Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/luft trots befintligt vattenburet system?  (läst 13502 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sambuccashake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Detta kanske är lite som att svära i kyrkan men hör mitt resonemang:

Efter att ha genomlidit den första vintern i huset har vi märkt av
det gamla husets tillkortakommanden avseende isolering och gamla fönster.

Kalla golv (kallras från skurklossen!), kalla väggar osv gjorde att trots att vi öste på värmen rejält blev det aldrig behagligt.

Trivselfaktorn låg trots ENORM gasräkning, kort sagt en synnerligen otrevlig upplevelse.

Jag kommer givetvis adressera de gamla fönsterna som första insats och har även tagit kontakt med en sprutisolerare för att undersöka huruvida man kan isolera bjälklaget mellan källare och entréplan för att i första hand avhjälpa de kalla golven.

MEN:
Som jag skrev här ovan så blev det aldrig behagligt trots att vi lät elementen jobba friskt varpå jag gärna vill få uppleva lite mer "direkt" värme och då är ju luftvärmepumpen ett billigt alternativ.

Vad säger panelen? Är jag korkad som ens leker med tanken att ha en luftvärmepump när jag redan har ett vattenburet system?

Har givetvis kikat på luft/vatten men om vi bortser från den synnerligen väl tilltagna prislappen återstår ju problemet med den "upplevda värmen".

Fakta om huset:
1½-plans tegelhus på 120 m2
Ligger i Skåne
Boytan fördelad på 80 + 40,
Biytan är ouppvärmd källare samt nyisolerad vind
Byggt 1910
Värmekälla, gaspanna

Funderingar och förslag mottages tacksamt.

Passar även på att säga hej till alla då jag lurkat här en längre tid och men först nu registrerat mig. verkar vara synnerligen imponerande kompetens som går att finna här.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/luft trots befintligt vattenburet system?
« Svar #1 skrivet: 09 juni 2009, 16:46:24 »
LLVP hjälper knappast mot kallras, du mÃ¥ste nog Ã¥tgärda fönstrena, som du är inne pÃ¥. Prova en vinter till med bättre fönster och isolerade golv. Gasräkningen Ã¥tgärdas med jord- eller bergvärme, he he.  :D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sambuccashake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Luft/luft trots befintligt vattenburet system?
« Svar #2 skrivet: 09 juni 2009, 21:19:24 »
Som skÃ¥ning med liten (dessutom extremt gammal och därmed tjusigt uppväxt) tomt sÃ¥ faller dessvärre bÃ¥de bergvärme och jordvärme bort...    :'(

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/luft trots befintligt vattenburet system?
« Svar #3 skrivet: 09 juni 2009, 22:04:52 »
Jag skulle nog ändå på sikt byta ut gaspannan mot en värmepump, luft/vatten i så fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft/luft trots befintligt vattenburet system?
« Svar #4 skrivet: 10 juni 2009, 08:54:03 »
För att ha råd med värmepumpen skulle du kunna vänta med fönsterbytet.
Har du kopplade tvåglasfönster kan nya tätningslister i karmen vara en stor hjälp, men ännu större effekt kan du få om du sätter dammtätningslister mellan de två glasens bågar.
Det gjorde vi och upplevde en stor skillnad - har inte en tanke på att byta fönster idag.

Fixa också skurklossen, och överväg en billig avfuktare i källaren, den både avfuktar källaren och värmer litegrann, vilket i sin tur gör golven midre kalla.

En billig första åtgärd åt de stora problemen gör att du har råd med en luft/vattenvärmepump - och att du sedan kan åtgärda de största kvarvarande bristerna med pengarna du tjänar på värmepumpen varje år.

Har du råd, fixa både fönster, golv och skaffa värmepump direkt, speciellt om ni avser bo kvar länge.
Räntorna lär i vart fall inte bli lägre än nu.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sambuccashake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Luft/luft trots befintligt vattenburet system?
« Svar #5 skrivet: 10 juni 2009, 11:05:48 »
Hej Rickard och tack för din respons!

Jag har inte för avsikt att byta mina gamla fönster då de är väldigt fina och tidstypiska.
(Ett q-märkt hus förhindrar mig även rent teoretiskt att göra något annat än renovera)
Ska dock byta ut alla lister osv så att jag verkligen får dem täta.

