Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1245 , Officiell trÃ¥d.  (läst 534163 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1005 skrivet: 14 oktober 2014, 20:50:18 »
Usb loggning kan du köra utan innegivare men skaffa en givare för det är kanon och följer med vp så den kanske finns nånstans. Om du känner på radiatorerna på övre plan blir hela radiatorn varm eller bara övre delen tänkte på att ev cp går med för låg hastighet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad gbgustaf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1006 skrivet: 15 oktober 2014, 10:14:06 »
Har flyttat in i ett hus med en nibe 1245. Vissa radiatorer verkar inte bli varma, så jag behöver justera dem. Har en utetempmätare, men ingen inne. Finns det något sätt att tillfälligt köra värme och cirkulation i på max en stund, medan jag felsöker och justerar termostater? Det är ju fortfarande så varmt ute att det bara är på nätterna det blir riktigt varmt i radiatorerna.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1007 skrivet: 15 oktober 2014, 10:21:41 »
justera till +10 i meny 1.1 så bör den gå ett tag.
Se till att alla termostater är fullt öppna så värmepumpen blir av med värmen.
Sidan 36 i manualen: http://www.nibe.se/nibedocuments/9512/231601-4.pdf
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jooorni

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1008 skrivet: 15 oktober 2014, 18:31:01 »
Har varit och känt på radiatorerna nu på övervåningen. Dom är varmare uppe än nere. Alltså mer ljumna under och betydligt varmare på överdelen. På bottenplan känns radiatorerna inte alls lika varma.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1009 skrivet: 16 oktober 2014, 05:33:18 »
Kan du ta lite bilder på hur fördelningen av vattenflödet till markplan och övervåning ser ut?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jooorni

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1010 skrivet: 16 oktober 2014, 06:07:54 »
De va mest en radiator som va betydligt mycke varmare över än under. Tror att jag ska lufta alla radiatorer igen. Hur vill du att ska jag ta dom bilderna mer specifikt? Ändrade punktförskjutningen till +3 igår på 0 grader och värmekurva 8. Hade 19.8 grader i vardagsrummet på bottenplan innan jag åkte på jobbet. De va 3 minusgrader ute. Hur många starter per dag är de normalt att kompressorn gör?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1011 skrivet: 16 oktober 2014, 06:11:39 »
Försök ta bilder på förgreningarna hela vägen från värmepump till de olika stammarna som matar radiatorer uppe och nere.
Ta gärna bilder även på radiatorerna/termostaterna/rörkopplen vid radiatorerna så det går se vilka möjligheter som finns att strypa in grundflödet över enskilda radiatorer.

Skriv gärna av alla viktiga inställningar i stryrdatorn, helst när värmepumpen gått i minst 20 minuter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jooorni

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1012 skrivet: 16 oktober 2014, 15:43:10 »
Ska försöka att göra de sen. Läste att du bor utanför Piteå, jag bor utanför Skellefteå. En expert som du hade man velat ha hit och då hade du kunnat kolla på allt och hjälpa med inställningar och tips :). Vi har bara för nån månad sen flyttat in i hus och jag kan rent ut sagt ingenting om sånt här :/

ElGibson

  • Gäst
ElGibson
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1013 skrivet: 21 oktober 2014, 11:57:19 »
Hej!
Har haft lite trassel med min F1245
Dels har d försvunnit köldbärarvätska, och nu visar det sig att det är ett läckage inne i pumpen, d var i o f turr att jag hittade det, var orolig att det var ute vid hålet det läckte,
Sedan stannade pumpen häromdan, visade sig ha nåt med nån matning till cirkulationspumpen som inte funkade, VVS-killen tog bort en kabel från grundkortet å då tickade cirk pumpen igång. Nu vet jag inte om man måste byta grundkortet (heter AA2) i nån beskrivning,
Lite trist att dylikt händer, pumpen är trots allt bara 4 år gammal. Det är andra gången det är nåt trassel inne i pumpen,
Nån som vet vad det kan kosta att få ett nytt grundkort på plats, Gäller nån försäkring o s v

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29427
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1014 skrivet: 21 oktober 2014, 13:51:51 »
Hej!
Det ingår en trygghetsföräkring som ska ta självrisk och åldersavdrag på din villaförsäkring.
I första hand kontaktar du då ditt försäkringsbolag och sen Arctic som är försäkringsgivaren för trygghetsförsäkringen.

http://www.nibe.se/Produkter/Bergvarmepumpar/Enkelt-och-tryggt-med-NIBEs-Trygghetsforsakring/Trygghetsforsakring/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Trannel50

