Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Överdimensionerad värmepump bra eller dÃ¥ligt?  (läst 11387 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad markus_s

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Skulle behöva lite råd. Har försökt prata med kundsupport på IVT men blev inte klok på deras svar.

Ska installera bergvärme. Har ett hus i stockholm med en årsförbrukning på ca 28000 kwh inklusive varmvatten, men exklusive hushållsel. Har även utbyggnadsplaner på ca 40 kvm extra inom ca 5år.

Har nu fått två offerter på IVT Greenline HT plus med volymtank pga enkelrörs system.

Ena leverantören har föreslagit en 11kw pump, borrdjup 200m och 120 liter volymtank med extra cirkulsationspump, och där man har antagit en förbrukning på 34000 kwh exklusive hushållsel.

Den andra har föreslagit en 9kw pump, borrdjup 160meter och en 300liters volymtank med extra cirkulationpump, och där man antagit en förbrukning på 30 0000 kwh exklusive hushållsel.

OBS - har fått samma pris ca 155 000 kr från bägge leverantörerna.

Min frågor är:

Ska man gå på 11kw pumpen som idagsläget är överdimensionerad eller ska man gå på 9kw pumpen?

Hur mkt kan man anta att en utbyggnad på 40kvm med dagensbyggstandard ökar energiförbrukningen?

Är det onödigt att räkna med en tillbyggnad som ändå inte kommer att inträffa förän om 5år?

Tacksam för svar Macke

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Överdimensionerad värmepump bra eller dåligt?
« Svar #1 skrivet: 08 april 2009, 14:31:53 »
Men tanke på priset för båda offerterna så ta den installatören som offererar 200 m borra, 40 m borra kostar ca 10 kkr.

Tänker du tilläggsisolera befintligt hus i samband med utbyggnaden så kanske en 9 kW VP räcker, annars behöver du en 11 kW VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Överdimensionerad värmepump bra eller dåligt?
« Svar #2 skrivet: 08 april 2009, 16:13:27 »
som sagts..
Prioritera borrdjupet..det är det som genererar energin.
tycker kanske att du skulle kolla om tillägget för en större tank till den "stora" offerten är överkommligt.
ju större tank, ju mindre drabbas du av överdimensioneringen  ;)

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad markus_s

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Överdimensionerad värmepump bra eller dåligt?
« Svar #3 skrivet: 09 april 2009, 07:09:23 »
Jag tror jag förstår hur ni resonerar - kör på stort borrdjup, det är ju trots allt samma pris.

11kw installatören säger att dagens bergvärmepumpar är gjorda för att klara av många start och stopp, dvs problemet med att kompressorn går sönder pga av många start och stopp gäller endast äldre värmepumpar, och detta skulle enligt honom medföra att den idag något stora värmepumpen (11kw) inte är något problem för oss.

Någon som vet om detta stämmer?

Angående storleken på volymtanken så har jag för mig att jag läst på forumet om att man ska ha 25liter/kw:s värmepump i en volymtank, men enligt installatören av 11kw pumpen skulle dock en 120 liters volymtank räcka då även volymen på mina 16st enkelrörselement ska räknas med.

Hur stämmer installatörens resonemang kring detta? 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Överdimensionerad värmepump bra eller dåligt?
« Svar #4 skrivet: 09 april 2009, 12:51:35 »
Angående antal starter så får tiden utvisa om han har rätt. Men jag tror att fler start/stopp sliter mer, även på en modern värmepump.

Angående volymen så kan man räkna med radiatorernas volym så en 120 liters tank kan säkert räcka. Sen kan man ha den som knäpptank också och då gäller att ju större ju bättre reducerar den knäppningar i systemet. Ha koll på att den kopplas in rätt, på stigaren i serie efter VP med inlopp i toppen och utlopp i botten.
« Senast ändrad: 09 april 2009, 12:56:39 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Överdimensionerad värmepump bra eller dåligt?
« Svar #5 skrivet: 09 april 2009, 14:32:57 »
Hej

Visst är det så att varje start sliter en aning på kompressorn, frågan är ju bara hur mycket.

