0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
men hur går det till? och hur kan man undvika det?återkommer med rapport om hur det blir efterhand.Tillägg efter lite tänk:skiktning ändrades efter att jag sänkt vv-temp t 50 grader - då kom ju 50-gradigt vatten in från toppen av tanken och blandades med 56-gradigt - och vips omrörning i tanken!Frågan är om jag nu som jag tänkt helt kan stänga av VP för att låta solen sköta all uppvärmning fram till i höst? hur gör jag? får läsa på i VPs instruktioner
en timma efter solen slutade ladda och jag hade satt vv-prioritet på VP på låg (dvs bara VP för vv-prod) så noterade jag att tankens fina skiktning med 28 ºC i botten och 56 ºC i toppen försvann och botten blev plötsligt 48 ºC medan toppen hade gått ner t 50 ºC.
Nej, så menar jag inte. Du har en VP som suger i botten på tanken och levererar varmvatten längre upp på samma tank eller hur? När VP arbetar kommer skikter mellan varmt och kallt att flyttas nedåt och till sist tar det riktigt kalla skiktet slut. Har jag fel?mvh
Guran hur menar du? ska man göra alla de manövrarna el bara en i taget?
Citat från: Kall Kyl skrivet 12 april 2009, 01:06:49Nej, så menar jag inte. Du har en VP som suger i botten på tanken och levererar varmvatten längre upp på samma tank eller hur? När VP arbetar kommer skikter mellan varmt och kallt att flyttas nedåt och till sist tar det riktigt kalla skiktet slut. Har jag fel?mvhvet ärligt talat inte var vp får sitt vatten fr tanken, ska kolla med vvs-are.om den nu tar vatten fr botten, hur gör man för att optimera tankens verkningsgrad sommartid?lönar det sig att be vvs-are koppla om ledningarna? Ska man koppla bort vp enl gurans anvisningar nu när det är soligt, dvs dra ner på rumstemp t 18 ºC/ vv-temp t 45 ºCvad är förresten vv hysteres 10 ºC? innebär det att vp inte börjar producerar vv förrän vid 45-10=35 ºC?