0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejLite info om nasa's isoleringhttp://www.vk.se/Article.jsp?article=252492http://www.byggvarlden.se/energi_miljo/article539149.ece?service=print
Varför är lamellerna på en luft-förångare av aluminium? Även om de inte är blanka så stöter de i så fall bort hälften av den värme den förväntas föra bort. De borde varit målade i matt svart. Någon som är patentsugen?
Om jag minns rätt så har aluminium, efter koppar den bästa värmeledningen.
Citat från: hplp skrivet 13 april 2009, 22:11:13Om jag minns rätt så har aluminium, efter koppar den bästa värmeledningen. Värmeledningsförmåga i W·m-1·K-1Silver 427 Koppar 398 Guld 315 Aluminium 204 Mässing 111 Platina 70 Invar 16 Vismut 8,5 Glas 1 Vatten 0,6 Luft 0,026 Ull 0,05
Christoph Schwan Zeit:13.04.2009 23:17:36 1106333 Das Patentamt hat gründlich recherchiert. Es ging bis in das Jahr 1920 zurück. Ich hatte kich mit etlichen Entgegenhaltungen auseinanderzusetzen. Die Reflexion habe ich wirklich nicht erfunden. Das man das aber im Bauwesen zur Energieeinsparung einsetzen kann, war offensichtlich neu. Ich bin mir allerdings sicher, dass auch andere schon derartige Ideen hatten. Sie haben sie aber nicht zum Patent angemeldet. Schon Jahre zuvor habe ich selbst bei meinen Bauwerken mit bestem Erfolg reflektierende Stoffe eingesetzt. Das hat immer gute Erfolge gebracht. Aber erst etwa zehn Jahre später habe ich das Patent angemeldet. Det var Schwans Kommentar på frågan om den där patenten som han har. Han sade alltså att patentverket har kollat sin idé noga och dom kollade också alla patent tillbacka till året 1920. Men det fanns ingen som har patenterat den där idéen att man kan använda den där folien istället för en värmeisolering. Han vill inte utsluta att det kanske fanns flera som har (haft) samma idé, men ingen har patenterat den.Om jag inte är felunderrättad så är inte sådant som är allmänt kännt patenterbart . Ingen har patent på cykeln f ex.Det finns skummgummi-isolering till motorrum att köpa på Micro, Biltema, där den ena sidan har en folie som värmesköld. Vi har räddningsfiltar efter samma princip. Det finns hur mycket som helst om man tänker efter. Att det inte finns på hus kan vara att ingen tänkt på det tidigare. Det kan också ha andra förklaringar.
Känner du till Stefan Boltzmanns lag ? Känner du till Kirchhoffs lag ?