Om man läser bl a under FAQ här på forumet, så är en modern kompressor för värmepumpar dimensionerd för att klara ca 420 000 starter.
Det innebär att även om pumpen skulle starta 10 000 ggr per år, skulle den hålla i 42 år.

Så om pumpen håller 40 eller 50 år pga starterna är väl ganska ointressant, enligt fabrikanterna är det helt andra saker som sätter stopp för den, typ dålig smörjning, höga tryck och temperaturer mm.

//Ronnie
« Senast ändrad: 09 april 2009, 14:37:28 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Överdimensionerad värmepump bra eller dåligt?
« Svar #6 skrivet: 09 april 2009, 15:58:02 »
Om man läser bl a under FAQ här på forumet, så är en modern kompressor för värmepumpar dimensionerd för att klara ca 420 000 starter.
Det innebär att även om pumpen skulle starta 10 000 ggr per år, skulle den hålla i 42 år.

Intressant, undrar om det vekligen blir så i praktiken.
Den större VP:n går ju färre timmar totalt, det borde öka livslängden. Större VP kan ju bättre hålla huset varmt även om man samtidigt tar ut mycket tappvarmvatten.
Jag skulle välja den större.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Överdimensionerad värmepump bra eller dåligt?
« Svar #7 skrivet: 09 april 2009, 21:35:08 »
Det viktigaste är att ha sÃ¥ stora och mÃ¥nga radiatorer sÃ¥ att de orkar göra av med alla kW som pumpen ger vid högst sÃ¥ där 50 graders vatten. Jag har en för stor pump för de radiatorer jag har och skulle det bli riktigt kallt (-30 grader eller -25 och blÃ¥st) kommer det krävas sÃ¥ hög vattentemperatur att pumpen kommer att slÃ¥ av pga för hög retur. DÃ¥ stannar VP och det blir bara elpanna  :(. Som tur är har det inte varit i närheten än pÃ¥ de tvÃ¥ Ã¥r jag kört pumpen.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad markus_s

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Överdimensionerad värmepump bra eller dåligt?
« Svar #8 skrivet: 09 april 2009, 22:43:35 »
Hur vet man om man riskerar att fÃ¥ för hög retur temperatur? Finns det vissa elementtyper som är extra dÃ¥liga pÃ¥ att leda bort värme?  Jag har t ex 70tals element, tror de kallas rörelement, och de är rätt smÃ¥ sÃ¥ jag tror inte de leder bort sÃ¥ väldigt mkt värme.  I och för sig sÃ¥ har jag ju 16 st element och en golvslinga i ett av rummen.

Eller är det sÃ¥ att värmepumpen kopplade mot volymtanken, ihopkopplade enligt vad installatören kallar "by pass",  med en extra cirkulationspump, löser problemet med för hög retur temperatur? 


Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Överdimensionerad värmepump bra eller dåligt?
« Svar #9 skrivet: 09 april 2009, 22:54:19 »
Varje element kan lämna ifrån sig en viss mängd värme vid en viss framledningstemperatur.
Ju fler och ju större element, ju lägre framledningstemperatur behövs för att huset ska bli lagom varmt.

Har du bara ett litet elemnt i varje rum behövs kanske 60º på vattnet för att få 20º i rummet.
Dubblar du antalet element, kan du få 20º i rummet med betydligt lägre temperatur på vattnet.

Ju större volym vatten son cirkulerar i varje rum, ju lägre framledningstemperatur behövs för att få samma rumstemperatur.

Är elementen dimensionerade för oljeeldning, är de ofta anpassade för runt 50º vid noll grader ute.
Med värmepump vill man helst klara 10-15 minusgrader med 50º på framledningen, och gärna ännu lägre temperatur.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2728
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Överdimensionerad värmepump bra eller dåligt?
« Svar #10 skrivet: 09 april 2009, 23:03:09 »
Om man läser bl a under FAQ här på forumet, så är en modern kompressor för värmepumpar dimensionerd för att klara ca 420 000 starter.
Det innebär att även om pumpen skulle starta 10 000 ggr per år, skulle den hålla i 42 år.

Intressant, undrar om det vekligen blir så i praktiken.
Den större VP:n går ju färre timmar totalt, det borde öka livslängden. Större VP kan ju bättre hålla huset varmt även om man samtidigt tar ut mycket tappvarmvatten.
Jag skulle välja den större.


