0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag funderar också på om man skulle justera ner ett par termostater. Ex i sovrummen. Då borde ju deltaT minska i och med att mindre värme avges i dessa element. Men då sjunker väl verkningsgraden också?
Citat från: THE skrivet 26 april 2009, 15:12:49Jag funderar också på om man skulle justera ner ett par termostater. Ex i sovrummen. Då borde ju deltaT minska i och med att mindre värme avges i dessa element. Men då sjunker väl verkningsgraden också?Nix, det där hjälper inte, deltaT är i princip enbart beroende på flödet. Skulle du strypa på några radiatorer så kommer deltaT fortfarande vara högt. Skillnaden blir att gångtiderna blir kortare.
Har du någon koll på vad dt var med din tidigare värmekälla?Vad har du för dt vid VV-laddning?
Förklara för mig som inte förstår. Jag tänker så här: Om jag drar ner på termostaten så avger radiatorn inte lika mycket värme. Det borde innebära att varmare vatten fortsätter framåt i slingan. Fel?
DeltaT över VP:n beror på flödet och effekten som VP:n pumpar in i värmebäraren. För att DeltaT ska bli mindre måste antingen flödet öka eller effekten som VP:n pumpar in minska. Effekten från VP till värmebäraren är konstant så det enda man kan ändra är flödet.
Citat från: Carl N skrivet 26 april 2009, 21:52:15DeltaT över VP:n beror på flödet och effekten som VP:n pumpar in i värmebäraren. För att DeltaT ska bli mindre måste antingen flödet öka eller effekten som VP:n pumpar in minska. Effekten från VP till värmebäraren är konstant så det enda man kan ändra är flödet. Är effekten från VP till värmebäraren verkligen konstant? Nu har jag ca +6 grader på inkommande köldbärare. På vintern tar man ju ut mer värme ur hålet och tempen i hålet borde då sjunka. Och sedan sjunker väl tempen i hålet något allmänt under de första åren? Det borde resultera i sämre verkningsgrad. Fel? Om jag har rätt, hur mycket kan det påverka deltaT? Eller är uteffekten från kompressorn konstant, men mera tillskott används?