0 medlemmar och 13 gäster tittar på detta ämne.
En fråga till. Jag har rumstermostat installerade i ALLA rum och vad jag förstår på NIBE så rekomenderar de att inte använda det. Ska jag sätta alla på max (30 grader) så att slingan aldrig stänger eller kopplar man bort givarna? Vad tycker ni?
För egen del så hade jag ändå velat ha koll på vattenförbrukning, fastighetsel och uppvärmning när jag följer upp den specifika energianvändningen. Men det är bara jag...
Hej alla!Jag har lite problem med låg temp BK ut Larm 160.Jag har ju ett grundvattensystem och har därför satt larmvärdet till 0 grader.Är det CP för KB som varvar upp för långsamt?Bifogar log.
Nej vattnet är ca:8-10 grader.KB går i en värmeväxlare som värms med bäckvatten.Man kan ju se att Delta T på KB ligger runt 4grader där det borde vara 3?Kan man få CP-hastighet loggad?
Jag håller med om att problemet är dåligt flöde. Men varför står CP på 18-30% då? Om flöde var problemet så borde den reglera upp hastigheten på CP för att hålla delta T.Jag har inte kontrollerat kapaciteten på Grunvattnet, det har varit samma i flera år. Jag ska göra det.Det borde ändå inte spela så stor roll om CP varvade upp?Tänker jag fel?
Nej det är riktigt. Men 3 °C borde kunna vara 1-4 °C eller 0-3 °C och inte under detta.Ökar man hastigheten på Kb pumpen så borde det bli resultatet?Jag önskade att där fanns en parameter som håller Kbut över 0 °C.