0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om det är som jag tror så skickar mätaren datainformation till leverantören via elnätet, ( jag har också en sån där ). För några år sedan gjordes försök med bredband i elnätet, har varit tyst om det på senaste, är det inte säkert? Är det möjligt att det blivit feladresserat, kanske två mätare med samma ip-nummer. I så fall sitter det någon mer med fel räkning, men bara med ett pålägg på ca 2000, och kör man elvärme ( vilket kurvorna tydde på ) så reagerar man nog inte då. Jag skall i alla fall hålla nogrannare koll på förbrukningen efter det här.
En teori om ökade räkningar, är att förr hada man 220 volt nu 240, vilket innebär att en lampa som är på 100w tidigare, nu ar på mer watt, då P=IxU alltså effekten är spänningen gånger strömmen. Och då spänningen ökar, ligger resistansen konstant och strömmen ökar vilket ger mer watt. Prova kör ett 220 element på 380 så se ni vad som händer(ja, det blir varmare än vid 220, har provat)Så mätte de gamla strömmen eller watten och hur mäter de nya?
själv har jag just nu 234 i ett uttag och 239 i ett annat uttag, ska även mäta i kväll då den kommer öka på grund av att industrin lägger av under helgen kommer att öka och många elmätare är väl ännu äldre än -88 som byts eller?Men kontentan är i allafall att högre spänning ger mer ampere och mer watt
Citat från: BiggerDigger skrivet 03 april 2009, 17:22:09själv har jag just nu 234 i ett uttag och 239 i ett annat uttag, ska även mäta i kväll då den kommer öka på grund av att industrin lägger av under helgen kommer att öka och många elmätare är väl ännu äldre än -88 som byts eller?Men kontentan är i allafall att högre spänning ger mer ampere och mer wattDet stämmer förvisso, men mätarna mäter rätt (eller fel, om det är fel på dem) oavsett vad spänningen är.Om jag inte missminner mig får spänningen variera med -10/+5 %.
Citat från: hplp skrivet 02 april 2009, 23:53:27Om det är som jag tror så skickar mätaren datainformation till leverantören via elnätet, ( jag har också en sån där ). För några år sedan gjordes försök med bredband i elnätet, har varit tyst om det på senaste, är det inte säkert? Är det möjligt att det blivit feladresserat, kanske två mätare med samma ip-nummer. I så fall sitter det någon mer med fel räkning, men bara med ett pålägg på ca 2000, och kör man elvärme ( vilket kurvorna tydde på ) så reagerar man nog inte då. Jag skall i alla fall hålla nogrannare koll på förbrukningen efter det här.Man kan ju fortfarande kolla mätaren manuellt, och då kan ju inte någon ev feladdressering spela någon roll.
Det enda jag hängde upp mej på i reportaget var att "oljeförbrukningen inte förändrats". Hur har man kollat upp det ? Jag har ju själv kört på olja, och ibland så stannade pannan bara p g a igensotning. Då slog ju givetvis elpatronen till. Fyller olja gör man ju någon gång om året, det är svårt att hålla koll på förbrukningen.Om elleverantören har mätt på mätaren och bedömt den som OK så finns väl ingen annan förklaring än att det har löpt en massa ström genom den ?Ibland vet man inte, Sverker tar alltid konsumentens parti, känns inte som en rättvis rättegång precis. Företagen SKA bara åka i soptunnan, så är det bara.....MVH/Gano