0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Halloj på er! Måste skriva av mig för jag håller på att gå i taket... Hade tidigare oljepanna, begärde in offert med installation av Ctc 107, en EcoEl samt solpaneler och en tank samt anslutning av en vedpanna. Total kostnad på 25.000€Fick det installerat i September och det funkar inte alls.. Vi har en framledning på 30-38 C trotts att det är strax över noll ute så klarar den inte av att få mer än 42-43 C i nedre delen av pannan. Vi köpte sakerna för att spara och på de sista 5 månader har den förbrukat 5800 KwH (årsberäkning 6500Kwh minus ca 20% för soldelen), alltså enbart värme el, inte hushålls.. Motorskyddet slår ur och den larmar för hetgas, och det är 2-3ggr/dygn så vi är tvungna att vara hemma, lämnar vi huset så fryser det sönder. Är den abslout sämsta investeringen vi gjort och nu är det konsumentombudet samt jurist som gäller för vår del.Är det vanliga problem? Vår installatör har gjort 2 felkopplingar som uppdagats av mig som inte är röris.. Då e ju frågan hur det påverkar prylarna rent livslängds mässigt..
När jag eldar så värmer jag övredelen på tanken vilket innebär att jag förvärmer duschvattnet, ca 200 liter. När solen värmt hela tanken börjar den skyffla över värme till systemet, måste vara varmare än 58 C för att den biten skall starta.2,4 kbm 3 år på rad stämmer, när vi köpte huset tankade vi fullt och har efter det tankat fullt varje gång och de ar fyllt på den mängden så sen vet inte jag men fullt har det vart varje gång iaf. Men då har vi inte bastu inne heller.Vi bor i GrelsbyDen 19/3-09 hade vi 2265 driftstimmar på kompressorn från start datum. 2265 x 2,4kw=5436Kwh + 2374KwH på elpatron.Uträknat enligt installatören
Vad är Delta T VB?
Kanske inte är mycket, är ju horribelt mycket. Men då hade jag kunnat tanka olja för pengarna istället, om vi skall ligga på samma kostnad Har ju redan kommit över kalkylen och då har det inte gått 1år ännu.