Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1245 , Officiell trÃ¥d.  (läst 535279 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #645 skrivet: 22 november 2012, 12:52:03 »
Vad ligger brine in på i slutet av vintern. 260 meter låter kort till en 6 kw.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #646 skrivet: 22 november 2012, 14:50:32 »
En pump på 8 kW skulle betyda ett effektuttag på ca 23 W/m. 10-15 W/m brukar rekommenderas. Med tanke på att 6 kW pumpen behöver spets rätt ofta kommer även en pump på 8 kW att gå rätt stor del av dygnet när det är kallt ute. Skulle inte vilja köra en 8 kW pump på så pass kort slang. På 80- och 90-talet brukade man dimensionera för lägre effekttäckning än idag. Då var det vanligt att pumparna hade en effekt på runt 50 % av husets maximala värmebehov. Idag skall man gå betydligt högre för bästa totalekonomi.

Finns det plats att gräva ner mer slang?

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad larslindberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Välj smart
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #647 skrivet: 22 november 2012, 17:19:26 »
Finns en 100-150 m gräsmatta kvar, kanske får man ner ytterligare 50 m, skulle det hjälpa mycket.
Jag har ingen mätning på KB in och ut förutom att jag ser att slangen isar på KB ut på vintern, men märker ingen större försämring i slutet av feb när det är som mest nerkylt.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #648 skrivet: 23 november 2012, 09:55:16 »
Skaffa två billiga termometrar och spänn fast på köldbärarna

Utloggad larslindberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Välj smart
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #649 skrivet: 23 november 2012, 13:01:57 »
det har jag på Vb ut o retur men kb är isolerade med tjock svart isolering.
Vad är er erfarenhet av jordvärme? Är den lika bra som berg?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29436
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #650 skrivet: 23 november 2012, 19:18:28 »
det har jag på Vb ut o retur men kb är isolerade med tjock svart isolering.
Vad är er erfarenhet av jordvärme? Är den lika bra som berg?

Det beror på hur bra det är dimensionerat, 260 m till en 8 kW VP är inte det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #651 skrivet: 23 november 2012, 19:57:18 »
Sett ur rent teknisk synvinkel fungerar bägge bra om det är rätt dimensionerat. Ekonomiskt sett är jordvärme billigare att anlägga och skiljer inte i driftkostnad från bergvärme.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad larslindberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Välj smart
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #652 skrivet: 26 november 2012, 13:48:40 »
Kan man komplettera 260 m jordvärmeslang med ett berghål, dvs först jordvärme sen ner i berget, eller skall man koppla slangarna parallellt?
Är det inte varmare på en meters djup än på 50-100 generellt?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #653 skrivet: 26 november 2012, 14:11:48 »
Dom skall kopplas parallellt så att man kan balansera flöde/effektuttag från dom två slingorna.
På sommaren är det varmare på en meters djup, men inte på vintern när värmen behövs.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #654 skrivet: 03 december 2012, 12:01:48 »

Hej!

När jag startar om min pump börjar GM på 0. Vid första uppdateringen (efter ca 1 minut) slår GM över på 3107. Någon som har samma "problem"? Om jag inte kände till det skulle jag behöva vänta ganska länge på att kompressorn startade. Nu går jag bara in och ändrar GM efter första uppdateringen. Jag kör på version 1768R2.

Vänligen / Gunnar
 

Utloggad Kludden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Justerar in en Nibe F1245-12CU..
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #655 skrivet: 03 december 2012, 16:55:46 »
Vad ska jag skruva/ändra på?

Tycker det börjar bli väl varmt inne nu med nästan 23° i alla rummen och mäter jag på elementen har jag över 53° i övre kanten och allt mellan 42-49° på den nedre delen. När det var +5° ute så funkade det rätt bra tycker jag och lite över 21° i innetemp då men nu drar vpn på en massa och är justnu -16° ute. Törs jag gå sänka nått i menyerna där?

Har kurva 10 och "-2" i den där lilla ringen..

Logger 2020 säger 55,5° ut nu på systemet och 48,6° i retur.. och frågan är om jag då ska försöka ändra nått, typ knäcka kurvan eller vad man säger så att den kanske kör ut 52° i stället. Hur gör jag det bäst?

Sen elementen.. huset är från 1971 och dessa justerskruvar på returen är aldrig rörda men de flesta ventilhusen bytte jag för 15 år sedan och det står ju Danfoss på termostaterna så ventilhusen kanske är samma märke.

Där finns ju en mässingring skruva på, den står på "N" men kan man vrida på till t.ex. "2" och strypa så? Tycker mig märkt lite skillnad så jag får tempen sjunka lite på returen då på sovrumselementet. Är det bra göra så?

