0 medlemmar och 15 gäster tittar på detta ämne.
Tycker att min pump står och producerar en massa värme även fast vi har varmt inne och håller elementen halvljumma i "onödan".
Hej igen,RMU40, exakt vad är det man kan göra med den egentligen? Är det precis samma saker som displayen på pumpen?Hälsningar!-Johnny
Nibe kommer ALDRIG att skriva nåt i manualen som kräver att användaren ändrar inställningar annat än vid uppstart. Då kommer dom ju att framstå som mycket mer komplicerade än konkurrenterna...
Citat från: johnny2d skrivet 05 maj 2011, 21:44:15Tycker att min pump står och producerar en massa värme även fast vi har varmt inne och håller elementen halvljumma i "onödan".Titta i tråden "Alternativ rumsgivare Thermia". Genom att Thermia och Nibe har samma typ av reglering, så gäller samma egenhet även Nibe d.v.s. kompressorn startar vid 2°-3° övertemp trots aktiv rumsgivare.http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15197.0När jag skapade tråden 2007 hade inte Nibe någon funktion i bergpumparna för just extern rumstermostat.Nu finns den funktionen, och i 1245 under meny 1.9.2 justeras storleken påverkan, men jag har inte koll var rumstermostatens relä ska anslutas i Niben.Har hittat betydligt bättre och billigare trådlösa termostater än Honeywell, som jag har anslutit på bl.a. Nibe som ensam rumsenhet justerat kurvan vid övertemp.
Vad ska man ha för siffra på inomhus faktorn? Vad innebär värdet, står på 1 idag. Vad hände rom jag stället på 4?
Citat från: rallykalle skrivet 19 maj 2011, 18:25:54Vad ska man ha för siffra på inomhus faktorn? Vad innebär värdet, står på 1 idag. Vad hände rom jag stället på 4?Faktor 4 innebär att blir det 1 grad för varmt inne sänker vp börvärde på framledningen med 4 grader eller höjer om tvärtom.
Citat från: rallykalle skrivet 19 maj 2011, 18:25:54Vad ska man ha för siffra på inomhus faktorn? Vad innebär värdet, står på 1 idag. Vad hände rom jag stället på 4?Jag kör min på faktor 6 på sommaren men hade den på ca 4 i vintras och det kommer den att stå på till vintern igen.
Citat från: smurfen72 skrivet 19 maj 2011, 20:49:15Citat från: rallykalle skrivet 19 maj 2011, 18:25:54Vad ska man ha för siffra på inomhus faktorn? Vad innebär värdet, står på 1 idag. Vad hände rom jag stället på 4?Jag kör min på faktor 6 på sommaren men hade den på ca 4 i vintras och det kommer den att stå på till vintern igen.Varför högre siffra på sommaren, slår vädret om snabbare?Kan bytet från en 1a till en 6a förhindra kallras upplevelsen om kvällarna måntro?