Skurklossens drag har jag tillfälligt stävjat genom att peta in isolering.
Dock kvarstår det faktum att det någonstans (kan inte varit källaren för så kallt är där inte) kommer väldigt kall luft. Hoppas att isoleringsfolket kan komma med ett bra alternativ där för att verkligen få tätt och avhjälpa de kalla golven.
Dock en bra idé det här med avfuktaren!
Jag har funderat på en sådan i tidigt skede men sedan glömt bort det.
(var ett tag inne på att sätta in en fläktkonvektor i källaren men en avfuktare borde räcka)

Gaspannan är åldersstigen och fasen vet om den verkligen uppför sig optimalt så när den dör (eller jag springer på en bra deal på en luft/vatten) så åker den ut.
Svågern min är rörläggare så jag hoppas och tror att jag inte behöver betala ockerpris för själva installationen av värmepumpen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft/luft trots befintligt vattenburet system?
« Svar #6 skrivet: 11 juni 2009, 09:00:29 »
När det blir kallt ute kan det vara en god ide att hyra/låna en IR-kamera (Värmekamera) och kolla runt kring grunden, fönstren, dörrarna mm för att hitta eventuella draghål som kyler golvet i markplan.
Titta med kameran både utifrån och inifrån, då hittar du både värmeläckage och draghål.
Finns spånisolering i väggarna brukar det vara ihopsjunket, speciellt under fönster och längst upp i väggarna.
Kan vara en god ide att fylla på spån i väggarna och skumma under fönster.
Med en sån kamera kan du hitta alla värmeläckage och kalldrag på några minuter.
Notera noga var det läcker, och åtgärda efter besiktningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Luft/luft trots befintligt vattenburet system?
« Svar #7 skrivet: 11 juni 2009, 22:26:31 »
Hur fyller man på spån?

Kommer man åt från vinden??

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft/luft trots befintligt vattenburet system?
« Svar #8 skrivet: 12 juni 2009, 06:52:30 »
Ja, det brukar vara öppet så att man kan hälla ned spån i väggarna.
Dock inte så att det kommer in under fönster.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sambuccashake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Luft/luft trots befintligt vattenburet system?
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2010, 09:23:00 »
Knuffar upp denna tråden igen då den osedvanligt kalla vintern aktualiserat ämnet igen.

Har mätt runt lite temperaturer i vardagsrummet (där vi oftast befinner oss) och konstaterar snabbt att den kalla upplevelsen helt och hållet beror på att värmen sticker upp i taket (högt till tak) och golven är svala.

T.ex. skiljer det flera grader mellan huvudhöjd (mätt 1,80) och golvet.

Jag vill liksom få ner den värmen mot golvet så att man kan njuta av den värme man faktiskt tillför huset!

(Gaspannan är för övrigt bytt mot en ny)

Utloggad ytterhalla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1145-12 Installerad Oktober 2009
SV: Luft/luft trots befintligt vattenburet system?
« Svar #10 skrivet: 11 januari 2010, 09:51:58 »
Dammtätlister mellan fönsterna låter vettigt.Var köpte du dom? :)

Utloggad Sambuccashake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Luft/luft trots befintligt vattenburet system?
« Svar #11 skrivet: 11 januari 2010, 10:02:23 »
De finns i alla byggbutiker.

Efter att ha läst lite om elementfläktar så blev jag lite sugen på att köpa lite datorfläktar och bygga själv.

Suger upp den kalla luften från golven och passerar denna genom elementet.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Luft/luft trots befintligt vattenburet system?
« Svar #12 skrivet: 11 januari 2010, 10:09:51 »
De finns i alla byggbutiker.

Efter att ha läst lite om elementfläktar så blev jag lite sugen på att köpa lite datorfläktar och bygga själv.

Suger upp den kalla luften från golven och passerar denna genom elementet.

Varför inte köpa en taklampa med fläkt, då pumpar du ner värmen i taket och får genast jämnare temp i rummet. Mycket mycket billig lösning.

Utloggad Sambuccashake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Luft/luft trots befintligt vattenburet system?
« Svar #13 skrivet: 11 januari 2010, 10:31:55 »
Den dagen det säljs en snygg taklampa med fläkt som inte obönhörligen tar en tillbaka till 80-talet så är jag på. ;)

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Luft/luft trots befintligt vattenburet system?
« Svar #14 skrivet: 11 januari 2010, 14:21:19 »
Den dagen det säljs en snygg taklampa med fläkt som inte obönhörligen tar en tillbaka till 80-talet så är jag på. ;)

Aj aj så flärden gäller före värmekomforten aja baja.... ::)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!