Räknade på att skaffa värmepump för några år sedan men då jag har direktel överallt så fick jag då fram kalkyler som visade på intjänandetider på över 20 år och det kändes ju inte så bra

Nu har ju elpriserna gått upp en del så jag tänkte börja om från början totalt. Har nog glömt ungefär allt jag lärde mig då tyvärr.
Är jag helt tokig om jag utgår från den installerade effekten på elelementen (9350W) och räknar på vattenburna element som klarar denna effekt vid dt35? Hittills har elelementen alltid klarat att hålla huset varmt
Det borde ju i sin tur innebära att jag behöver 55 grader plus ev förluster i rörsystemet som uttemp från VP i det värsta fallet. Förstår jag saker och ting rätt så borde jag kanske ha en liten acktank för att vara snällare mot VP:n om jag räknar så här.
Elförbrukningne ligger på runt 25000KW totalt, några datorer går dygnet runt men de ger ju värme så elelementen borde ju behöva gå lite mindre istället, svårbedömmt vad som är hushållsel och vad som är värme.
Huset är byggt på 60 talet, byggyta ca 45 m2. utbyggt på 90 talet med 80 m2 byggyta. Sen finns det ett uthus/hobbybod på 24 m2 som också ingår i det hela. Blir det en värmepump kommer den att placeras i boden så jag slipper ljudet inomhus. Är ca 5 meter mellan byggnaderna.