Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nibe 1245 , Officiell tråd.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
66
[
67
]
68
...
98
Next
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe 1245 , Officiell tråd. (läst 807912 gånger)
0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Dastysk
Gäst
Dastysk
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
«
Svar #990 skrivet:
24 september 2014, 11:26:22 »
Citera
Innertemperatur kanske skiljer men just nu är det varmt och skönt på klinkersgolv nere både i hall , tvättstuga och bad..... Däremot är golvet uppe i badrummet iskallt....
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35981
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #991 skrivet:
24 september 2014, 15:21:36 »
Citera
Om du har cirkulation i slingorna, som du kan verifiera på flödesmätare, så verkar det ju vara helt omöjligt om det går ut varmt vatten och kommer tillbaks kallt och golven samtidigt är kalla...
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Datysk
Gäst
Datysk
«
Svar #992 skrivet:
24 september 2014, 22:15:17 »
Citera
Ok lite framsteg idag då det faktiskt är lite ljummet på golven uppe. Min slutsats är då att trots värme i alla slingor och att allt verkar fungera så får jag kallare klimat/temp på övervåningen...... Vad kan jag göra åt det? Höja flödet i slingorna?
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #993 skrivet:
25 september 2014, 08:25:20 »
Citera
Har du mätt temperaturen på alla slingor individuellt där uppe, det kan ju ha kopplats fel så att du inte har flöde i alla slingor.
Du har fortfarande inte talat om huruvida du kan verifiera flödet via flödesmätare eller om du bara tittar på inställningen/räknar antal varv på justeringarna.
har du inte flödesmätare i systemet måste du mäta temperatur för att veta säkert om du får flöde.
Annars kan du ha luft i slingorna som gör att du får litet eller inget flöde alls i vissa slingor.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
Datysk
Gäst
Datysk
«
Svar #994 skrivet:
25 september 2014, 09:26:58 »
Citera
Aha jo jag har flödesmätare. Jag vet ju som sagt inte vilken slinga som går vart. En fördel är dock att på 11 av 12 slingor ligger beräknat flöde på mellan 0,5 och 1 l/min endast en som skiljer sig och behöver 4 l/min.... Därav står nu alla på 1l/min. Det är nu ca 2-3grader kallare på övervåningen..
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #995 skrivet:
25 september 2014, 10:03:11 »
Citera
Det är nåt allvarligt fel, en övervåning behöver normalt bara max 50% av effekten som krävs nere.
Den värms ju så att säga av undervåningen till rätt stor del.
Kanske är det dåligt dimensionerat?
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
Dastysk
Gäst
Dastysk
«
Svar #996 skrivet:
25 september 2014, 20:15:34 »
Citera
Tror och hoppas att det inte är så... Nu har jag köpt en ir termometer och visst är det värme igång. Skiljer ca 2 grader om jag mäter direkt på golvet nere och uppe. En sak som slår mig är ju att vi har modernt funkishus. I de två "kallaste" rummen uppe är det mellan 3,5 och 4,5 m takhöjd..... Hur mycket påverkar det? Borde ju påverka tempen i rummet men knappast på golvytan eller???
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #997 skrivet:
26 september 2014, 06:49:51 »
Citera
Visst påverkar takhöjden, värmen stiger ju uppåt, så troligen har du anledningen där.
Du kommer antagligen att få justera upp kurvlutningen en aning och strypa flödet på bottenvåningen.
Det är alltid det kallaste rummet som styr vilken kurva man måste välja i värmepumpens reglerdator.
Och än en gång, det är viktigt att du inte låter termostater strypa bort flöde när du gör grundinställningarna på flödet.
Att börja med att öka alla flöden uppe med 30-50%, och minska dem nere med 30-50% (I förhållande till dimensioneringsprotokollet) kan vara en bra start.
Du skulle även kunna göra som följer för att garantera att du inte har luft i slingorna uppe:
(Luft gör inte att flödesindikatorerna visar fel, men det kan ge dålig värmeöverföring i golvvärmeslangarna.)
Öka värmepumpens cirkpump till max flöde (Kompressorn behöver/bör inte gå när du gör detta)
Stäng alla slingor nere.
Stäng alla slingor uppe, alla utom en.
Låt allt flöde passera en slinga i några minuter (Öppna fullt flöde på den slingan).
Öppna sedan nästa slinga, och stäng den första.
Fortsätt så tills du "spolat ur" alla slingor på övervåningen.
