0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Hej Har inte plöjt hela tråden, men nackdelen med 95 oktan är att den innehåller etanol. Etanolen tar upp vatten, och vattnet kan leda till korrosion i förgasaren. Korrosionsprodukterna sätter sedan igen munstycken och annat. Jag brukar därför köra 98 i båtmotorn (har dock aldrig märkt någon skillnad i motoreffekt mot 95 oktan). Motorsågen går på Aspen.Förgasare är väl ofta pressgjutna i zink, och zink är väldigt korrosionsbenäget.MVH/Gano
Det är snarast mindre korrosionsrisk i och med låginblandningen av etanol i bensin. Bensin utan etanolinblandning kan inte ta upp något vatten alls, utan om det följer med vatten i bränslet lägger det sig i botten av flottörhuset och ligger kvar där och orsakar korrosion. Med etanolinblandning fördelar sig vattnet jämnt i hela mängden bränsle och förbrukas så småningom av motorn, det blir alltså inte kvar på undanskymda ställen i bränslesystemet.Etanolinblandningen kan ju jämföras med hur kunderna själva förr i tiden fick blanda K-sprit i bensinen vid behov.Även 98-oktanig bensin kan tidvis ha 5 % etanoltillsats, för att undvika problem med kondensvatten som samlar sig i mackarnas underjordiska tankar. Framför allt är det vintertid det förekommer.Beträffande korrosionsbenägenheten så är det stor skillnad mellan olika zinklegeringar, och mellan zinkdetaljer tillverkade på olika sätt. Korrosionsproblemen blir värre om legeringen innehåller några enstaka % koppar för att bli lättflytande i smält tillstånd och enkel att gjuta, de blir också värre om pressgjutningen är gjord på olämpligt sätt, t ex med för lågt tryck så att gjutgodset blir poröst. Ibland kan det förekomma att man är tvungen att gjuta med tryck i lägsta laget för att få komplicerade gjutformar att hålla.