Fel, fel, fel...

på många sätt!

-Tror som Carl att det är antalet starter som slutligen begränsar livslängden. När smörjningen börjar bli dålig, tätningen sämre etc etc, dvs då pumpen åldras. Det är då antalet starter blir utslagsgivande.

-En för stor pump går kortare perioder och får naturligtvis fler starter. När det var som kallast i vintras gick min lilla Ecoair 105 20-22tim/dygn. Då blev det inte många starter.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Överdimensionerad värmepump bra eller dåligt?
« Svar #11 skrivet: 10 april 2009, 07:42:57 »
Hur vet man om man riskerar att fÃ¥ för hög retur temperatur? Finns det vissa elementtyper som är extra dÃ¥liga pÃ¥ att leda bort värme?  Jag har t ex 70tals element, tror de kallas rörelement, och de är rätt smÃ¥ sÃ¥ jag tror inte de leder bort sÃ¥ väldigt mkt värme.  I och för sig sÃ¥ har jag ju 16 st element och en golvslinga i ett av rummen.

Eller är det sÃ¥ att värmepumpen kopplade mot volymtanken, ihopkopplade enligt vad installatören kallar "by pass",  med en extra cirkulationspump, löser problemet med för hög retur temperatur? 


Ajdå, du har högtempsystem tror jag, iofs så fixar HT+ 65 ºC på framledningen med kompressor och det behövs troligen.

Den där bypass-kopplingen förämrar egentligen situationen, den gör att du måste ha lite högre flöde över radiatorerna än över VP:n och därmed får du lite lägre famledningstemp på radiatorerna än vad VP:n ger. (Högre flöde på VP:n än över radiatorerna ger hög retur problem.)

I ditt fall skulle jag nog vilja ha volymtanken i serie med VP:n på stigaren utan bypass och utan extra cirkpump. De där rörelementen misstänker jag har dessutom låg vattenvolym så jag tror inte en 120 l tank räcker, speciellt inte till en 11 kW VP.
« Senast ändrad: 10 april 2009, 07:46:01 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Överdimensionerad värmepump bra eller dåligt?
« Svar #12 skrivet: 10 april 2009, 07:53:25 »
Förutom slitaget så producerar kompressorn i stort sett ingen upptagen energi alls under tryckuppbyggnadsfasen....dvs, vid var start så är VP-en mycket ineffektiv.

Helt klart sliter starterna...inte bara pÃ¥ kompressor,utan även pÃ¥ tex expansionsventil  och mjukstartsrelä mm. mm

Men i fallet ovan hade jag definitivt valt den större pumpen..men propsat på en större volymtank...priset skilljer marginellt mellan valen...och med den större fås en betydligt större årsteckningsgrad.
med en större tank hÃ¥lls antalet starter nere  ;)
tyvärr känns försäljaren med den större lite "felaktighets-svammlande".......men du får mer för pengarna, så väljer du honom så se till att få allt mycket noga dokumenterat (samt en större tank)

du behöver även byta vissa radiatorer mod dito fler-radiga med konvektionsplåtar, eller dyl för att få en tillfredställande anläggning.
ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Överdimensionerad värmepump bra eller dåligt?
« Svar #13 skrivet: 10 april 2009, 10:48:09 »

Fel, fel, fel...

på många sätt!

-Tror


Du säger "Fel, fel, fel..." sedan säger du "tror". Om nÃ¥gon skall rätta mig sÃ¥ vill jag ha FAKTA  fiR:
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Överdimensionerad värmepump bra eller dåligt?
« Svar #14 skrivet: 10 april 2009, 11:33:55 »
Hej

Självklart sliter varje start på kompressorn och vissa komponenter, men frågan är ju hur mycket.
Om det nu är så, att den är gjord för att klara närmare en halv miljon starter, så är väl inte antalet starter något att hänga upp sig på.

Jag tycker det verkar finnas en överdriven rädsla för hur ofta kompressorn startar, det finns nog andra saker som är viktigare, typ att allt blir rätt installerat och inställt och att hela installationen är avpassad mot husets behov.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!