Men det känns som den kör ut för mycket värme nu själva värmepumpen och var gör jag en "liten" ändring bara?
NIBE F1245-12kW installerad oktober 2012 | Borrdjup 220m | Västernorrland | Boyta: 208m² | Biyta: 88m² | Förbrukning tidigare: 15 000kWh samt 20-25m³ ved | Efter ett Ã¥rs drift: Värme: 10 940kWh - HushÃ¥llsel: 5 200kWh | Efter 2 Ã¥rs drift: Värme: 10 027kWh - HushÃ¥llsel: 4 720kWh | Efter 3 Ã¥rs drift: Värme: 10 027kWh -  HushÃ¥llsel: 4 720kWh | Efter 4 Ã¥rs drift: Värme: 10 661kWh - HushÃ¥llsel: 3 244kWh | Loggning med Logger 2020

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #656 skrivet: 03 december 2012, 17:25:16 »
Vad ska jag skruva/ändra på?

Tycker det börjar bli väl varmt inne nu med nästan 23° i alla rummen och mäter jag på elementen har jag över 53° i övre kanten och allt mellan 42-49° på den nedre delen. När det var +5° ute så funkade det rätt bra tycker jag och lite över 21° i innetemp då men nu drar vpn på en massa och är justnu -16° ute. Törs jag gå sänka nått i menyerna där?

Har kurva 10 och "-2" i den där lilla ringen..

Logger 2020 säger 55,5° ut nu på systemet och 48,6° i retur.. och frågan är om jag då ska försöka ändra nått, typ knäcka kurvan eller vad man säger så att den kanske kör ut 52° i stället. Hur gör jag det bäst?

Sen elementen.. huset är från 1971 och dessa justerskruvar på returen är aldrig rörda men de flesta ventilhusen bytte jag för 15 år sedan och det står ju Danfoss på termostaterna så ventilhusen kanske är samma märke.

Där finns ju en mässingring skruva på, den står på "N" men kan man vrida på till t.ex. "2" och strypa så? Tycker mig märkt lite skillnad så jag får tempen sjunka lite på returen då på sovrumselementet. Är det bra göra så?

Men det känns som den kör ut för mycket värme nu själva värmepumpen och var gör jag en "liten" ändring bara?

Eftersom det är rejält kallt nu, och det funkade bra vid lite varmare temp ute, skall du sänka kurvan.

Sänk till 8 och vänta några timmar. Blir det för kallt, höj till 9. Om det fortfarande blir för varmt, sänk till 7.

Om du får till rätt temp när det är ordentligt kallt så fixar du rätt temp med offsetet sedan när det blir varmare.

Jag vet inte vad du har för radiatorer, men jag kör på kurva 6, offset +2 på min F1245-12 i Dalarna.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Kludden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Justerar in en Nibe F1245-12CU..
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #657 skrivet: 03 december 2012, 17:42:45 »
Eftersom det är rejält kallt nu, och det funkade bra vid lite varmare temp ute, skall du sänka kurvan.

Sänk till 8 och vänta några timmar. Blir det för kallt, höj till 9. Om det fortfarande blir för varmt, sänk till 7.

Om du får till rätt temp när det är ordentligt kallt så fixar du rätt temp med offsetet sedan när det blir varmare.

Jag vet inte vad du har för radiatorer, men jag kör på kurva 6, offset +2 på min F1245-12 i Dalarna.

Hmm.. jag sitter ju och läser Nibes papper nu med och det jag kallade för -2 i "lilla ringen" var ju inomhustempen (meny 1.1). Kollar jag kurva 10 och -2 som jag hade så innebar det ju 53° ut och är ju nått sånt jag har just för tillfället.

Jag testade kurva 9 vid +5° men då började det gå under 20 inne men jag kan ju testa igen nu. Är det sedan man ska trixa med Meny 1.1 som du kallar "offset", allt tyder ju på det och då kanske öka den från -2 till -1 för få lite varmare?

Känns mycket ändra från kurva 10 till 8 direkt, så jag drar nog bara ner den till 9.
Nästan alla radiatorer är dessa MP2 eller vad de heter: http://www.rinkabyror.se/artikel/radiator-10x59-mp2/
Salig blandning på storlekar.

Jag kanske måste ställa radiatorjusteringsfrågan i nån annan tråd..

Du ska ha tack!
NIBE F1245-12kW installerad oktober 2012 | Borrdjup 220m | Västernorrland | Boyta: 208m² | Biyta: 88m² | Förbrukning tidigare: 15 000kWh samt 20-25m³ ved | Efter ett Ã¥rs drift: Värme: 10 940kWh - HushÃ¥llsel: 5 200kWh | Efter 2 Ã¥rs drift: Värme: 10 027kWh - HushÃ¥llsel: 4 720kWh | Efter 3 Ã¥rs drift: Värme: 10 027kWh -  HushÃ¥llsel: 4 720kWh | Efter 4 Ã¥rs drift: Värme: 10 661kWh - HushÃ¥llsel: 3 244kWh | Loggning med Logger 2020

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #658 skrivet: 03 december 2012, 18:39:30 »
Hmm.. jag sitter ju och läser Nibes papper nu med och det jag kallade för -2 i "lilla ringen" var ju inomhustempen (meny 1.1). Kollar jag kurva 10 och -2 som jag hade så innebar det ju 53° ut och är ju nått sånt jag har just för tillfället.

