0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Keld skrivet 06 juni 2009, 16:46:28Citat från: MGKea skrivet 06 juni 2009, 15:47:48Jag tycker att en löntagare i stort alltid nallar på arbetsgivaren genom att komma lite senare, gå lite tidigare mm mm mm....Det är ju en fråga om ledarskap!Det tror jag inte! Löntagare är ögontjänare!
Citat från: MGKea skrivet 06 juni 2009, 15:47:48Jag tycker att en löntagare i stort alltid nallar på arbetsgivaren genom att komma lite senare, gå lite tidigare mm mm mm....Det är ju en fråga om ledarskap!
Jag tycker att en löntagare i stort alltid nallar på arbetsgivaren genom att komma lite senare, gå lite tidigare mm mm mm....
Citat från: MGKea skrivet 07 juni 2009, 10:39:30Citat från: Keld skrivet 06 juni 2009, 16:46:28Citat från: MGKea skrivet 06 juni 2009, 15:47:48Jag tycker att en löntagare i stort alltid nallar på arbetsgivaren genom att komma lite senare, gå lite tidigare mm mm mm....Det är ju en fråga om ledarskap!Det tror jag inte! Löntagare är ögontjänare!Till skillnad mot våra fantastiska direktörer då?? //gulag
Då man sen hör anställda som klagar på att dom missar en ledig dag och vill ha extra kompensation och övertidsersättning blir man bara less.
Det finns ju en viss risk en denna debatt blir lätt infekterad och någon egentlig sanning finns nog inte. Att säga att löntagare är lata och smitare är lika lite sant som att småföretagare är skattesmitare.Vad jag däremot tror är att vanliga löntagare aldrig skulle acceptera att jobba under de förhållanden som råder för en stor mängd småföretagare. Lång arbetsdagar, alltid vara beredd att ställa upp för kunden, semester i mån av tid, oftast ingen, lediga helger - glöm det, sjukskrivning - det funbkar inte, administration får fixas på kvällar och helger, lagar och regler som gör livet en pina, A-kassa - ja om ditt företag konkar kan du under vissa förhållanden få A-kassa men annars inte osv osv och det till en lön som de flesta arbetstagarer aldrig skulle acceptera. Som grädde på moset får företagaren betala den första tidens sjuklön oavsett vad den anställde har för skäl för sin sjukfrånvaro. Bakis - arbetsgivaren betalar, bara less och sjukskriven - arbetsgivaren betalar, skadat menisken i en korpmatch - arbetsgivaren betalar, skönhetsoperation - arbetsgivaren betalar.Egentligen konstigt att småföretagare alls anställer personal. Det är rena självmordsuppdraget.Då man sen hör anställda som klagar på att dom missar en ledig dag och vill ha extra kompensation och övertidsersättning blir man bara less.
...... Detta hade då heller inte påverkat årsarbetstiden vilket hade varit till fördel om nu inte borgarna hade ändrat på detta. Mvh Raffen.
Citat från: Thomas59 skrivet 07 juni 2009, 18:00:47Då man sen hör anställda som klagar på att dom missar en ledig dag och vill ha extra kompensation och övertidsersättning blir man bara less. Hej Thomas59! Ja det är ju synd att du blir less Thomas, alternativet hade väl lika gärna kunnat vara att annandag pingst hade fått vara kvar och där medarbetarna då hade fortsatt att få vara lediga den dagen med helgdagslön. Detta hade då heller inte påverkat årsarbetstiden vilket hade varit till fördel om nu inte borgarna hade ändrat på detta. Mvh Raffen.
