0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vi skall inte glömma att tråden startade med förutsättningen att vi hade ett värmesystemsom verkar vara gjort för hög framledningstemperatur
Här skulle alltså vilket fabrikat på värmepump som helst fungera, som kan leverera någonstans mellan35 och 40 grader med tillräcklig effekt och då duger ju t.o.m. fast kondensering!
Om vi har ett ordentligt isolerat (och kanske dessutom "tungt")hus så tar det ett dygn eller mer innan ändringar i temperatur på utsidan överhuvudtaget märks på insidan.Det är ju ett typexempel på att mäta på ett ställe och styra på ett annat.
Jag har träffat mer än en ägare av värmepump som inte kan förstå varfördet än blir för kallt och än blir för varmt i olika rum, trots (eller rättare tack vare) att man öppnat allatermostater precis som tillverkaren/installatören sagt. Jag tror jag kan förstå varför
Nu var det ju så att trådskaparens hus av allt att döma hade ett högtemperatursystem.Att i ett sådant läge slänga ut sin elpanna, som ju är bra på att åstadkomma höga temperatureroch se'n köpa en värmepump som inte lämpar sig för höga temperaturer verkar väl inte så bra?Att sedan diskussionen spårat iväg åt lite olika håll sedan dess är ju en annan femma.Två vägar verkar finnas framåt om man skall ha värmepump i detta fall, antingen bygga omtill lågtemperatur eller se till att något "hjälper" värmepumpen med att åstadkomma de högaframledningstemperaturerna samt skyddar värmepumpen från allt för höga returtemperaturer.