0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: hplp skrivet 13 april 2009, 22:11:13Om jag minns rätt så har aluminium, efter koppar den bästa värmeledningen. Värmeledningsförmåga i W·m-1·K-1Silver 427 Koppar 398 Guld 315 Aluminium 204 Mässing 111 Platina 70 Invar 16 Vismut 8,5 Glas 1 Vatten 0,6 Luft 0,026 Ull 0,05
Om jag minns rätt så har aluminium, efter koppar den bästa värmeledningen.
@ hplpJa, men som det ser ut har han fått godkänt sin patent. Det är alltså inte vettigt att diskuter det här. Du får ringa till patentverket i Tyskland och diskutera "uppfinningen" med dom.patentnumret är: DE 100 62 001 B4 2005.07.07 Det var inte min avsikt att ifrågasätta eller diskutera om vederbörande har patent på eller ej. Har någon fått patent är det bara att hoppas denne får minst pengarna tillbaka för vad det kostar, och i Sverige är det ingen liten kostnad. Sen kan vi lämna det här med patent eller ej därhän för det har ingenting med en produkts funktion att göra. Jag som inte kan räkna skall så snart jag får tid utföra experiment och söka klarhet. Några ideér om hur man lämpligast utför ett dyligt?
Hej RolandDu gillar ju att räkna, kan du göra så att du tänker dig en normal vägg och sätter på en skiva utanpå den väggen med den beskrivna luftspalten doc utan folien och sen räknar på värmeförlusten för den väggen.Sen kan du göra om samma räkning igen men den gången med folie så man kan få en uppfattning av hur stor skillnad det blir.MVHMesser
Nu kommer jag ihåg, år 2005 kallades detta för ufo-material och utlöste ganska stora gräl på ett annat forum.Där som nu var det en nyanländ medlem som drog igång det hela genom att puscha för ett "nytt" material.Undrar om Ewald gick under signaturen Jap på detta forum....? Diskussionen från 2005 nedan:http://www.byggahus.se/forum/isolering/50097-rymdisolering-scansulate-airflex.html
Christoph Schwan har ju patent på det, så jag vet inte om vi t.ex. skulle kunna tillverka skivorna och sälja dom
@ MGKeaVad jag vet kan man inte ens köpa dom genast.Jag vill kunna bedöma om konstruktionen fungerar, dvs hitta ett sätt hur jag ska räkna. Kanskekan man testa den. Köpa gipsskivor (eller ngt liknadne), klistra upp en aluminiumfolie och montera det på träregler på en försöksvägg.. och sen mäta respektive räkna fram hur U-värdet förbättrades ??