift.vad för startantal skall man eftersträva då per dygn utan att inomhustempen blir för svängig?
Till carman.1.Har fullt öppna termostater.dock har jag övervåningen stängd utom badrummet.. Har 8 radiatorer nedre våning samt en öppen och tre stängda på över våningen.2.jag får det till tre graders diff när pumpen går.hastigheten har jag ställt ner från läge tre till ett vilken borde vara det minsta.varmvattnet vill jag inte sänka tempen på.har man en start på det på 47 och att givaren ligger i botten på beredaren så ligger man på ett bra värde med tanke på bakterier samt att jag har hyffsad stor förbrukning av varmvatten.