0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om man läser bl a under FAQ här på forumet, så är en modern kompressor för värmepumpar dimensionerd för att klara ca 420 000 starter.Det innebär att även om pumpen skulle starta 10 000 ggr per år, skulle den hålla i 42 år.
Citat från: erp skrivet 09 april 2009, 14:32:57Om man läser bl a under FAQ här på forumet, så är en modern kompressor för värmepumpar dimensionerd för att klara ca 420 000 starter.Det innebär att även om pumpen skulle starta 10 000 ggr per år, skulle den hålla i 42 år.Intressant, undrar om det vekligen blir så i praktiken. Den större VP:n går ju färre timmar totalt, det borde öka livslängden. Större VP kan ju bättre hålla huset varmt även om man samtidigt tar ut mycket tappvarmvatten.Jag skulle välja den större.
Hur vet man om man riskerar att få för hög retur temperatur? Finns det vissa elementtyper som är extra dåliga på att leda bort värme? Jag har t ex 70tals element, tror de kallas rörelement, och de är rätt små så jag tror inte de leder bort så väldigt mkt värme. I och för sig så har jag ju 16 st element och en golvslinga i ett av rummen.Eller är det så att värmepumpen kopplade mot volymtanken, ihopkopplade enligt vad installatören kallar "by pass", med en extra cirkulationspump, löser problemet med för hög retur temperatur?
Fel, fel, fel...på många sätt!-Tror