Säkerställ även att du har tillräckligt högt tryck i varma sidans expansionskärl innan du börjar, har du två planshus så bör du ha minst 0.7-0.8 bar i expkärlet, har du tre våningar bör det vara minst 1-1.1 bar.
Runt 1 bar är ofta lagom om du inte har fler än 2 våningar.
«
Senast ändrad: 26 september 2014, 06:56:12 av Rickard
»
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
Dastysk
Gäst
Dastysk
«
Svar #998 skrivet:
26 september 2014, 07:54:40 »
Citera
Toppen! Tack för ditt svar.... Dum fråga men får jag upp cirkpumpen till Max? Hittills har jag vridit upp kurvan till Max under några minuter när jag justerar in. Alla rumsgivare är nu bortkopplade efter mycket läsning i detta forum!
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #999 skrivet:
26 september 2014, 08:23:25 »
Citera
Vet inte hur man styr pumpen, det måste du läsa dig till i manualen, eller om någon annan kan svara.
Har tyvärr inte tid att förkovra mig idag.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19355
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #1000 skrivet:
26 september 2014, 16:27:46 »
Citera
Om det är en 1245 med nyare styr så reglerar den hastigheten efter deltat automatiskt vill man ändra hastigheten får man hålla in bakåt knappen i 10 sekunder så dyker det upp en till meny.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Thorsvensson
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 40
Karma +0/-0
Kön:
Thorsvensson
«
Svar #1001 skrivet:
27 september 2014, 12:12:12 »
Citera
För att återkomma till mitt problem med låg KB ut,
Har sedan en vecka CP för KB på fast hastighet 58%.
Inget larm sedan ändringen.
Med tidigare dynamisk hastighet så larmade VP 2-3ggr/Dygn.
Jag har kontaktat Nibe utan respons.
Mjukvarufel?
Loggat
NIBE 1245 kopplad till värmeväxlare som värms av bäckvatten (grundvatten)
Lättbetongshus byggt 1959 med radiatorer.
Jooorni
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 18
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Jooorni
«
Svar #1002 skrivet:
14 oktober 2014, 13:58:25 »
Citera
Hej!
Flyttade in i en 1 1/2 plansvilla med källare för några månader sen. Gubben som tidigare bodde där hade ett förbrukningssnitt på 34800 kwh de 4 senaste åren. Därför installerade vi bergvärme nu i slutet av Augusti med en Nibe 1245-8. Är inte hemma just nu men tror att vi borrade ca 215 meter.
Huset ser ut såhär:
Källarplan 82,8 m2
Bottenplan 78,5 m2
Övervåning 51,8 m2.
Huset är ett Modo hus byggt 1971. De verkar vara ganska dåligt isolerat.
Skulle behöva hjälp med intrimning.
Har ändrat till värmekurva 8 som funkade rätt bra i ca en vecka med en temperatur på bottenplan runt 21,5 grader, källare 19 grader och övervåning på typ 20,5 grader. Känns som att vinden måste vara dåligt isolerad då de är varmare på bottenplan.
Däremot nu när de har blivit nån grad kallare (utetemperaturen ligger mellan 0-4 plusgrader) så har även temperaturen i huset sjunkit med 1-2 grader.
Kompressorn gjorde väldigt många starter när den va i autoläge och skulle behöva lite hjälp med vad man kan ändra allmänt.
Kompressorn gör nu 22 starter dygn då jag har ändrat lite själv.
Vad kan jag förvänta mig att spara in per år? Bor i Västerbotten. Behöver hjälp då jag är totalt ny på de här.
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19355
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #1003 skrivet:
14 oktober 2014, 18:52:45 »
Citera
Kurvlutningen styr mer när det är riktigt kallt ut men det går att förskjuta kurvan lite uppåt så ger vp mera värme nu utan att kurvan blir brantare annars är det enkelt att göra en egen kurva. Har du innegivare ? Om du kör en usb loggning i ett dygn med loggning 1 gång per minut så ser man hur vp går.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Jooorni
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 18
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Jooorni
«
Svar #1004 skrivet:
14 oktober 2014, 19:53:52 »
Citera
Jag gjorde en punktförskjutning med 2 steg på 0 grader. Har radiatorer. De innebär väl att den värmer lite mer från -5 till +5 grader om jag har förstått de rätt? Har ingen innegivare. Är de bara att köra med USB loggning ändå?
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
66
[
67
]
68
...
98
Next
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nibe 1245 , Officiell tråd.
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 779
dolda: 0
användare: 3
Användare online
:
tyke
lucky_one
Heat?
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info