0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej !!Jag har också golvvärme och jag körde igång den i höstas så hade jag bara elparton idrift, flödet till golvet var högt och förstörde skitningen så elpatronen gick väldigt ofta, fick strypa på en kulventil till golvvärmen så nu fungerar det bättre..Men även då l/v pumpen går tar den från botten av tanken och laddar till toppen och då blir ju hela tanken varm så då skiktar sig tanken inte mer än ett par grader..Solen laddar från botten och värmer nästan gratis hela tanken ca 20 grader på en dag,,Elpatronen blev avstängd i början på mars och l/v pumpen går nu knappt några timmar på natten.Skiktningen med solvärmen är jämnvarmt i hela tanken..Take care.
hej klok man ..låter om han fattar vad han håller på med."Felet" med solslinga är just detta allt vatten blir "jämvarmt" i tanken då värmen inte stiger obemärkt i tanken utan vattnet snurrar runt på egen hand...det blir skit svårt att få till en bra skiktning av tankensen hjälper värmen till huset till att snurra vattnet i tanken,låga flöden är precis som han skriver väldigt viktigt.
Undrar varför tempen i fångarna var så hög idag.
Jag kan inte se att sjönära skriver vad han har för diff någonstans.Att ändra flödet, och därmed medeltemperaturen, inom rimliga gränser, påverkar inte effekten nämnvärt.mvh
mellan 50 i tank och 70 i fågarna så är det väl 20grader eller ? fast å andra sidan så 50från tank 60 in och 70 i solfångaren...Jag tolkar det inte som att han mätt 50 och 70ºC samtidigt. Först var det 50 i tanken och senare på dagen, när solen var som bäst, var det 70 ut från solfångaren. Jag tappar ca5 grader över vvx vid 3kW och 350 l/minut, sjönära har nog samma vvx så det kan ligga 5-10 grader över den beroende på flöde och effekt.
sen så är vacumrören mindre känsliga för hög temp,men lika fullt så ger det visst effekt
tycker jag fått mothugg då jag med flit styr mitt system för att alltid topp ladda in min 50 grader i tanken skälet skulle visst va att jag tappar väldigt mycket effekt ...host host