Hej,
Jag har inget högtemp system. När det var -15 grader i vintras hade jag en framledningtemp på ca 53-55 grader.
Det jag dock har är knäppningar i några element när värmen slår på, samt troligtvis inte så mkt vattenvolym i elementen. Knäppningarna hoppas jag bli av med mha volymtanken.
Känner mig dock fortfarande lite osäker på 11kw pumpen, tror den är lite för stor. Funderar på att be honom gå ner till en 9kw pump. Alternativet är, som ni föreslår, att ta en större volymtank till 11kw pumpen.
Undrar även varför båda IVT installatörerna vill koppla in volymtanken och värmepump med bypass. De pratade både om att det handlar om att få rätt flöde över värmepumpen. Vet ni varför IVT verkar vilja koppla in sina volymtankar med bypass? För mig låter det som om installatören är osäker på om han kan få rätt flöde över värmepumpen om man kopplar volymtanken i serie med värmepumpen och därför så väljer dom bypass lösningen, stämmer det? Jag antar att de två cirkulationspumparna i bypass lösningen ger installatören ytterligare en frihetsgrader.
Såg förresten från era signaturer att ingen av er har en IVT värmepump- är det bara en tillfällighet?
Glad påsk