0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hoppas det gick förstå :-[Lycka till
Vad är fördel/nackdel att ha en VP som jobbar med stora intervaller eller små.Typ börvärde på 40 och den jobbar på 38-42 eller 35-45 eller 30-50?
En gradminut är i korthet följande (Är det begripligt ): Antalet graders avvikelse på framledningstempen jämfört med börvärdet gånger antalet minuter som avvikelsen varit (krångligt?).Om framledningstemperaturen legat 5gr över börvärdet i 5minuter ger det +25gradminuter.Om framledningstemperaturen legat 1gr överbörvärdet i 1minuter ger det +1gradminuter.Om framledningstemperaturen legat 1gr under börvärdet i 1minuter ger det -1gradminuter.Om framledningstemperaturen legat 5gr under börvärdet i 5minuter ger det -25gradminuter.
Gav detta dig en bättre förståelse, eller blev det bara värre?/Rickard.
Men det tyder på att du har radiatorer strypta ( att tempen stiger så mycket) som rickard sa det försämrar COP i onödan!!Hör av dig om du ser nån skillnad... Lycka till
Kollade hur pumpen jobbade nu när det var -3 grader ute. Den slog av på hysteres när det var -14 kvar på integralen . Hysteres är inställd på 9
CiteraKollade hur pumpen jobbade nu när det var -3 grader ute. Den slog av på hysteres när det var -14 kvar på integralen . Hysteres är inställd på 9Höj ett par grader till på hysteres.. som jag sa så har NIBE 13 grader på sin "hysteres". Oförklsrligt varför Thermia har så lågt fabriksvärde...Men det är lusigt att du har så stor tempdiff och att pumpen orkar driva upp tempen så mycket över börvärdet...Har du koll på ev strypningar tex halvstängda termostatventiler!! man ska ha bra cirkulation då går pumpen billigast...Du kan nog sänka kurvan till 33 minst!!! det är bra verkningsgraden ökar. iofs beroende på vilken temp du vill ha. 3 grader brukar man säga ändrar rumstempen 1 grad..Försök öka cirkulationen!!
Men om jag skulle ha stängda termostater. Borde inte returen öka snabbare då med tanke att jag inte får det kylt av elementen?
CiteraMen om jag skulle ha stängda termostater. Borde inte returen öka snabbare då med tanke att jag inte får det kylt av elementen?Ja, om du har ett enrörssystem, men har du et tvårörs så stryper du flödet i systemet, vattnet tar längre tid på sig för att passera radiatorn och du får högt dletaT.