0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lånade med mig en laser-temp-mätare från jobbet nu. Det va endast 7 ºC i garaget, och vi får inte ut mer än 30 ºC ur pumpen vid 2.6kw/12Ampere. Gick runt utvändigt och det va precis lika kallt vare sig jag sköt på väggen eller under taket. Det kallaste jag hittade i garaget va entrédörren. Den låg runt 0-2 ºC, plattan låg på ca 2 ºC och alla väggar 7 ºC. Uppe i nock på det höga taket va de 9 ºC och på loftet 8-9 ºC.Mina plåtdörrrar va ca 5 ºC.Hittar inga luft-läckor utifrån och in.Jag vet inte hur jag ska gå vidare nu. Är det fel på pumpen eller byggnaden? Vad ska de ge och vad kan man kräva av den?Jag funderar allvarligt på att "tillägsisolera" alla portar och fönster med Frigolit imorgon. Men det känns lite bakvänt...
prova att köra byggfläkten i garaget och se hur många kw garaget behöver för att hålla 16 ºC kjell
30 grader låter VÄLDIGT lite.....vilken utetemp var det då?//Krister
-12ºC ute8ºC inne30-32ºC utblås12Ampere/2.7kw
Citat från: Tegheim skrivet 07 januari 2010, 01:05:47-12ºC ute8ºC inne30-32ºC utblås12Ampere/2.7kwPumpen borde gå med en COP på över 2. Säg 2.5. Då borde den ge minst 6.5 kW.Ställ elbjörnen på 6kW några timmar och prova om du kommer över 10 ºC.
Fryser fortfarande hålet i tråget igen? Isf kan du göra som jag gjort ta en tång med långa smala käftar och dra ut värmekabeln dubbelvikt ca 3cm ur hålet i tråget och känn då även efter att den blir varm. Sen kommer du inte att ha problem med att hålet fryser igen. Har du tagit bort plastnätet som sitter runt förångaren? Om du inte gjort det så tycker jag att du ska ta fram avbitartången och klippa bort det men lämna kvar avfrostningsgivaren (vita plastklumpen) som sitter längst upp i ena hörnet på baksidan.//Krister
Citat från: Northkingen skrivet 07 januari 2010, 10:17:37Fryser fortfarande hålet i tråget igen? Isf kan du göra som jag gjort ta en tång med långa smala käftar och dra ut värmekabeln dubbelvikt ca 3cm ur hålet i tråget och känn då även efter att den blir varm. Sen kommer du inte att ha problem med att hålet fryser igen. Har du tagit bort plastnätet som sitter runt förångaren? Om du inte gjort det så tycker jag att du ska ta fram avbitartången och klippa bort det men lämna kvar avfrostningsgivaren (vita plastklumpen) som sitter längst upp i ena hörnet på baksidan.//KristerVet inte vad förångaren är för något ärligt talat? Jag har inte modifierat något. Dreneringen fryser lite, men det verkar droppa ur lite vatten om jag ser till ishögen på marken.Varför vill man ha bort plastnätet?