Citat från: Thomas59 skrivet 07 juni 2009, 18:00:47Det finns ju en viss risk en denna debatt blir lätt infekterad och någon egentlig sanning finns nog inte. Att säga att löntagare är lata och smitare är lika lite sant som att småföretagare är skattesmitare.Vad jag däremot tror är att vanliga löntagare aldrig skulle acceptera att jobba under de förhållanden som råder för en stor mängd småföretagare. Lång arbetsdagar, alltid vara beredd att ställa upp för kunden, semester i mån av tid, oftast ingen, lediga helger - glöm det, sjukskrivning - det funbkar inte, administration får fixas på kvällar och helger, lagar och regler som gör livet en pina, A-kassa - ja om ditt företag konkar kan du under vissa förhållanden få A-kassa men annars inte osv osv och det till en lön som de flesta arbetstagarer aldrig skulle acceptera. Som grädde på moset får företagaren betala den första tidens sjuklön oavsett vad den anställde har för skäl för sin sjukfrånvaro. Bakis - arbetsgivaren betalar, bara less och sjukskriven - arbetsgivaren betalar, skadat menisken i en korpmatch - arbetsgivaren betalar, skönhetsoperation - arbetsgivaren betalar.Egentligen konstigt att småföretagare alls anställer personal. Det är rena självmordsuppdraget.Då man sen hör anställda som klagar på att dom missar en ledig dag och vill ha extra kompensation och övertidsersättning blir man bara less. Du har inte funderat på att bli löntagare istället?Det måste väl ändå finnas ngt som gör att du står ut i helvetet?!Min egna uppfattning är att det måste bli enklare att bli företagare och pappersarbete samt regler måste minskas, men att gnälla på sina anställda och kalla dem lata och odugliga visar knappast på egenskaper som utmärker en bra arbetsgivare...
Vad jag däremot tror är att vanliga löntagare aldrig skulle acceptera att jobba under de förhållanden som råder för en stor mängd småföretagare. Lång arbetsdagar, alltid vara beredd att ställa upp för kunden, semester i mån av tid, oftast ingen, lediga helger - glöm det, sjukskrivning - det funbkar inte, administration får fixas på kvällar och helger, lagar och regler som gör livet en pina, A-kassa - ja om ditt företag konkar kan du under vissa förhållanden få A-kassa men annars inte osv osv och det till en lön som de flesta arbetstagarer aldrig skulle acceptera.
Citat från: Thomas59 skrivet 07 juni 2009, 18:00:47Vad jag däremot tror är att vanliga löntagare aldrig skulle acceptera att jobba under de förhållanden som råder för en stor mängd småföretagare. Lång arbetsdagar, alltid vara beredd att ställa upp för kunden, semester i mån av tid, oftast ingen, lediga helger - glöm det, sjukskrivning - det funbkar inte, administration får fixas på kvällar och helger, lagar och regler som gör livet en pina, A-kassa - ja om ditt företag konkar kan du under vissa förhållanden få A-kassa men annars inte osv osv och det till en lön som de flesta arbetstagarer aldrig skulle acceptera. Småföretagaren får försöka trösta sig med att enligt en undersökning av Skatteverket bor egenföretagare i högre taxerade hus och äger dyrare bilar än löntagare med samma deklarerade inkomst.
Ja det kanske är en tröst men gissningsvis har egenföretagaren jobbat dubbelt så hårt och tagit betydligt större risker än löntagaren för att uppnå samma inkomst men företagandet är ju i stor utsträckning självvalt så dom får väl skylla sig själva då.
Citat från: Thomas59 skrivet 08 juni 2009, 20:21:57Ja det kanske är en tröst men gissningsvis har egenföretagaren jobbat dubbelt så hårt och tagit betydligt större risker än löntagaren för att uppnå samma inkomst men företagandet är ju i stor utsträckning självvalt så dom får väl skylla sig själva då.Det finns dock egenföretagare som trots slitet har förmåga att sätta guldkant på tillvaron. I samma artikeln som Skatteverkets ovan nämnda studie refererades berättades om en skatteprocess mot en åkare. Åkaren hade köpt en hembioanläggning på firmans bekostnad. När skatteverket hade synpunkter på detta hävdade åkaren att anläggningen var installerad i lastbilen. Så när åkaren slet med sina gruslass eller vad det nu kunde vara från arla morgon till särla afton så kunde han, medan han körde sina lass, samtidigt se på film. En typisk win-win situation som det heter på managementkonsultspråk. Den ende förloraren var väl trafiksäkerheten.
Och om jag fattar det rätt så vill Rickard åka privata resor med sin fyrhjuling och dra av för det på företaget.... inte mycket att orda om! Sedan tror jag att Vi bilägre inte köpt en fyrhjuling och kör runt i privataärenden för egna pengar. Tror de får låna en av tillverkaren/agenturen för provkörning. Så fungerar det för min kompis farsa som är motorjournalist. Om jag vore Rickard så skulle jag ligga på ATV om sponsring.