Jag testade kurva 9 vid +5° men då började det gå under 20 inne men jag kan ju testa igen nu. Är det sedan man ska trixa med Meny 1.1 som du kallar "offset", allt tyder ju på det och då kanske öka den från -2 till -1 för få lite varmare?

Känns mycket ändra från kurva 10 till 8 direkt, så jag drar nog bara ner den till 9.
Nästan alla radiatorer är dessa MP2 eller vad de heter: http://www.rinkabyror.se/artikel/radiator-10x59-mp2/
Salig blandning på storlekar.

Jag kanske måste ställa radiatorjusteringsfrågan i nån annan tråd..

Du ska ha tack!

Eftersom den visar -2 i meny 1.1 innebär det att du inte har någon innegivare aktiverad, utan då visas kurvförskjutning (offset).

Om det blev för kallt inne med kurva 9 vid +5⁰ ute sÃ¥ skall du höja kurvförskjutningen. En höjning med tre steg brukar motsvara en grad innetemp.

Testa kurva 9 och kurvförskjutning +2.

Huvudsaken är att börvärdet för framledningen sänks just nu. Du vill ju ha det lite kallare inne, och då måste du ju sänka framledningstempen.

Kolla i kurvmenyn vilken framledning du har vid +5⁰. Den tempen vill du fortfarande ha vid +5⁰ efter att du sänkt kurvan, sÃ¥ om du sänker kurvan till 9, justera kurvförförskjutningen sÃ¥ att du fÃ¥r samma temp vid +5⁰.

Och visst kan du skruva på ringen bakom ratten/termostaten. N är ju fullt öppet.

Jag skulle rekommendera att du stegvis justerar dessa så att du får samma skillnad mellan fram och retur på varje radiator. Nu när det är kallt är det en bra tid att justera. Börja med att mäta skillnaden på samtliga radiatorer. Sedan stryper du förslagsvis de tre som har minsta skillnaden och väntar en stund säg ca 20-30 minuter och mäter samtliga igen. När du är klar skall åtminstone någon radiator vara fullt öppen, och du skall ha ungefär samma skillnad mellan tillopp och retur på samtliga radiatorer. Sedan justerar du hastigheten på cirkpumpen i värmeläge så att du får ca 8 graders skillnad mellan framledning och retur till VP:n.

Skriv upp samtliga värden i en tabell före och under justering, så att du har koll på hur det var och hur mycket du har justerat.

Sedan justerar du med kurva och kurvförskjutning så att du far lagom temp inne. Om du tycker att det är för varmt i något rum kan du strypa det ytterligare.

Har du ingen rumsgivare installerad, eller är den bara inte aktiverad?

Det följer ju med en rumsgivare till F1245, och jag tycker absolut att den skall monteras. Man kan ju alltid välja att inte låta den påverka temperaturen och i början rekommenderar man normalt att man inte aktiverar den innan man har funnit rätt kurva och förskjutning. Sedan kan man aktivera den och låta den ta hand om tillfälliga över eller undertemperaturer.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Kludden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Justerar in en Nibe F1245-12CU..
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #659 skrivet: 03 december 2012, 18:52:02 »
Eftersom den visar -2 i meny 1.1 innebär det att du inte har någon innegivare aktiverad, utan då visas kurvförskjutning (offset).

Om det blev för kallt inne med kurva 9 vid +5⁰ ute sÃ¥ skall du höja kurvförskjutningen. En höjning med tre steg brukar motsvara en grad innetemp.

Testa kurva 9 och kurvförskjutning +2.

Okej.
Jag testar lite. Har med kurva 9 nu fortfarande 51-52 grader ut så jag funderar på om jag inte måste testa kurva 8 ändå och då öka kurvförskjutningen till kanske +2. Returen enligt Logger 2020 ligger på 45°



Har du ingen rumsgivare installerad, eller är den bara inte aktiverad?

Den sitter monterad, inkopplad men inte aktiverad. Jag klämde in loggergivaren i den med :)
NIBE F1245-12kW installerad oktober 2012 | Borrdjup 220m | Västernorrland | Boyta: 208m² | Biyta: 88m² | Förbrukning tidigare: 15 000kWh samt 20-25m³ ved | Efter ett Ã¥rs drift: Värme: 10 940kWh - HushÃ¥llsel: 5 200kWh | Efter 2 Ã¥rs drift: Värme: 10 027kWh - HushÃ¥llsel: 4 720kWh | Efter 3 Ã¥rs drift: Värme: 10 027kWh -  HushÃ¥llsel: 4 720kWh | Efter 4 Ã¥rs drift: Värme: 10 661kWh - HushÃ¥llsel: 3 244kWh | Loggning med Logger 2020

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!