0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag trodde de optimala förutsättningarna för en VP var just ett lågtemp.system, men CTC:s konstruktion med slingberedare och en styrenhet som inte låter pumpen värma övre pannan, utan stannar när framledningen fått sitt ( undre pannan når sitt börvärde),ger inget vidare mysiga duschar utan att tillföra en massa elspets.
Citat från: E-BO skrivet 24 mars 2009, 21:03:43Jag trodde de optimala förutsättningarna för en VP var just ett lågtemp.system, men CTC:s konstruktion med slingberedare och en styrenhet som inte låter pumpen värma övre pannan, utan stannar när framledningen fått sitt ( undre pannan når sitt börvärde),ger inget vidare mysiga duschar utan att tillföra en massa elspets.Styrenheten hindrar inte pumpen från att värma övre pannan. Tvärtom, det är styrenheten som ser till att pumpen kör till 55º var fjärde (på sommaren vid varje start) start och på så sätt värmer övre pannan.Jag har aldrig elpatronen inkopplad och har normalt runt 51-52 grader i övre pannan. Även direkt efter att jag duschat ligger tempen i övre pannan ofta på 50º.Jag vet inte hur folk ställer in anläggningen eller hur man bär sig åt vid duschning, men jag och frun kan duscha samtidigt på två ställen eller direkt efter varandra och det har aldrig hänt under snart tre år, att det varit några problem med varmvattnett. Vi har inte någon gång kört extra varmvatten, så jag har lite svårt att förstå de här varmvattenproblemen, åtmonstonne om man inte badar bubbelpool ständigt och jämt.//Ronnie
Citat från: erp skrivet 24 mars 2009, 22:36:51Citat från: E-BO skrivet 24 mars 2009, 21:03:43Jag trodde de optimala förutsättningarna för en VP var just ett lågtemp.system, men CTC:s konstruktion med slingberedare och en styrenhet som inte låter pumpen värma övre pannan, utan stannar när framledningen fått sitt ( undre pannan når sitt börvärde),ger inget vidare mysiga duschar utan att tillföra en massa elspets.Styrenheten hindrar inte pumpen från att värma övre pannan. Tvärtom, det är styrenheten som ser till att pumpen kör till 55º var fjärde (på sommaren vid varje start) start och på så sätt värmer övre pannan.Jag har aldrig elpatronen inkopplad och har normalt runt 51-52 grader i övre pannan. Även direkt efter att jag duschat ligger tempen i övre pannan ofta på 50º.Jag vet inte hur folk ställer in anläggningen eller hur man bär sig åt vid duschning, men jag och frun kan duscha samtidigt på två ställen eller direkt efter varandra och det har aldrig hänt under snart tre år, att det varit några problem med varmvattnett. Vi har inte någon gång kört extra varmvatten, så jag har lite svårt att förstå de här varmvattenproblemen, åtmonstonne om man inte badar bubbelpool ständigt och jämt.//RonnieSamma här. Jag har aldrig haft elpatronen påslagen och det är inga problem med varmvattnet.Jag kör däremot extra VV schemalagt vardagsmornar och någon gång manuellt via knapp vår och höst när antalet starter är få.MVH // Rolle
Vi är två personer i familjen och köpte en CTC ecoel med luftvattenvärmepump för ett år sedan. Sedan dess kan vi inte duscha längre än 3,5 minuter utan att varmvattnet "tar slut" dvs att vi har dragit blandaren till max och ändå inte får den temp man vill ha. Det ligger någonstans runt fisljummet. Vi har naturligtvis påtalat felet. Man vill ju inte betala 100000:- för att inte kunna duscha ordentligt, men installatören vill naturligtvis skylla allt på oss och en massa faktorer som de hittar på. Samtidigt hittar de inget fel någonstans.Man blir så grymt trött på att tjata på dem. En panna ska väl för f-n funka? Till saken hör kanske att vi har vattenburen golvvärme på våra 66 kvadrat, som är inställt på max 45 grader i framledning. Kan det påverka systemet?Vi hade installatören här för tio minuter sedan och när vi testade sjönk tempen på pannan från 55 grader till 43 då vi spolade varmaste varmvattnet under 10 minuter. När jag tyckte att det sjunkit mycket på kort tid sa han bara att han inte hade mycket att jämföra med. Vad tycker ni, är det mycket med 12 grader på 10 minuter.
Hur höjer jag VP min?Är det något jag kan göra själv eller?/ Peter
En 60l beredare...i serie med Ecoelen måste räcka långt. Du bör ha den på 60 ºC, med en blandarventil efter, som tar ner vattentempen till 52 ºC. (Därigenom blir den i praktiken 10% större och du undviker Legionella). Om du dessutom väljer en trefasvariant så hinner beredaren snabbare värma upp vattnet vid tappning. Dessutom matar du ju beredaren med 40-50 gradigt vatten från Ecoel.Är du snål (som jag) så stänger du av elen till beredaren under natten.