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpentusiast
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1015 skrivet: 23 oktober 2014, 14:18:20 »
Elementbrus.  När kylan sätter till främst pÃ¥ morgontimmarna fÃ¥r vi ett sÃ¥nt högt vattenbrus främst i det avstängda sängkammarelementet. GÃ¥r det pÃ¥ nÃ¥t enkelt sätt i menyerna sänka hastigheten lite grann pÃ¥ cirkul.pumpen ? Om inte sÃ¥ in service-menyerna borde det väl finnas nÃ¥t att justera pÃ¥ ? Grunnade pÃ¥ att om hastigheten minskas sÃ¥ tvingas  V.P. till att höja värmegraderna lite grann som kompensation ?  Och det har jag rÃ¥d med för vi gör slut pÃ¥ sÃ¥ otroligt lite med elström - 2013-2014 bara 9000 kw / 167 m2 boendeyta . Jfr med c.a 2500 lite eldn.olja + hushÃ¥llsel !!  NÃ¥gra förslag?
Inmont sep 2012 -  Nibe 1245-8 + acc.tank 100 lit , jordvärme 430 m, tidigare eldn.olja c:a 2,5 kbm,hushÃ¥llsel c:a 4400 kwh,  157 m2, sluttningshus, 20 kvm ej uppvärmt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29427
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1016 skrivet: 23 oktober 2014, 19:40:14 »
Bruset minskar om du öppnar så många termostater som möjligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1017 skrivet: 23 oktober 2014, 21:10:40 »
Elementbrus.  När kylan sätter till främst pÃ¥ morgontimmarna fÃ¥r vi ett sÃ¥nt högt vattenbrus främst i det avstängda sängkammarelementet. GÃ¥r det pÃ¥ nÃ¥t enkelt sätt i menyerna sänka hastigheten lite grann pÃ¥ cirkul.pumpen ? Om inte sÃ¥ in service-menyerna borde det väl finnas nÃ¥t att justera pÃ¥ ? Grunnade pÃ¥ att om hastigheten minskas sÃ¥ tvingas  V.P. till att höja värmegraderna lite grann som kompensation ?  Och det har jag rÃ¥d med för vi gör slut pÃ¥ sÃ¥ otroligt lite med elström - 2013-2014 bara 9000 kw / 167 m2 boendeyta . Jfr med c.a 2500 lite eldn.olja + hushÃ¥llsel !!  NÃ¥gra förslag?
Om du har uppdaterat mjukvaran i vp så sköter den om cp hastigheten så deltat blir rätt men det går att sänka hastigheten i service menyn men det är inte optimalt. Om inte Carls tips hjälper kan man installera en arbetstank med separat cp och troligtvis ha lite lägre flöde i rad kretsen och lite tystare i sovrummet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Yousee

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1018 skrivet: 28 oktober 2014, 18:31:12 »
Hej, efter att jag läst på detta forum ett tag nu men inte postat ngt så verkar det finnas stor kunskap om dessa värmepumpar, så jag passar på att fråga lite om jag behöver ändra på några inställningar.
Har ju själv ingen aning men är intresserad av att lära mig, vill ju även jag fingra lite på den.
och optimera den till det bästa.
Har haft vp nu i ca en mÃ¥nad och är än sÃ¥ länge supernöjd  :) (eldade förut med ved =bara arbete.)
Värmepumpen är en Nibe f1245-8 kopplat till 2-rörs element i både bostads del och källare.
Bo ytan är ca 110m2 och källare ca 95m2, byggd -63.
Bor i värmland några mil norr om karlstad så jag kör med vk 9. Har även ute+inne givare inkopplad och -100GM.
Annars så är nog allt annat fabriksinställningar.
Har som det är nu ganska stabil inne temp på ca 21,5-22 °C och i källaren ca 19-20 °C.
mvh//jussi
Bifogar även 2 loggfiler.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1019 skrivet: 28 oktober 2014, 21:40:51 »
Välkommen Yousee!

Första rÃ¥det är att sätta faktorn för innegivarens effekt till 0 (den motverkar dina möjligheter att optimera din VP, den kompenserar för "dÃ¥liga" inställningar), andra rÃ¥det är att fortsätta läsa gamla optimerings-trÃ¥dar här pÃ¥ forumet. Tredje rÃ¥det är att invänta minusgraderna och lÃ¥ta loggningen fortgÃ¥ medans du praktiserar all ny kunskap om VP och injustering av raddar. Därefter (om du känner behovet) startar du en egen trÃ¥d för dina framgÃ¥ngar där du beskriver ditt system i detalj sÃ¥ hjälper vi dig vartefter du har frÃ¥gor.  tummenupp Välkommen till din nya hobby!  a:gl
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!